În noiembrie 2020, guvernul Spaniei a aprobat modificarea Reglementărilor Generale privitoare la Șoferi, care le permite tinerilor de doar 18 ani să conducă autobuze și camioane pe teritoriul țării, ceea ce ar putea reduce criza de șoferi profesioniști. Dar cerințele legate de training, absența unei oferte reale de cursuri și perioada atât de lungă necesară procedurilor administrative pentru a putea obține calificările profesionale necesare fac ca în realitate să nu poată ajunge nimeni să conducă la 18 ani.
Concret, persoanele mai tinere de 21 de ani care vor să obțină permisul de conducere de camion/autobuz trebuie să obțină anterior o calificare a aptitudinilor profesionale (certificat CAP) care presupune parcurgerea unui curs de 280 de ore, față de 140 de ore, care le sunt cerute aplicanților mai în vârstă. Dar centrele de training autorizate nu programează aceste cursuri din cauza costurilor mari și a cererii mici din partea studenților, ceea ce în realitate îi împiedică pe tinerii de 18 ani să poată urma un astfel de curs obligatoriu. Piedicile nu se opresc aici, din moment ce termenele administrative stabilite pentru îndeplinirea tuturor procedurilor necesare pentru a putea fi examinat și a obține CAP și permisul de conducere fac ca aceasta să fie o misiune imposibilă, deoarece în cel mai bun caz, în care tinerii iau examenul din prima, ar dura cel puțin un an până când ei ar putea lucra ca șoferi profesioniști.
Acest lucru este cu atât mai de neînțeles, arată federația transportatorilor FENADISMER, cu cât Spania este pe locul al doilea în UE în ceea ce privește șomajul în rândul tinerilor.
În prezent numărul de posturi vacante de șoferi profesioniști din Spania este estimat la peste 10.000, iar situația se va agrava din cauză că media de vârstă a conducătorilor auto este acum de peste 50 de ani și că unul din trei se va pensiona în următorii cinci ani.
Asociația olandeză de transport și logistică TLN estimează că în următorii ani în această țară va fi nevoie de peste 7.000 de noi șoferi de camion pe an, în special pentru a-i înlocui pe cei care se pensionează.
De aceea partenerii sociali din transport și logistică TLN, VVT, FNV Transport and Logistics și CNV Vakmensen iau măsuri pentru a atrage personal în domeniu. Deoarece este nevoie de acțiuni comune care să includă oferirea de scheme atractive de salarizare, organizarea de evenimente regionale sprijinite de demersuri naționale și asistarea companiilor în recrutarea de personal din propriile lor rețele, deoarece s-a constatat că șoferii de camion adesea provin din cercul acestor companii, dintre prieteni sau familie, sau chiar dintre angajați ai lor, dar pe alte poziții. Implementarea unei astfel de campanii o va face Institutul pentru Transport și Logistică (STL), cu sprijinul Fundației pentru Educație și Dezvoltare în transportul de mărfuri (SOOB).
Campanie va sublinia faptul că meseria de șofer de camion are ca avantaje libertatea de mișcare, independența, siguranța locului de muncă și diversitatea activităților, deci poate fi atractivă pentru categorii largi de populație. Este o meserie de importanță vitală, într-un domeniu dinamic, care are viitorul asigurat., În plus, pentru a reduce taxa de școlarizare se acordă o compensație substanțială care face ca angajatul să ajungă să plătească maximum 15% din taxa pentru cursul de șofer profesionist în transportul de mărfuri.
Și, deoarece criza de șoferi profesioniști din Olanda este mare, dar necesarul de conducători auto este diferit de la o regiune la țării la alta, pentru a recruta personal acolo unde este mai mare nevoie STL va organiza întâlniri în Nijmegen pe 5 octombrie și în Rotterdam pe 26 octombrie. În cadrul acestora, vizitatorii se pot familiariza cu ce înseamnă transportul și logistica, pot vedea camioane, pot sta de vorbă cu cei care au ales deja această meserie și poate își întâlnesc chiar viitorul angajator.
02.10.2020
Ultimul număr: Decembrie 2024
Revista Tranzit
Rămâi la curent cu ultimele ediții ale revistei Tranzit