La sfârșitul lui 2023, asociația olandeză de transport și logistică TLN a efectuat un sondaj în rândul companiilor de transport internațional din această țară, pentru a evalua cum stau cu echiparea retrofită a camioanelor cu noul tahograf digital de generația a doua și a determina care sunt posibilele obstacole în calea acestui demers. Deoarece, așa cum știți deja, semnalele de pe piață au fost că sunt prea puține tahografe disponibile, prea puțină capacitate în service-uri sau că lipsesc alte componente necesare montării. TLN se declară îngrijorată de rezultatul sondajului, deoarece milioane de camioane și autobuze din Europa trebuie echipate cu smart tacho 2 înainte de 19 august 2025.
Asociația sfătuiește încă o dată companiile să nu aștepte până la termenele limită de 31 decembrie 2024 (pentru înlocuirea tahografelor analogic și digital) sau 18 august 2025 (pentru înlocuirea tahografului inteligent 1), ci să o facă imediat ce tahograful actual trebuie să meargă în service pentru calibrarea bienală, ceea ce reduce costurile și ajută la repartizarea mai bună în timp a capacității din ateliere. Dar acest lucru trebuie să fie și posibil – în special să existe suficiente tahografe din generația a doua.
Sondajul arată că mai mult de jumătate dintre companiile chestionate nu au solicitat încă o echipare retrofită înainte de sfârșitul lui 2024, iar dintre cele care au făcut-o, o treime nu au reușit, din cauza indisponibilității tahografelor, capacității reduse a atelierelor sau altor probleme. TLN a prezentat aceste rezultate la IRU și la Comisia Europeană (CE), iar CE i-a solicitat IRU să facă acest sondaj și în restul țărilor UE – aspect la care se lucrează acum.
TLN intenționează să realizeze în curând un nou sondaj, pentru a vedea dacă există îmbunătățiri. Altfel, CE va trebui să ia măsuri pentru a preveni oprirea vehiculelor.
Sursă foto: VDO (https://www.fleet.vdo.com/products/dtco-4-1/)
Așa cum știți deja, pentru a evita problemele din timpul controalelor în trafic, Comisia Europeană le-a recomandat statelor membre UE să adopte o perioadă de grație, în care să nu dea amenzi, pentru vehiculele care ar fi trebuit echipate cu tahograf inteligent de generația a doua încă de pe 21 august 2023, dar nu au fost din cauza disponibilității reduse a noilor aparate. Datorită acestei perioade de grație ele pot fi înmatriculate și cu smart tacho 1, cu condiția să treacă la smart tacho 2 cel târziu pe 18 august 2025. Ceea ce aduce costuri suplimentare pentru transportatorii din statele respective – printre care, așa cum informează asociația olandeză de transport și logistică TLN, se numără acum și Olanda.
Perioada de grație este însă numai pentru aplicarea noii măsuri, nu și pentru instalarea noului tahograf pe camioanele înmatriculate în Olanda după 21 august 2023. Adică vehiculele care urmau să fie înmatriculate acolo după această dată ar fi trebuit înregistrate anterior pentru a li se acorda posibilitatea de a amâna echiparea cu smart tacho 2. Altfel sunt obligate să îl dețină.
TLN mai informează că a solicitat instituțiilor abilitate din Olanda ca prețul cardului tahograf să nu fie mărit la 1 ianuarie 2024 cu rata inflației (ar fi urmat să crească de la 104 la 110 euro fără TVA) și să se respecte promisiunile făcute anterior legate de un nou sistem tarifar non-profit și un tarif plauzibil de acoperire a costurilor pentru fiecare produs. Asociația și alte părți interesate solicită de câțiva ani un preț al cardului care să acopere costurile pentru producerea lui. Ministrul Infrastructurii și Gospodăririi Apelor stabilește prețul după consultarea părților interesate, dar TLN crede că în Olanda cardul de tahograf este mult mai scump decât, de exemplu, permisul de conducere, și mult mai scump decât costul său de producție, ceea ce plasează Olanda în Top 3 european al țărilor cu cele mai scumpe carduri, cu mult peste media din UE, „un lucru inacceptabil pentru un produs public impus prin lege de către UE“.
02.10.2020
Revista Tranzit
Rămâi la curent cu ultimele ediții ale revistei Tranzit