Comisia Europeană recomandă să nu se impună amenzi vehiculelor fără tahograf inteligent de generația a doua înmatriculate în statele membre care fac obiectul unei derogări.
Reamintim că din 21 august 2023 smart tacho 2 este obligatoriu pe vehiculele nou înmatriculate, dar din cauză că nu a fost disponibil la timp în număr suficient unele țări au venit cu o excepție temporară care a făcut posibilă înregistrarea vehiculelor cu tahograful inteligent anterior chiar și după această dată. Dar aceste excepții sunt valabile numai pentru propriul teritoriu – vehiculele respective nu pot trece granița, iar între statele membre UE nu a existat nicio coordonare, ceea ce înseamnă că în prezent există diferite excepții, ceea ce face ca lucrurile să fie neclare și nesigure pentru autoritățile de aplicare a legii și pentru proprietarii de flote.
În aceste condiții, la începutul lui octombrie, CE, cu sprijinul membrilor Comisiei pentru Transport Rutier, a solicitat statelor membre, în interesul armonizării, să nu impună amenzi vehiculelor înmatriculate în temeiul unei astfel de excepții temporare, până cel târziu pe 31 decembrie 2023.
Olanda se numără, așa cum reamintește asociația de transport și logistică TLN, printre puținele țări care nu au o astfel de excepție, deoarece autoritatea auto din țară, RDW, a relaxat procedurile încă înainte de 21 august și a permis înmatricularea vehiculelor mai devreme pentru a preveni problemele, iar industria vehiculelor a luat în avans măsuri sub presiunea viitoarei directive. TLN mai arată că încă nu se știe dacă Olanda va da curs apelului CE de a nu impune amenzi – deoarece statele membre nu sunt obligate să țină cont de această recomandare.
Sursă foto: VDO (https://www.fleet.vdo.com/products/dtco-4-1/)
Asociația olandeză de transport și logistică TLN informează că în mass media au apărut rapoarte din care reiese că apar probleme la folosirea smart tacho 2 în combinație cu vechile carduri pentru șofer. În aceste condiții, asociația reamintește faptul că una dintre noile caracteristici ale tahografului inteligent de a doua generație este că înregistrează automat punctele de trecere a frontierei, ceea ce facilitează controlul normelor privind cabotajul și detașarea, incluse în Pachetul Mobilitate I, și conducătorii auto sunt scutiți de introducerea manuală a acestor puncte de trecere a frontierei când conduc un vehicul echipat cu smart tacho 2.
Dar aceste treceri ale frontierei nu sunt înregistrate automat pe cardurile mai vechi ale șoferilor, ci doar pe cele G2023V2, livrate de la sfârșitul zilei de 2 iulie. Iar dacă se folosesc carduri mai vechi trecerea frontierei rămâne înregistrată doar în memoria smart tacho 2 și în timpul unei verificări autoritățile de control le pot găsi acolo.
Acest lucru devine o provocare pentru inspectori, explică TLN, atunci când șoferul conduce un camion care nu are smart tacho 2, caz în care trebuie să introducă manual codurile de țară. Teama este că autoritățile de aplicare a legii nu sunt suficient de conștiente de diferențele dintre cardurile de șofer noi și vechi, ceea ce ar putea duce la amenzi nejustificate. Aceste sancțiuni nu ar sta în picioare legal, deoarece șoferul acționează în deplină conformitate cu reglementările europene dacă nu înregistrează manual punctele de trecere a frontierei atunci când conduce având un smart tacho 2.
Transportatorii nu pot solicita pur și simplu un nou card de șofer pentru a evita această problemă, deoarece un card nou se obține numai după ce cardul vechi nu mai este valabil, este distrus, lipsește sau este furat. CE analizează dacă aceste norme pot fi relaxate, măcar temporar, dar problema nu se rezolvă decât dacă toți șoferii solicită un astfel de card nou, ceea ce nu este o soluție acceptabilă decât dacă el este oferit gratuit. În plus, nici nu se știe dacă este fezabil să se înlocuiască toate la o scară atât de mare. TLN a ridicat deja această problemă în cadrul comunității de aplicare a legii din Bruxelles, prin intermediul IRU și CORTE, iar problema va fi discutată în perioada următoare.
Sursă foto: VDO (https://www.fleet.vdo.com/products/dtco-4-1/)
02.10.2020
Revista Tranzit
Rămâi la curent cu ultimele ediții ale revistei Tranzit