Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Printre cele cinci tendințe care s-au manifestat în 2022 – considerat anul de sfârșit al ciclului de redresare economică de după pandemia de Covid-19 – pe piața transportului și a lanțurilor de aprovizionare, Upply menționează, alături de scăderea economică și de inflație, scăderea tarifelor, mai ales la transport maritim containerizat.

În prima parte a anului acestea au crescut, ca urmare a creșterii costurilor și congestiei de pe lanțul de aprovizionare, dar în ultimul trimestru din 2022 consumul a început să scadă, depozitele au stocuri mari, deci cererea de transport este tot mai mică și prețul urmează această tendință.

Tarifele de transport maritim containerizat pe coridoarele principale Asia-Europa și Transpacific sunt deja mai mici decât la început de 2022 și OECD estimează că impactul costurilor de transport asupra inflației a atins un nivel maxim în trimestrul al treilea din 2021 și a scăzut la doar 0,18% în trimestrul al treilea din 2022 și la zero la jumătatea lui noiembrie 2022.

Situația este puțin diferită la transport rutier: în 2022, tarifele din Europa au crescut mult, mai ales din cauza scumpirii combustibililor, dar la final de 2022 și această industrie a suferit din cauza încetinirii cererii și tarifele încep și ele să scadă. Totuși, deficitul de forță de muncă face să existe încă probleme legate de aprovizionare și prețurile de transport să nu scadă și mai mult.

Analizele realizate de Upply în ultimele luni au indicat, încă din perioade în care tarifele de transport creșteau încă, faptul că spre final de an vor începe să scadă, în special din cauza scăderii cererii. Dar indicele pentru Franța arată că în noiembrie tarifele au crescut din nou față de luna anterioară. Totuși, este vorba doar de o ajustare în funcție de prețul, din nou mai mare, al motorinei, și nu de o redresare după scăderea tarifelor din octombrie.

Potrivit unui sondaj Elabe, 73% din populația franceză (cu 16% mai mult decât în 2021) consideră că puterea de cumpărare a scăzut în ultimele luni. Efectele inflației se simt din ce în ce mai mult și provoacă scăderi în serie ale consumului: 51% dintre francezi spun că și-au redus cumpărăturile și cheltuielile pentru a depăși momentul (cu 19% mai mulți față de anul trecut) și, un aspect și mai îngrijorător, tot mai mulți sunt nevoiți să renunțe la cheltuielile esențiale (39% la anumite produse alimentare și 37% la încălzirea corespunzătoare a casei).

În contextul creșterii costurilor cu energia, tensiunilor geopolitice, schimbărilor climatice și presiunii asupra puterii de cumpărare, finanțele publice sunt și ele copleșite, banii sunt deja puțini pentru multe servicii publice și creșterea ratelor dobânzilor riscă să crească datoriile.

Chiar și așa, tarifele de transport rutier de mărfuri au reușit să crească în noiembrie cu 1,9% față de octombrie, punând capăt scăderii pe care o vedem de câteva luni. Având însă în vedere faptul că transferul în tarife al costurilor cu motorina are loc, în general, cu o întârziere de o lună, este aproape sigur că tarifele mai mari din noiembrie sunt rezultatul scumpirii energiei din octombrie – în Franța, de exemplu, motorina s-a scumpit într-o lună cu 14,6%, așa că indicele de cost pentru ansambluri articulate destinate transportului pe distanțe lungi a crescut cu 5,3% în octombrie față de septembrie.

Analiștii Upply mai arată că, prin compararea creșterii tarifelor de transport (+1,9%) cu creșterea costurilor de transport (+5,3%), se observă o diferență de 3,4%, deci cu toată creșterea tarifelor firmele suportă costul scăderii volumelor, care duce prețurile de fapt în jos.