Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Ti, Upply și IRU au realizat și pentru trimestrul al doilea din 2022 o analiză a tarifelor de transport pe principalele rute europene – de data aceasta atât pentru curse spot, cât și pentru curse pe bază de contract – rezultând că între Franța și Spania ele au atins noi niveluri record. De la Madrid spre Paris tarifele spot au crescut cu 20,9% față de trimestrul anterior, până la o medie de 1.931 de euro, adică 1,52 de euro/km, iar de la Paris spre Madrid au ajuns la 1.787 de euro (1,41 de euro/km), în creștere cu 21,2% față de trimestrul anterior, adică o creștere aproape dublă față de media europeană și a doua cea mai mare din Europa.

Pe piața contractelor, cea mai mare creștere a avut loc pe ruta dinspre Madrid spre Paris, cu 16,4% față de trimestrul anterior, până la 1.688 de euro (1,33 de euro/km), iar dinspre Paris spre Madrid tarifele au fost cu 5,7% mai mari decât în trimestrul anterior, adică de 1.421 de euro (1,12 euro/km)

Creșterile de tarife au fost determinate de creșterea costurilor de transport, iar cererea de transport – în scădere, din cauza scăderii consumului, mai ales de alimente perisabile importate de Franța din Spania – a pus mai puțină presiune asupra ratelor.

Cel mai mult a contribuit la creșterea tarifelor lanțul de aprovizionare din Spania, această țară înregistrând unele dintre cele mai mari scumpiri ale motorinei, de 45% în iulie față de începutul anului, în timp ce în Franța și Germania a fost de circa 25%.

În trimestrul al doilea al anului motorina s-a scumpit în Spania cu 14,6% față de trimestrul anterior, provocând noi conflicte între guvern și sindicatele din transporturi, astfel încât cu greu au fost evitate noi proteste, de genul celor care au paralizat în martie distribuția de alimente din țară. Dar nu se știe dacă în viitorul apropiat nu vor reveni amenințările cu grevă în transporturi, deoarece firmele de profil din Spania vor să li se dea asigurări că nu vor fi obligate să muncească pentru tarife mai mici decât costurile.

Creșterea a fost determinată, așa cum apreciază specialiștii Upply, mai ales de scumpirea motorinei. Și, deși amenințarea recesiunii este la orizont, factorii inflaționiști rămân foarte puternici.

Situația economică – mai ales inflația, care conform Institutului de Statistică din Franța a crescut cu 5,2% într-un an – afectează din ce în ce mai mult moralul francezilor, alături de creșterea cu 28% a prețurilor la energie, care au făcut să se scumpească în mai alimentele (cu 4,2%), serviciile (cu 3,2%) și bunurile industriale (cu 2,9%).

Francezii au simțit cu atât mai mult creșterile de prețuri cu cât inflația le-a scăzut puterea de cumpărare cu 1,9% în primul trimestru al anului. Consumul, principalul motor al creșterii economiei franceze, a scăzut cu 1,3% în aceeași perioadă față de ultimul trimestru din 2021, iar apoi a scăzut cu încă 0,4% în aprilie față de martie, gospodăriile mai ales reducându-și achizițiile de alimente. Deci sunt tot mai multe aspecte care indică faptul că vorbim de recesiune.

În acest context, prețurile de transport rutier au continuat și ele să crească: indicele Upply Freight Index arată o creștere de 0,7% în mai față de aprilie, mai mult sau mai puțin aliniată la creșterea costurilor de transport. Creșterea rămâne semnificativă, dar ea a scăzut mult, fiind cea mai mică creștere lunară observată în 2022, mult mai mică decât cea de 3% din martie și cea de 4,4% din aprilie.