De mai bine de 140 de ani, SGS este sinonimul increderii. Povestea firmei incepe in anul 1878, atunci cand un tanar antreprenor inspecteaza un transport de grane importat din Rusia, la sosirea acestuia la Rouen, in Franta. Isi dezvolta rapid afacerea, pornind de la ideea ca a oferi incredere si siguranta comerciantilor de cereale reprezinta o mare oportunitate, cu un potential de crestere enorm. In timp, aceasta oportunitate s-a transformat intr-un reper mondial al integritatii si calitatii.
In 1913 firma inspecta deja 21 de milioane de tone de cereale pe an in Europa, pozitionandu-se ca lider detasat pe acest segment. In 1915 sediul central este mutat de la Paris la Geneva, fiind adoptat numele de Société Générale de Surveillance, SGS.
In 1930 compania era deja activa in 30 de tari, printre care si Romania. In Romania activitatea incepe in 1922, SGS stabilindu-si operatiunile in portul dunarean Braila, intr-o perioada in care acesta era a doua cea mai mare piata comerciala internationala pentru cereale dupa Chicago. Pana in 1927 a functionat sub numele SGS Jacques Salmanowitz – Société Anonyme Roumaine de Surveillance, iar apoi, pana in 1947, sub numele de Société Générale de Surveillance SGS. Este clar ca firma era reprezentativa in perioada respectiva, caci pe data de 30 septembrie 1922 domnul Salmanowitz este decorat de Regele Ferdinand I cu Ordinul „Steaua Romaniei” in grad de Ofiter. Apoi, pe data de 6 septembrie 1929, primeste din partea Ministrului Industriei si Comertului medalia „Meritul comercial si industrial” clasa I. Nu in ultimul rand, pe 22 martie 1930, este decorat de Regele Mihai I cu Ordinul „Steaua Romaniei” in grad de Comandor.
Dupa cel de-al doilea razboi mondial Romania a avut parte de schimbari politice majore, facand in 1947 trecerea de la un regim monarhic, spre unul comunist. Schimbarile politice si economice au creat un mediu de afaceri ostil, instabil si imprevizibil. De aceea, odata cu instaurarea comunismului, activitatea firmei in Romania a fost oprita.
Desi in anul 1939 fusesera lansate serviciile destinate industriei miniere, in perioada anilor 1950 optzeci la suta din cifra de afaceri globala a companiei provenea, inca, din serviciile pentru agricultura. Apoi, in 1955, au fost adaugate in portofoliu serviciile industriale. In 1960 firma s-a extins in sfera testarilor nedistructive, incepand de asemenea sa ofere servicii pentru industria petrolului, gazelor si a produselor chimice. Din 1968 ofera servicii institutiilor si entitatilor guvernamentale, mai ales in domeniul serviciilor vamale. In paralel, s-a pus accent pe extinderea internationala, 1967 fiind anul in care afacerile SGS se dezvolta masiv in Asia, Africa si America Latina. Pe masura ce societatea civila devenea tot mai interesata de problemele de mediu, SGS isi concentreaza activitatea si pe acest sector, primele servicii din domeniul protectiei mediului incepand sa fie furnizate la inceputul anilor 1970.
In 1980 compania avea deja deschise 113 birouri si 57 de laboratoare la nivel mondial, cu 9.500 de angajati care activau in 140 de tari. Jumatate din venitul firmei era deja generat de servicii care cu doar 10 ani in urma nici macar nu existau inca. Apoi, in 1980, se da startul serviciilor adresate industriei medicale si serviciilor din sfera certificarilor. 1981 este anul listarii firmei la Bursa din Elvetia (SIX Swiss Exchange). Doar cativa ani mai tarziu, in 1984, firma isi extinde portofoliul prin servicii care deserveau industria auto.
Caderea comunismului a generat schimbari geopolitice majore, iar SGS isi dezvolta rapid operatiunile in toate tarile fostului bloc comunist. In 1991 sunt deschise 28 de noi birouri in tarile fostei URSS, iar in 1992 firma se extinde in China si alte cateva tari asiatice. Tot in 1992, SGS isi reia activitatea in Romania prin infiintarea SGS Romania SA cu sediului central in Bucuresti. Subsidiara locala devine rapid lider national al industriei de testari, inspectii si certificari (TIC).
In perioada anilor 2000 Grupul isi reasaza activitatea pe 10 segmente cheie de business, 2001 fiind anul in care compania trece printr-un amplu proces de rebranding, ca urmare a deciziei strategice ca toate serviciile din portofoliu sa fie oferite la nivel mondial sub un singur nume: SGS – un singur brand care deserveste intregul lant valoric la nivel mondial si in toate industriile.
