Asociația olandeză de transport și logistică TLN, care a făcut lobby pe lângă Comisia Europeană (CE) împotriva actualizării obligatorii a viitorului Smart tacho 2, anunță succesul în acest demers, respectiv faptul că propunerea a fost modificată și obligația de actualizare a fost eliminată. Totuși, CE păstrează deschisă posibilitatea de a reintroduce vechea propunere în viitor.
TLN a informat anterior că noul tahograf va fi unul de tranziție, deoarece o componentă a sa, autentificarea OSNMA, nu va fi gata la timp pentru introducerea Smart tacho 2 pe 21 august 2023. În propunerea anterioară a CE, actualizarea ar fi fost obligatorie imediat ce ar fi fost gata acest semnal OSNMA, care oferă o garanție suplimentară cu privire la acuratețea semnalului prin satelit Galileo și care încă nu este clar când va fi disponibil. Așa că Smart tacho 2 va fi introdus inițial fără această autentificare suplimentară, ceea ce însă nu aduce nicio diferență în ceea ce privește utilizarea și funcțiile sale.
Obiecția TLN a fost legată, așa cum am mai scris deja, de mai ales de costurile suplimentare pe care le-ar fi avut transportatorii, și pe care le-a estimat la aproximativ 10,5 milioane de euro doar pentru Olanda. Or, într-o perioadă atât de dificilă din punct de vedere al volumelor de activitate și tarifelor, dar și al costurilor mai mari pentru retehnologizare, orice cheltuială suplimentară îngreunează activitatea firmelor din domeniu.
Ministerul Infrastructurii și Gospodăririi Apelor din Olanda a sprijinit obiecțiile operatorilor din domeniu și ale TLN sale și a adresa întrebările și criticile necesare cu privire la propunerile CE. Acum, că acestea au fost modificate, noul regulament de punere în aplicare va fi votat în Comisia pentru transport rutier pe 17 aprilie și abia atunci vom ști dacă noile propuneri vor fi acceptate de statele membre.
Asociația olandeză de transport și logistică TLN se declară împotriva intenției Comisiei Europene de a oferi noului Smart tacho 2 o actualizare obligatorie. Așa cum am scris deja, noul tahograf Smart tacho 2 va fi unul de tranziție deoarece o componentă nu va fi gata la timp pentru introducerea lui în august 2023. Iar din cauza acestei livrări întârziate antreprenorii și atelierele se confruntă cu costuri suplimentare ridicate neașteptate.
Partea care nu va fi gata la timp este așa-numita autentificare OSNMA, o verificare suplimentară a semnalului primit prin satelit care atestă dacă poziția primită provine efectiv din sistemul european de sateliți Galileo.
În cazul noului Smart tacho 2, trecerea frontierei este înregistrată automat, chiar și fără autentificarea OSNMA, iar pozițiile sunt fixate la introducerea codurilor de țară la începutul și la sfârșitul perioadei zilnice de lucru și la trecerea frontierei. Prin urmare, problema nu este înregistrarea în sine, ci autentificarea acesteia, care nu este prezentă în Smart tacho 1. Actualul Smart tacho 1 înregistrează poziția vehiculului la fiecare trei ore și la introducerea codurilor de țară la începutul și la sfârșitul perioadei zilnice de lucru și la trecerea frontierei, pe când Smart tacho 2 vine și cu înregistrarea automată a trecerilor de frontieră.
Securitatea ajută la prevenirea bruiajului (manipularea semnalului prin satelit). Cu toate acestea, nu există indicii că se fac multe manipulări sau că ele nu ar mai fi posibile deloc dacă se poate face autentificarea, deci TLN consideră că beneficiile suplimentare ale OSNMA sunt minime. De asemenea, este dificil pentru autorități să verifice dacă un tahograf a primit actualizarea sau nu.
TLN a estimat costurile suplimentare doar pentru Olanda la aproximativ 10,5 milioane de euro, sumă care se adaugă costurilor deja considerabile pentru retehnologizare. Costurile suplimentare pentru actualizare constau în timp suplimentar pentru ca atelierul să efectueze actualizarea în timpul calibrării periodice obligatorii a tahografului, achiziționarea de echipamente suplimentare, instruirea tehnicienilor pentru a putea efectua actualizarea pentru toate mărcile de tahograf și ajustările necesare ale vehiculului.
Achiziționarea de echipamente suplimentare are legătură cu faptul că actualizarea poate fi efectuată numai cu aceeași marcă de echipamente de atelier ca marca tahografului care trebuie actualizată. TLN consideră că nu se obțin beneficii pe măsura acestor costuri și că industria nu ar trebui să fie împovărată cu ele din cauza livrării cu întârziere de către EUSPA a autentificării suplimentare.
În plus, nu există claritate cu privire la momentul în care autentificarea OSNMA va fi cu adevărat gata și este posibil să dureze chiar mai mult decât se estimează în prezent. Și, cu cât durează mai mult, cu atât mai multe vehicule vor trebui actualizate și cu atât mai mult vor crește costurile.
TLN se află de ceva timp în discuții cu Comisia Europeană despre acest subiect și între timp a depus o obiecție.
02.10.2020
Revista Tranzit
Rămâi la curent cu ultimele ediții ale revistei Tranzit