Ministerul Finanțelor (MF) a propus, în cursul săptămânii trecute, o identificare a unor posibile îmbunătățiri pentru a asigura sinergia platformelor de facturare furnizate de companiile care oferă servicii de contabilitate cu sistemul e-Factura. În acest sens, experții instituției au ținut două întâlniri online, în cursul acestei săptămâni, cu reprezentanții acestor companii, aproximativ 175 persoane, pentru a optimiza soluțiile tehnice, astfel încât adaptarea la sistem să fie cât mai fluidă și eficientă.
În cadrul discuțiilor s-a pus accentul pe monitorizarea eventualelor erori punctuale întâmpinate și pe soluționarea sesizărilor primite de către echipa de asistență. În următoarea perioadă, astfel de întâlniri vor fi organizate zilnic, pentru a evalua orice posibile îmbunătățiri, care pot să sprijine creșterea eficienței operaționale a sistemului e-Factura.
Utilizatorii sunt încurajați să participe la webinariile organizate pe 23 și 25 ianuarie pentru a clarifica eventualele nelămuriri și a primi răspunsuri de la experții Agenției Naționale de Administrare Fiscală/Centrul Național pentru Informații Financiare.
Conform ultimelor actualizări ale sistemului e-Factura, nu mai este posibilă introducerea facturilor duplicat, începând cu data de 16 ianuarie. Un alt nou pas, în curs de desfășurare, va fi posibilitatea de a trimite facturi în numele furnizorului (autofacturarea).
Implementarea sistemului RO e-Factura, obligatorie în relația business-to-business (B2B) de la 1 ianuarie 2024, a înregistrat peste 10 milioane de facturi cu succes, în valoare totală de 45 miliarde de lei. Statusul facturilor expediate fiind actualizate la fiecare 30 de minute.
„Puțin credeau că vom fi a patra țară din Uniunea Europeană care reușește să implementeze acest sistem, despre care am spus de la bun început că este vital pentru lupta noastră cu evaziunea. Iată că până acum nu au fost intervale de timp în care sistemul să nu funcționeze. Echipa CNIF/ANAF a început să lucreze de aproape cu firmele care oferă servicii de contabilitate cu sistemul e-Factura, pentru ca orice îmbunătățire să poată face viața mai ușoară contribuabililor să fie implementate. Nu excludem că pot să apară dificultăți și că pot fi identificate aspecte care necesită îmbunătățiri, tocmai de aceea abordarea este una cât se poate de constructivă; suntem lângă contribuabili și nu se aplică niciun fel de sancțiuni până în aprilie. Ne-am angajat să fim flexibili și receptivi la feedback, cred că asta este cel mai important. În final, cu siguranță vom depăși toate dificultățile și ne vom asigura că sistemul e-Factura este o soluție robustă și adaptabilă la nevoile în continuă schimbare ale mediului de afaceri.”,
a precizat ministrul Marcel Boloș.
Dacă sistemul național privind factura electronică RO e-Factura nu este funcțional timp de minimum 24 de ore, obligația de transmitere prevăzută la art. 10 alin. (1) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 120/2021 se suspendă până la repunerea în funcțiune a sistemului.
Termenul-limită pentru transmiterea facturilor emise, pentru livrările de bunuri și prestările de servicii care au locul livrării sau prestării în România, în sistemul național privind factura electronică RO e-Factura este de 5 zile lucrătoare de la data emiterii facturii, dar nu mai târziu de 5 zile lucrătoare de la data-limită prevăzută pentru emiterea facturii la art.319 alin.(16) din Codul fiscal.
În perioada 1 ianuarie – 31 martie 2024, nerespectarea termenului limită pentru transmiterea facturilor în sistemul național privind factura electronică RO e-Factura nu se sancționează.
Potrivit Oficiului Federal pentru Vamă și Securitate a Frontierei, Elveția schimbă sistemul de colectare a taxelor de drum pentru vehiculele grele de marfă cu sistemul de plată HVF, până la finalul anului.
În prezent, Elveția folosește două sisteme de colectare a taxelor, unul manual cu terminale de procesare la staționarea în frontiere, iar al doilea un sistem digital SET/EETS (European Electronic Toll Service), introdus în 2021.
Conform anunțului, serviciul manual va fi înlocuit treptat până la finalul anului.
Prin urmare, vehiculele grele de marfă vor trebui să aibe la bord echipamentul corespunzător și ar trebui să contacteze furnizorii de carduri de carburant, cât mai curând posibil. Cei care folosesc deja acest serviciu în alte țări pentru facturarea serviciilor de taxare, vor trebui să își extindă pachetul de servicii existent pentru Elveția (HVF).
Noul serviciu implementat are ca obiectiv reducerea timpilor de așteptare la frontiere, dar și posibilele erori ale șoferilor în timpul declarării manuale.
02.10.2020
Ultimul număr: Decembrie 2024
Revista Tranzit
Rămâi la curent cu ultimele ediții ale revistei Tranzit