Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Noul cadru legal pentru digitalizarea completă a sistemului TIR a intrat în vigoare astăzi, 22 iunie, deschizând eTIR către 77 de țări de pe cele cinci continente. Această măsură va facilita tranzitul transfrontalier al mărfurilor, sub garanția vamală a sistemului TIR.

eTIR va asigura schimbul sigur de date referitoare la tranzitul internațional de mărfuri, vehicule sau containere, în conformitate cu prevederile Convenției TIR, între sistemele vamale naționale și, în acelaşi timp, va permite autorităţilor vamale să gestioneze datele privind garanțiile, emise de lanțul de garanție către deținătorii autorizați să utilizeze sistemul TIR.

TIR numără peste 30.000 de operatori autorizați și este acceptat la peste 3.500 de birouri vamale din întreaga lume. Cadrul legal pentru digitalizare – noua anexă 11 la Convenția TIR a Națiunilor Unite – va consolida și extinde beneficiile TIR pentru comerțul multimodal global.

„Lansarea eTIR, instrumentul global de facilitare a trecerii frontierelor Națiunilor Unite, va asigura în continuare sistemul TIR, făcându-l mai eficient și mai competitiv. eTIR va permite operațiuni de trecere a frontierei fără hârtie și fără contact. Am văzut cât de important este acest lucru în timpul pandemiei”, a declarat Olga Algayerova, secretar executiv al CEE-ONU.

Uniunea Transporturilor Rutiere Internaţionale (IRU) este autorizat de Comitetul administrativ al Convenției TIR (AC.2) să emită și să difuzeze carnetele TIR, precum și să opereze sistemul internațional de garanție. Umberto de Pretto, secretar general al IRU, a declarat: „De peste 70 de ani IRU a reprezentat operatorii de transport rutier, având emblematica placă TIR albastră pe spatele a milioane de camioane. Odată cu apariția eTIR, vom vedea și mai multe beneficii pentru cărăuşi și clienții acestora, importatorii și exportatorii, care se află în centrul comerțului global”.

Noul cadru juridic pentru TIR va aduce, de asemenea, beneficii considerabile pentru autoritățile vamale, în special deoarece Covid-19 continuă să restricționeze contactul fizic dintre reprezentanţii vamali și şoferi la frontiere.

Cadrul legal final pentru TIR electronic vine după un deceniu de planificare, investiții și studii cu sprijinul autorităților vamale, al asociațiilor TIR și al altor organisme regionale și internaționale. Azerbaidjan, Georgia, Iran (Republica Islamică), Republica Moldova, Pakistan, Tadjikistan, Tunisia, Turcia și Uzbekistan sunt în proces de interconectare a sistemelor lor de informații vamale cu sistemul internațional eTIR. Mai mult, în numele statelor sale membre, Uniunea Europeană este în curs de finalizare a unei dovezi a conceptului de interconectare a noului sistem computerizat de tranzit (NCTS) al UE cu sistemul internațional eTIR.

Sistemul TIR funcționează în aproape 70 de țări și continuă să se extindă. După aderarea Egiptului la Convenția TIR la sfârșitul anului trecut, țările din Africa, Asia și America de Sud continuă să meargă proactiv spre aderarea și implementarea ulterioară a sistemului complet fără hârtie.