Asociația olandeză de transport și logistică TLN informează că nici acum – când mai sunt mai puțin de șase luni până la primul termen (31 decembrie) la care camioanele ce fac transport internațional trebuie să treacă la tahograful inteligent de generația a doua dacă acum au tahograf digital sau analog – înlocuirea nu are loc suficient de repede. Ba chiar ar trebui ca asta să se întâmple de două ori mai repede pentru a se respecta data limită.
Reamintim că următorul termen este 18 august 2025, când toate camioanele care fac transport internațional și au smart tacho 1 trebuie să treacă la smart tacho 2.
În aceste condiții, TLN sfătuiește firmele olandeze – așa cum și actorii de pe piața românească a tahografelor sfătuiesc firmele de la noi – să se programeze în service și să facă înlocuirea cât mai curând, deoarece în apropierea datelor limită atelierele vor fi mult mai ocupate. Iar Ministerul Infrastructurii și Gospodăririi Apelor din Olanda va trimite în curând o scrisoare de informare tuturor proprietarilor de vehicule.
TLN amintește că, de la introducerea tahografului inteligent 2 în august 2023, au existat factori care au întârziat înlocuirea, printre care omologarea de tip târzie, disponibilitatea scăzută a noului tahograf și/sau a unor piese specifice și diverse probleme tehnice. Aceste aspecte sunt monitorizate în continuare de asociația olandeză și de IRU și discutate, printre altele, cu Comisia Europeană.
Reprezentanții operatorilor de transport care au participat la dezbaterea publică a proiectului de hotărâre de guvern pentru modificarea HG 899/2003, organizată în 18 iunie la sediul Ministerului de resort, au solicitat Guvernului României subvenționarea înlocuirii aparatelor tahograf cu versiunea smart tacho 2, după modelul Poloniei.
„Suntem forțați de legislația europeană să înlocuim tahografele perfect funcționale de pe vehicule cu altele mai performante, cu conexiune GPS, doar pentru a putea opera în spațiul comunitar. Costul este foarte ridicat, de aproximativ 1.500 de euro per unitate inclusiv montajul. La flote de câteva zeci de vehicule, suma este uriașă. Dacă ne gândim că după 1 ianuarie 2026 vor intra în vigoare tarife noi, mult mai mari, și pentru rovinietă, este clar că transportatorii vor fi împovărați. În aceste condiții, cerem Guvernului să subvenționeze trecerea la smart tacho 2“, a declarat Vasile Șfefănescu, președintele Confederației Operatorilor de Transport Autorizați din România (COTAR).
Amintim că Pachetul Mobilitate prevede ca, după 1 ianuarie 2025, toate tahografele analogice și digitale vechi fabricate înainte de iunie 2019 și instalate pe vehicule de transport internațional să fie înlocuite cu tahografe inteligente (de versiunea I sau II). După 19 august 2025 nu vor mai fi acceptate decât tahografe de versiunea a doua, iar de la 1 iulie 2026 obligativitatea echipării vehiculelor cu smart tacho 2 va fi extinsă la toate vehiculele de transport marfă având masa totală maxim autorizată de peste 2,5 t. Deși Asociația Națională a Service-urilor Auto din România (ANSAR) și Federația Operatorilor Români de Transport (FORT) au cerut deja Guvernului să solicite Comisiei Europene o derogare de 12 luni de la termenele impuse, neoficial se pare că CE nu este dispusă să acorde nicio prelungire.
02.10.2020
Revista Tranzit
Rămâi la curent cu ultimele ediții ale revistei Tranzit