In ultimii 20 de ani SGS a devenit un nume de referinta in domenii inovatoare, precum digitalizarea, siguranta cibernetica, sustenabilitatea, managementul schimbarilor climatice etc. In prezent firma are 99.600 de angajati care opereaza o retea de 2.600 de birouri si laboratoare in intreaga lume.
In Romania, cei 450 de angajati ai firmei deservesc o gama larga de industrii prin intermediul a cinci divizii: Business Assurance, Conectivitate si Produse, Sanatate si Nutritie, Industrii si Mediu si Resurse Naturale. Serviciile sunt oferite in intreaga tara, printr-o vasta retea de birouri si laboratoare acreditate ISO 17025. Biroul din Constanta, situat in cel mai mare port romanesc de la Marea Neagra, gazduieste un laborator de agricultura si minerale care ofera o gama vasta de analize specifice. In Prahova (Brazi), firma opereaza un laborator pentru mediu, petrol si gaze. De asemenea, la Bucuresti functioneaza un laborator destinat produselor alimentare. SGS Romania detine o experienta bogata si se bucura de un sistem de management integrat certificat conform ISO 9001, ISO 14001 si OHSAS 18001, functionand ca organism de inspectie de tip A conform ISO 17020.
SGS a devenit prima companie din sectorul TIC (Testare, Inspecție, Certificare) care și-a finalizat evaluarea de dublă materialitate în conformitate cu cerințele Directivei de raportare a sustenabilității corporatiste (CSRD), subliniind angajamentul său față de transparență și sustenabilitate într-un peisaj tot mai preocupat de aceste aspecte.
CSRD impune companiilor să publice mai multe informații despre materialitatea financiară și de sustenabilitate, iar această realizare evidențiază devotamentul SGS pentru o abordare de afaceri responsabilă.
Matricea de dublă materialitate oferă o distribuție clară a aspectelor materiale, furnizând un traseu bine definit către un sistem de sustenabilitate în conformitate cu cerințele CSRD.
„Sustenabilitatea este o parte esențială a identității noastre. Această piatră de hotar reflectă angajamentul nostru pentru un viitor sustenabil, creând impacturi pozitive pentru părțile interesate și pentru lumea în care trăim.”,
a declarat Ariel Bauer, Vicepreședintele Grupului, Relații cu Investitorii, Comunicații și Sustenabilitate.
SGS deține un portofoliu diversificat de servicii de sustenabilitate, axate pe șase domenii principale, așa cum Practici Sustenabile de Afaceri, Energie Sustenabilă, Infrastructură și Construcții Sustenabile, Viață Sustenabilă, Producție Sustenabilă și Utilizarea Sustenabilă a Resurselor Naturale.
În cadrul Practicilor Sustenabile de Afaceri, SGS furnizează servicii de consultanță și certificare pentru Managementul Continuității Afacerii (BCMS – Business Continuity Management System), Servicii Digitale și Productivitate, Educație, Etică și Politici Sociale, Responsabilitate Socială, Serviciile ESG, Finanțe Sustenabile și Management Sustenabil de Risc.
Responsabilitatea socială reprezintă un pilon fundamental al raportării de sustenabilitate, iar SGS poate juca un rol esențial în identificarea și îmbunătățirea aspectelor sociale prin efectuarea de audituri, conform schemelor de audit recunoscute de industrii, precum SMETA, amfori BSCI și FSSC 24000, sau prin utilizarea schemei proprii RSCA (Responsable Supply Chain Assessment). De asemenea, SGS oferă și servicii de certificare conform standardului ISO 37001, care ajută organizațiile să combată corupția și să promoveze o cultură anti-mită prin implementarea unui sistem de management anti-mită eficient.
Pentru companiile care vor să înceapă sau au făcut deja pași în propriul parcurs către un sistem de sustenabilitate aliniat cu cerințele CSRD, SGS a pregătit o serie de servicii ESG (Environmental, Social and Governance), astfel:
• Evaluarea aspectelor materiale (Materiality assessment). SGS oferă în procesul de identificare a aspectelor materiale relevante în cazul companiei și evaluarea acestora în funcție de criteriile de relevanță, furnizând matricea aspectelor materiale.
• ESG Health Check. SGS a creat o schemă de audit pentru a măsura eficient performanța de mediu, socială și de guvernanță a unei companii, a unui lanț de aprovizionare sau a unui portofoliu de investiții. Acest serviciu pune la dispoziție o poză obiectivă a managementului și a riscurilor ESG, pentru a ajuta o companie să facă următorul pas.
