Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Asociația olandeză de transport și logistică TLN, dar și alte părți interesate au avertizat în ultimul timp Comisia Europeană cu privire la faptul că disponibilitatea tahografului inteligent de generația a doua este redusă. Și deja unele state membre au venit cu propriile soluții.

În Olanda, așa cum v-am anunțat deja, autoritatea auto RDW a relaxat înmatricularea vehiculelor noi care după 21 august trebuie să aibă smart tacho 2 și a lărgit orizontul de planificare în service-uri până la 1 octombrie 2023, ceea ce pare a fi suficient pentru a rezolva deocamdată problema disponibilității echipamentelor.

Iar alte state membre au soluții similare. Câtă vreme utilitarele respective nu ies din țara de înmatriculare ele nu trebuie dotate cu noul tahograf, dar, pentru că la trecerea granițelor lucrurile se complică, a intervenit și IRU, care i-a solicitat în scris Comisiei Europene să găsească o soluție pentru întreaga Comunitate.

Chiar și dacă apare însă o astfel de rezolvare, smart tacho 2 tot va trebui instalat mai târziu, iar TLN este în continuare foarte preocupată de disponibilitatea lui pentru echipare retrofită, deoarece numărul de vehicule existente deja pe piață și care au nevoie de noul tahograf este mult mai mare decât numărul de vehicule noi. Iar acum, că smart tacho 2este în sfârșit disponibil, este utilizat în principal pentru noile vehicule. Fereastra de timp pentru echiparea retrofită a flotei existente este deja strânsă și riscă să devină din ce în ce mai strânsă din cauza amânării livrării vehiculelor noi, care face ca unele dintre ele să aibă nevoie de smart tacho 2 deși inițial se estima că vor putea fi înmatriculate suficient de devreme cât să nu fie cazul.

Sursă foto: VDO (https://www.fleet.vdo.com/products/dtco-4-1/)

Așa cum știți deja, începând cu 21 august 2023, toate vehiculele de peste 3,5 t nou înmatriculate trebuie echipate cu noul tahograf inteligent 2, dar producătorii au probleme de livrare a acestuia, iar durata mare de asamblare a utilitarelor face ca multe dintre ele să fie obiectul noii reglementări, deși au fost comandat de mult. În aceste condiții, RDW (Autoritatea Olandeză pentru Vehicule) propune, așa cum aflăm de la asociația olandeză de transport și logistică TLN, măsuri care să garanteze o tranziție lină spre noul smart tacho 2.

Pentru noile reglementări este decisivă DET (Data primei admiteri) a vehiculului. Dacă aceasta este înainte de 21 august 2023, poate fi instalat în continuare un tahograf inteligent 1, dar toate vehiculele de după această dată trebuie să aibă tacho smart 2. De aceea este de așteptat ca multe mașini să fie aduse la inspecție înainte de 21 august și să existe o mare presiune în rândul deținătorilor de omologare RDW pentru a instala un nou tahograf și chiar să se oprească multe camioane noi în așteptarea livrării unui smart tacho 2.

De aceea, la solicitarea Ministerului Infrastructurii și Gospodăririi Apelor și la insistența firmelor olandeze de transport, RDW a venit cu două măsuri pentru îmbunătățirea acestui proces.

Prima presupune că RDW este pregătit să stabilească data primei autorizări până la 31 decembrie 2023. Spre deosebire de acum, acestor vehicule li se atribuie imediat un DET (cu o dată înainte de 21 august), după care pot fi înregistrate în flota companiei. DET poate fi stabilit diferit pe baza numărului de identificare al vehiculului sau pe baza unei declarații a producătorului care să includă o dată de fabricație.

A doua măsură este că RDW va lărgi orizontul de planificare de la jumătatea lui august până la 31 decembrie 2023: clientul poate face, înainte de 21 august, o programare pe termen lung pentru vehiculele respective, iar ele pot primi DET înainte de 21 august și pot fi echipate în continuare cu tahograf inteligent de tip 1.

Deci TLN sfătuiește companiile olandeze care au un vehicul nelivrat încă să contacteze dealerul auto cât mai curând și să convină ca mașina să fie inclusă în planificarea realizată conform acestei soluții tranzitorii.

Sigur că în cele din urmă toate camioanele care fac transport internațional trebuie echipate cu un tahograf inteligent 2 – obligație care se aplică de la 1 ianuarie 2025 tuturor celor cu tahograf digital și analogic și de la 19 august 2025 tuturor celor cu tahograf inteligent 1.