Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

O mare provocare cu care se confruntă industria transporturilor, în afară de criza de șoferi, este fluctuația prețurilor carburanților. Cifrele Eurostat arată că, în întreaga Europa, prețul mediu al motorinei a crescut cu o treime în 6 luni. Deși Polonia se află pe locul al treilea pe lista țărilor cu cea mai ieftină motorină din Uniune, iunie 2022 a fost o lună dificilă pentru industria transporturilor. Prețul carburanților îi ține pe transportatori treji noaptea, iar viitorul este incert. Prețul mediu cu ridicata pe litrul de motorină, de exemplu, potrivit Lotos, a fost de 7,24 de zloți (1,53 de euro) net în iunie 2022, o creștere de aproape 0,60 de zloți (0,13 euro) față de mai 2022 – cel mai mare de până acum.

Companiile de transport folosesc un mecanism de ajustare a tarifului în funcție de prețul combustibilului, dar în situația tensionată de după izbucnirea războiului acesta s-a dovedit a fi o protecție insuficientă.

În primul și al doilea trimestru, mecanismul a funcționat prea lent, deoarece prețurile s-au modificat mult mai repede. În plus față de ajustarea tarifului în funcție de prețul combustibilului, s-au folosit suplimente de intervenție pentru a preveni falimentele transportatorilor.

Asistența are o dimensiune mai largă. În cazul problemelor financiare ale unui transportator, expeditorii tratează fiecare caz în parte și încearcă să ajute în orice situație, pentru ca operatorul să rămână pe piață. În plus, oferă carduri de combustibil care ajută la reducerea costurilor de transport.

Companiile propun un program de factoring, adică oferă plăți accelerate către subcontractori la 5-15 zile de la emiterea facturii. Costul factoring-ului a rămas neschimbat pentru subcontractanții obișnuiți.

Deoarece prețurile combustibililor rămân la niveluri extrem de ridicate, Bruno Le Maire, ministrul Economiei, Finanțelor și Suveranității Industriale din Franța, ia în considerare o prelungire a reducerii de 15 cenți până la sfârșitul anului, dacă o impun condițiile economice. Iar organizațiile profesionale din transportul rutier reafirmă că acest ajutor pentru pompă nu trebuie doar menținut, ci și consolidat.

Reamintim că în Franța, de la 1 aprilie 2022 până la 31 iulie 2022, se aplică o reducere de 15 cenți/l fără taxă la alimentarea la pompă, care probabil va fi prelungită într-o primă fază până la 31 august 2022.

Organizațiile profesionale atrag atenția asupra faptului că litrul de motorină fără reducere a costat în medie 2 euro la sfârșitul lui martie și că în prezent costă circa 2,15 euro cu reducerea aplicată, deci situația s-a înrăutățit, iar companiile de transport rutier au mari probleme în a transfera aceste noi creșteri spre clienții lor, deci este necesar să continue sistemul de sprijin și chiar să se dubleze reducerea.

În ceea ce privește transportul rutier de călători, asociațiile consideră că trebuie adoptate de urgență măsuri care să prevadă compensații pentru companiile care suportă singure costurile suplimentare ale prețurilor energiei începând cu septembrie 2021.