Asociația olandeză de transport și logistică TLN arată că în ultimele săptămâni mai mulți șoferi au fost amendați în Germania și Austria pentru că, în timpul controalelor în trafic, s-a dovedit că nu au introdus deloc manual perioadele de odihnă zilnice și săptămânale.
Când se inserează cardul șoferului, el trebuie să completeze perioada în care cardul nu a fost în tahograf, lucru ușor de făcut răspunzând la întrebările pe care le pune aparatul la inserarea cardului. Întrebările depind de marca și de versiunea de aparat.
TLN consideră că aceste amenzii sunt nenecesare și mai arată că șoferilor li s-au luat și câte trei puncte de penalizare pentru fiecare abatere, în condițiile în care, dacă se depășește valoarea limită a penalizărilor, se poate retrage permisul olandez de conducere.
Există însă un instrument, TLN Tachoweb, care permite analiza ușoară și rapidă a introducerii manuale corecte a timpilor de odihnă, iar șoferii pot primi automat un raport cu eventualele erori după ce le-a fost citit cardul.
Asociația mai atrage atenția asupra faptului că din 2 februarie 2022, la trecerea granițelor sau la prima oprire posibilă, șoferii trebuie să introducă manual în tahograf codul țării în care ajung. Pentru aceasta ei folosesc „Start country“ (dacă au tahograf VDO) sau „Starting place“ (în cazul Stoneridge) și apoi introduc codul țării în care intră. Imediat ce vehiculele vor fi echipate cu tahograf inteligent din a doua generație, această obligație va expira pentru mașinile respective.
Pe 7 decembrie, guvernul Poloniei a adoptat, așa cum informează asociația de transport și logistică TLP, un proiect de lege pentru modificarea legii transportului rutier, a legii privind timpul de lucru al conducătorilor auto și a altor acte, în vederea adaptării reglementărilor din această țară la prevederile din Pachetul Mobilitate. Noul proiect modifică normele de remunerare a conducătorilor auto și înăsprește drastic răspunderea transportatorilor, a managerilor de transport și a conducătorilor auto pentru încălcarea normelor și condițiilor din transportul rutier.
Una dintre cele mai importante schimbări este eliminarea călătoriilor de afaceri ca formă de îndeplinire a sarcinilor oficiale ale șoferilor ce efectuează transport rutier internațional. În consecință, indemnizațiile și sumele forfetare plătite după intrarea în vigoare a legii vor fi tratate ca elemente ale remunerației supuse impozitării și contribuțiilor la asigurările sociale. Dar, ca o compensație pentru creșterea costurilor cu forța de muncă, proiectul propune aplicarea, la remunerarea șoferilor din transportul rutier internațional, a prevederilor legii privind impozitul pe venit și a dispozițiile MRPiPS privind calcularea bazei de calcul a cuantumului contribuțiilor la asigurările sociale aplicate până în prezent celor angajați de firme poloneze în străinătate. În ciuda acestei compensări, costul cu forța de muncă tot va crește cu cel puțin 17,5%, ceea ce duce la o creștere cu minimum 5,5% a costurilor de transport, în special pentru firmele care lucrez la internațional și care nu intrăm sub incidența legii detașării. În cazul lucrătorilor detașași în acele state membre UE unde salariile sunt cu mult peste media europeană, creșterea costurilor cu forța de muncă, și implicit creșterea costului total de transport, poate fi chiar mai mare. Ea depinde de ponderea actuală a diurnei în totalul veniturilor șoferilor și de tipul de transport efectuat.
Alte schimbări majore aduse de proiectul de lege vizează creșterea amenzilor, uneori cu 1.000%, pentru circa 100 de abateri prevăzute în anexă, modificarea definiției bazei operaționale, introducerea cerinței de a avea spații de parcare pentru jumătate din numărul vehiculelor deținute și introducerea de cerințe suplimentare pentru revenirea în activitate în urma pierderii bunei reputații a unui manager de transport (formare profesională sau trecerea examenului CPC).
Se așteaptă ca proiectul de lege să fie discutat de urgență în camera Sejm a Parlamentului Poloniei, poate pe 13 decembrie. În această fază a dezbaterii, TLP va încerca să aducă unele amendamente importante pentru industria de transport, legate de reducerea numărului de locuri de parcare impus și de introducerea unor scutiri mai mari de la plata contribuțiilor pentru firmele care fac transport internațional și nu se încadrează la detașare. În același timp, reprezentanții asociației recunosc că ministrul Infrastructurii a ținut cont de sugestiile primite în timpul consultărilor publice și chiar îi mulțumesc. Dar angajații din minister au întârziat cu elaborarea proiectului și au venit cu el în ultima clipă, ceea ce nu le lasă transportatorilor suficient timp să se pregătească pentru ce va urma din februarie 2022.
02.10.2020
Ultimul număr: Decembrie 2024
Revista Tranzit
Rămâi la curent cu ultimele ediții ale revistei Tranzit