Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

sursă foto: TLP (https://tlp.org.pl/nowe-tachografy-juz-za-4-tygodnie-a-tymczasem-mamy-potezny-balagan-i-opoznienia/)

Așa cum știți deja, de pe 21 august toate camioanele nou înmatriculate ar trebui să fie echipate cu a doua generație de tahograf digital inteligent, iar o consecință a acestei măsuri, așa cum explică asociația poloneză de transport și logistică TLP, este că numeroși transportatori vor pierde posibilitatea de a efectua operațiuni de încărcare sau descărcare în timpul transportului internațional care nu sunt acoperite de dispozițiile privind detașarea – câtă vreme aceste operațiuni vor putea fi efectuate numai de vehiculele echipate cu a doua generație de tahograf digital inteligent.

Teoretic, mai arată TLP, transportatorii care efectuau descărcarea și încărcarea suplimentară în timpul transportului au avut la dispoziție trei ani pentru a înlocui tahografele de pe vehicule cu modelele noi sau pentru a cumpăra un vehicul nou echipat cu smart tacho 2. „Din păcate, mult trâmbițata revoluție care vizează reducerea încălcărilor legislației legate de timpul de conducere, cabotaj și detașare prin introducerea unor dispozitive mai moderne care înregistrează activitatea șoferilor a ieșit destul de prost pentru factorii de decizie ai UE, ca de obicei“, așa cum comentează asociația poloneză.

Asta deoarece pe piața europeană nu există suficiente tahografe inteligente de nouă generație pentru a satisface cererea, deci nu numai că este foarte dificilă înlocuirea actualului dispozitiv de pe camioane, dar există îngrijorări serioase și cu privire la posibilitatea ca producătorii să echipeze noile vehicule cu astfel de dispozitive.

În plus, așa cum știți deja, din cauza problemelor legate de cooperarea tahografului inteligent de a doua generație cu sistemul european de navigație prin satelit Galileo, noile dispozitive nu vor putea funcționa la capacitate maximă cel puțin până la sfârșitul lui 2023.

O altă problemă semnalată de TLP este disponibilitatea cardurilor de șofer de a doua generație dedicate noilor tahografe. În aceste condiții, asociația poloneză i-a adresat Adinei Vălean, comisarul UE responsabil de transport, mai multe întrebări legate de aplicarea normelor UE până la atingerea disponibilității și funcționalității depline a celei de-a doua generații de tahografe inteligente și i-a propus amânarea, cel puțin până la 30 decembrie a acestui an, a aplicării dispozițiilor relevante ale Directivei 2020/1057 (detașarea în transportul rutier), ce împiedică efectuarea, cu vehicule echipate cu tahografe vechi, a operațiunilor suplimentare de încărcare și descărcare excluse de la detașare.

Așa cum știți deja, pe 21 august 2023, tahograful inteligent 2 (smart tacho 2) va deveni obligatoriu pentru vehiculele noi, iar de la 1 ianuarie 2025 tahograful actual trebuie înlocuit pe toate vehiculele care lucrează la nivel internațional, ceea ce înseamnă că sectorul european al transporturilor se va confrunta cu o provocare majoră în perioada următoare, pentru a se conforma în timp util obligației de a echipa retrofit toate vehiculele de la internațional, este de părere asociația olandeză de transport și logistică TLN.

Pentru vehiculele care operează la intern schimbarea tahografului este obligatorie de la 19 august 2025, iar de la 1 iulie 2026 vor urma vehiculele de peste 2,5 t care merg la internațional.

TLN se așteaptă la o mare presiune asupra service-urilor și de aceea recomandă firmelor să înceapă echiparea retrofită din timp și atrage atenția asupra faptului că, atunci când se înlocuiesc un tahograf digital și senzorul, trebuie montată și o antenă DSRC. Pe tacho 1, aceasta este deja prezentă și se înlocuiesc doar tahograful și senzorul. În plus, în ambele situații se va face o recalibrare.

Pe viitor smart tacho 2 va fi folosit nu numai pentru a indica timpii de condus și de odihnă, ci și pentru a arăta cum se respectă reglementările referitoare la cabotaj și detașare. De aceea i-au fost adăugate noi funcționalități, cum ar fi înregistrarea automată a trecerii frontierelor.

O altă funcționalitate nouă este controlul suplimentar al semnalului de satelit primit. Acest Galileo OSNMA (Open Service Navigation Message Authentication) verifică dacă poziția primită provine într-adevăr din sistemul prin satelit Galileo, pentru a preveni falsificarea sau blocarea semnalului prin satelit.

Agenția Uniunii Europene pentru Programul Spațial (EUSPA) este organizația responsabilă de sistemul european prin satelit Galileo, dar, așa cum v-am mai informat și cu alte ocazii, în 2022 a devenit clar că EUSPA nu avea autentificarea suplimentară pregătită la timp pentru introducerea tacho 2. De aceea Comisia Europeană a venit cu o soluție: un tahograf inteligent temporar 2 care nu efectuează autentificarea OSNMA și căruia să i se facă o actualizare a software-ului la momentul când va merge în service pentru următoarea calibrare, după care autentificarea OSNMA ar funcționa.

TLN a făcut lobby, cu succes, împotriva acestei propuneri, deoarece a prevăzut că ea ar aduce costuri suplimentare, altele decât cele pentru înlocuirea tahografelor vechi. Dar CE poate reveni la ideea sa pe viitor.

Este important de știut că actualizarea softului unui smart tacho 2 este posibilă numai cu echipamentul de atelier de aceeași marcă pe care o are și tahograful, și tocmai de aici provin multe din costurile suplimentare.

Pe 17 aprilie, în cadrul reuniunii Comisiei pentru transport rutier, statele membre au decis să aprobe propunerea modificată din partea CE, adică fără o actualizare obligatorie, și acum se pot efectua testele finale de control, pentru a se vedea dacă toate tipurile de tahografe și carduri funcționează împreună. Etapa finală este omologarea de tip a tahografului de către producători, după care se estimează că el va fi disponibil la începutul lui iunie, astfel încât constructorii de camioane să-l instaleze pe vehiculele noi.