Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Daca in randul companiilor de transport romanesti situatia este una destul de controversata, dezbaterile concentrandu-se pe supravietuirea industriei, iata ca in randul sindicatelor soferilor de camion din Europa lucrurile sunt mai transante si actuala forma a Pachetului Mobilitate 1 este vazuta ca o victorie. Federatia Europeana a Lucratorilor din Transport (ETF) se declara multumita de rezultatul votului, „desi in anumite parti am fi preferat un rezultat mai puternic“, si spune ca va continua sa monitorizeze atent punerea in aplicare a normelor cuprinse in cele trei dosare. In opinia ETF, votul dat de eurodeputati reprezinta rezultatul mai multor luni de lobby activ la nivelul Parlamentului European, dar si prin intermediul campaniei „Fair Transport”, pe care federatia a dus-o in Europa. „A fost nevoie de curaj, incredere si cooperare stransa cu factorii de decizie din Parlament.

In ultimii doi ani, ETF a organizat sapte demonstratii la Bruxelles si Strasbourg, a avut opt «saptamani de actiune» si o multime de campanii pe platformele sociale. Vocea noastra a fost auzita!“, a ­declarat Roberto Parrillo, presedintele sectiunii Transporturi Rutiere a ETF. Contactata telefonic, Elena Frandes, presedintele Sindicatului Lucratorilor din Transporturi (SLT), organism afiliat ETF prin intermediul altor organizatii sindicale romanesti, spune ca subscrie luptei duse la nivel european si ca viata soferilor de camion va fi imbunatatita. Reprezentantul SLT a oferit si doua exemple de bune practici, ale unor firme – una nemteasca si una romaneasca – ce ii aduc pe soferii romani acasa o data la sase saptamani. „Soferul are rezidenta in Germania, locuieste intr-un campus unde plateste o chirie. Totul este in regula din punct de vedere legal, doar ca angajatorul german tine cont de tara lui de origine si ii asigura transportul acasa la fiecare sase saptamani. El lucreaza in Comunitate, dupa care se intoarce doua saptamani la familie. Iar in aceste doua saptamani primeste salariul de incadrare din Germania, avand parte de zile libere platite pentru cele 10 zile de week-end lucrate. Cand se va schimba situatia, soferul se va intoarce la patru saptamani si ii vor mai ramane sase zile de libere platite“, explica Elena Frandes. Referitor la soferii romani angajati la firme vestice care lucreaza doar pe teritoriul respectivelor state, oficialul SLT spune ca astfel respectivele firme rezolva problema cabotajului si nu este neaparat o situatie corecta, iar sindicatul va continua sa faca presiuni pentru a arata acest lucru. Iar in ceea ce priveste faptul ca operatiunile de transport bilateral si cele de tranzit sunt exceptate de la regulile detasarii, Elena Frandes considera ca de vina este legislatia deficitara si actorii de pe scena politica. „Nu s-a obtinut nimic, pentru ca nu avem contract colectiv pe ramura de transport in Romania.” Ni s-a scos contractul pe ramura, soferii au fost alungati in bratele angajatorilor ca muncitori necalificati. De vina este politicul din Romania.“ In plus, aceasta sustine ca ar trebui schimbata si Legea dialogului social. „Pentru ca asa e facuta legea, companiile de transport nu sunt interesate sa semneze un contract colectiv de munca, am discutat cu cei de la UNTRR. Trebuie sa schimbam legea dialogului social.“