Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Asociația poloneză de transport și logistică TLP este de părere că această industrie, care contribuie cu 6% la PIB-ul țării, este una dintre cele mai reziliente din Polonia, dar în același timp și una dintre cele mai îndatorate industrii de acolo, cu 1,13 miliarde de zloți polonezi datorii la firme din alte domenii (un zlot este echivalentul a circa 1,046 de lei). Potrivit datelor Registrului Național al Datoriilor, antreprenorii care se ocupă de transport și depozitare au de plătit în medie 40.000 de zloți. Iar creșterea prețurilor la combustibili și energie, lipsa angajaților și termenele lungi de plată nu facilitează returnarea acestor bani.

La sfârșitul lui septembrie, Registrul Național al Datoriilor lista 28.139 de companii din industria de transport și logistică, în creștere cu 3% față de 2021. Datoria totală însă nu a crescut, ci este tot de circa 1,13 miliarde de zloți. Firmele din domeniu au reușit să ramburseze aproximativ 5,5 milioane de zloți în 12 luni, dar suma este infimă față de total.

Unele dintre cele mai puternice influențe asupra acestei industrii a avut-o criza Covid-19, care a făcut ca în 2020 restanțele să fie cu un sfert mai mari decât în 2019. Iar în 2021 au crescut și mai mult, până în al patrulea trimestru din an, când nivelul datoriei a început să se stabilizeze la acești 1,13 miliarde de zloți. Prin urmare, se poate spune că transportul și logistica s-au îmbolnăvit de Covid și că încă nu au revenit la starea de dinainte, sunt de părere reprezentanții TLP.

În 2022, odată cu izbucnirea războiului, s-au introdus sarcini financiare suplimentare pentru această industrie, care a trebuit să se confrunte în plus și cu noile reglementări din Pachetul Mobilitate, cu modificările legislației naționale privind remunerarea conducătorilor auto, cu reforma nereușită a sistemului de formare a conducătorilor auto profesioniști și, în cele din urmă, cu Noua Ordine Poloneză, care, toate, au avut drept consecință creșterea bruscă și semnificativă a costurilor. Nu toți transportatorii au reușit să facă față acestor provocări, ceea ce a dus la o creștere a economiei gri, în special în domeniul remunerării șoferilor, denaturând competitivitatea și afectând negativ rezultatele financiare ale companiilor care își desfășoară activitatea pe deplin legal.

În plus, prețul combustibililor a crescut mult, ceea ce a afectat în special întreprinderile inovatoare ce au investit în vehicule alimentate cu LNG, carburant care s-a scumpit de 10 ori, deci fiecare astfel de vehicul a început să aducă pierderi de câteva mii de euro în fiecare lună. În plus, în Polonia, spre deosebire de alte țări europene, nu au existat instrumente de protecție pentru transportatorii afectați de criza energetică.

Firma de cercetare și consultanță Panteia a publicat raportul interimar privind evoluția costurilor de transport din 2022, care arată că acestea au crescut cu mult mai mult decât se estimase la final de 2021. Deci antreprenorii care s-au bazat în negocierile cu clienții pe datele din raportul de anul trecut – și mulți manageri europeni fac asta – fie au ajustat ulterior cifrele, fie au lucrat în pierdere.

De exemplu, pentru transport rutier intern, excluzând creșterea costurilor cu combustibilul, estimarea preliminară este de creștere cu 6,9-8,5%, în timp ce anul trecut Panteia se aștepta la o creștere de 4,2-5,7%, deci o eroare de 2,7-2,8%. În ceea ce privește combustibilul, compania se aștepta la o scumpire de 3,6-5,1% pentru transportul transfrontalier, iar în realitate aceasta a fost de 8,5-16,0%, deci aici avem o abatere și mai mare, de 4,9-10,9%.

Pe categorii de costuri, în 2021 Panteia se aștepta, de exemplu, la o scumpire a asigurărilor cu 9,4%, iar scumpirea realizată de fapt a fost de 16,6%, sau la o scumpire cu 3,9% a anvelopelor, și în realitatea aceasta a fost de 22,9%.

În noiembrie va fi publicat raportul „Evoluția costurilor în transportul rutier 2022-2023“, cu rezerva că există prea multă incertitudine pentru a face o estimare fiabilă.