• Analiză GAP ESG include un serviciu de consultanță pentru realizarea matricei aspectelor materiale și evaluarea modului în care compania gestionează aceste aspecte materiale.
• Certificare ESG în gestionarea aspectelor materiale, îl poate obține toți cei care au parcurs pașii pentru a se alinia cerințelor CSRD și care își doresc o validare independentă, recunoscută global, a efortului depus.
Experții SGS sunt pregătiți să ofere suport specializat pentru companii din diverse domenii, adaptându-se strategiilor lor de sustenabilitate pentru a atinge obiectivele dorite.
În sectorul energiei sustenabile, SGS oferă soluții cuprinzătoare pentru combaterea schimbărilor climatice, inclusiv servicii pentru atingerea neutralității în emisiile de carbon și calculul amprentei de carbon. Pentru optimizarea eficienței energetice, SGS dispune de audituri și consultanță energetică, precum și de scheme pentru clădiri verzi și certificare conform standardului ISO 50001 pentru Managementul Energiei.
În cadrul Infrastructură și Construcții Sustenabile, SGS vine cu soluții pentru infrastructură și construcții sustenabile, asigurând integritatea și fiabilitatea proiectelor prin adoptarea unor abordări responsabile. Pentru clădiri, SGS furnizează diverse servicii, inclusiv testarea materialelor de construcție, siguranța șantierului, testarea siguranței la incendiu și certificarea clădirilor ecologice. Prin programul Excellence in Design for Greater Efficiencies (EDGE) dezvoltat de International Finance Corporation (IFC), SGS ajută dezvoltatorii imobiliari să conceapă clădiri eficiente din punct de vedere al utilizării resurselor, cu impact financiar și de mediu pozitiv. Serviciile SGS pentru transport sustenabil includ testarea emisiilor vehiculelor, verificarea calității combustibililor și siguranța electronicelor de bord, contribuind astfel la promovarea unui mediu mai curat și mai sigur.
În cazul producției sustenabile, SGS sprijină industriile în tranziția către o economie circulară. Prin audituri de certificare conform standardelor ISO 9001, ISO 14001, ISO 22000/FSSC 22000 și IATF 16949, SGS ajută companiile să își demonstreze angajamentul pentru calitate și mediu. De asemenea, SGS oferă evaluări ale furnizorilor și soluții pentru monitorizarea lanțului de aprovizionare, permitând organizațiilor să-și optimizeze procesele și să-și demonstreze trasabilitatea și sustenabilitatea.
SGS oferă soluții pentru utilizarea sustenabilă a resurselor naturale, ajutând companiile să implementeze procese operaționale conforme cu reglementările și să optimizeze ciclul de viață al produselor. Serviciile SGS acoperă domenii, tot astfel cum agricultura, pescuitul, silvicultura, combustibilii fosili, mineritul și conservarea solului și a apei.
Pentru silvicultură, soluțiile oferite de certificare și trasabilitate sunt conform standardelor FSC™, PEFC™, CFCC și UE, atât pentru managementul pădurilor, cât și pentru lanțul de aprovizionare.
În ceea ce privește managementul solului, SGS utilizează tehnologii de ultimă oră pentru a testa probele de sol și a reduce expunerea umană la contaminanți.
SGS promovează viața sustenabilă prin intermediul unei game variate de servicii. Cu cea mai vastă rețea de laboratoare independente la nivel global, experții SGS permit organizațiilor livrarea unor produse alimentare sigure, sustenabile, care protejează brandurile și întăresc încrederea consumatorilor. În domeniul sănătății și al bunăstării, SGS oferă expertiză și resurse pentru navigarea în complexitatea științelor sănătății și îngrijirii personale, contribuind la sustenabilitatea afacerilor și a mediului.
Din 1922, SGS a fost prezentă în România, devenind lider național privat în furnizarea serviciilor de inspecție, certificare, verificare și testare. Prin cele cinci divizii de afaceri, SGS asigură servicii esențiale pentru principalele sectoare economice, inclusiv agricultură, petrol, gaze și chimie, transporturi, mediu și securitate în muncă, energie și utilități. SGS România operează în întreaga țară, având birouri și laboratoare în diverse orașe, precum Brăila, Constanța, Craiova, Cluj-Napoca, Drobeta Tr. Severin, Galați, Iași, Pitești, Ploiești, Slatina, Tg. Jiu, Timișoara și altele, contribuind la dezvoltarea durabilă și la asigurarea calității în diverse industrii.
02.10.2020
Ultimul număr: Decembrie 2024
Revista Tranzit
Rămâi la curent cu ultimele ediții ale revistei Tranzit