Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Așa cum societatea per ansamblu este împărțită între cei care susțin importanța vaccinării și cei care se poziționează împotrivă, la fel, conducătorii auto profesioniști se situează într-una dintre cele două tabere. Problema în cazul lor este că fac parte dintr-o categorie socio-profesională esențială, astfel că, orice măsuri restrictive ar fi impuse la nivel guvernamental, efectele asupra economiei ar putea fi serioase. Despre cum poate fi abordată problema vaccinării șoferilor am discutat în cadrul Galei Tranzit de transport persoane.

Părerile cu privire la vaccinare sunt împărțite și, din păcate, cei mai mulți șoferi se pare că sunt ostili ideii de vaccinare. „Am dus o politică de conștientizare și la nivelul sindicatului, însă fără prea mare succes. Subiectul este într-adevăr foarte sensibil. Nu contează ce s-a greșit în trecut, poate problema nu a fost pusă corect și mulți au început să speculeze existența unor interese ascunse în promovarea vaccinării în masă a populației, dar important este să găsim soluții pentru viitor, mai ales că, una peste alta, vom ajunge probabil cu toții să ne vaccinăm mai devreme sau mai târziu”, a declarat Virgil Purcărescu, președintele Sindicatului Șoferilor Drumuri Bune.

Din datele statistice deținute de Federația Operatorilor Români de Transport (FORT), la jumătatea lui octombrie, situația privind vaccinarea în rândul șoferilor era îngrijorătoare și nu s-a îmbunătățit foarte mult nici până în prezent. Gravitatea pandemiei a impus restricții tot mai drastice, care ar putea ajunge (în scurt timp) până la obligativitatea prezentării certificatului de vaccinare la locul de muncă. Din această perspectivă, relația angajat-angajator în transporturi devine foarte problematică, plus că vaccinarea nu este singura grijă a operatorilor de transport, situația cu angajații fiind și așa destul de tensionată.

Variantele pentru șoferii nevaccinați sunt acelea de a nu mai presta activitatea pentru care sunt angajați și de a-și căuta un alt loc de muncă (iar aici depinde foarte mult ce se va decide la nivel guvernamental, în sensul introducerii obligativității prezentării certificatului verde la locul de muncă) sau de a rămâne în firmele pentru care lucrează, cu găsirea totuși a unei căi de mijloc, este de părere Augustin Hagiu, președinte FORT. „Sfatul meu este dialogul permanent cu șoferii și evitarea conflictelor. Acum, mai mult ca oricând, trebuie mizat pe componenta rațională și mai puțin pe cea emoțională. Șoferii – în special cei care fac transport de călători – trebuie să înțeleagă că prin natura activității prestate sunt într-o poziție delicată, întrucât intră în contact zilnic cu foarte mulți oameni.”

În cazul în care se va stabili obligativitatea prezentării certificatului, probabil că aceasta se va implementa în două etape, pentru angajații de la stat și respectiv de la privat. Contextul pandemic s-ar putea să rezolve de la sine situația, astfel că angajatorii sunt încurajați să nu creeze breșe și mai mari în situația cu angajații, pentru că pandemia va trece la un moment dat, iar ei vor trebui să meargă mai departe alături de șoferii lor.

Măsuri speciale pentru șoferi

FORT a făcut lobby în Parlament privind aplicarea unor măsuri speciale pentru șoferi, având în vedere importanța muncii lor. Oricum poziția abordată de autorități nu a fost foarte consecventă în raport cu diferite categorii socio-profesionale. „Măsura carantinării șoferilor care se întorc din curse în străinătate, obligativitatea obținerii certificatului verde etc. trebuie tratate cu maximă celeritate. Inclusiv în Parlament însă opțiunile sunt împărțite.”

După mai multe discuții (inclusiv cu angajatorii), în momentul în care a devenit obligatorie măsura carantinării pentru șoferii nevaccinați sosiți din curse internaționale, sindicatul șoferilor a venit cu propunerea deschiderii de centre de testare Covid-19 în punctele de trecere a frontierelor, însă aceasta a fost respinsă, chiar dacă șoferii și angajatorii împreună se arătaseră dispuși să plătească pentru funcționarea centrelor respective și să asigure toată logistica necesară.

„Transportul de persoane și de marfă riscă să intre în colaps dacă vor fi date dispoziții ferme privind obligativitatea vaccinării. Oricât de multe argumente vor fi aduse, cei care sunt poziționați împotriva vaccinului nu se vor răzgândi. Doar atunci când apar probleme în familie și se îmbolnăvesc rude de Covid, ceilalți își schimbă brusc opinia și merg să se vaccineze. Situația este greu de tratat.”

Pakistanezii, o soluție pentru completarea deficitului de șoferi

La nivelul companiilor de transport călători, procentul șoferilor vaccinați din total era – la jumătatea lui octombrie – în medie, de aproximativ 40%. Din păcate, cei mai mulți șoferi nu doresc să se vaccineze, chiar și cu riscul pierderii locului de muncă.

În special în cazul transportului de convenție, presiunea pentru vaccinare din partea beneficiarilor este foarte mare. Rămâne de văzut dacă vor apărea reglementări legislative clare în acest sens, situație în care șoferii nevaccinați vor trebui să aleagă. Între timp, operatorii de transport au optat inclusiv să angajeze conducători auto în excedent, pentru a-și asigura necesarul pe curse.

De oferit bonusuri pentru cei care se vaccinează este mai greu chiar și la cursele regulate speciale, în condițiile în care criza conductorilor din industria auto face ca funcționarea fabricilor din domeniu să fie incertă de la o săptămână la alta. Ce să mai vorbim de transportul de linie, unde volumele de pasageri sunt în continuare afectate de pandemie. „Oricum, acordarea de stimulente ar putea să aibă chiar efectul opus și să crească suspiciunea oamenilor referitor la vaccinare”, a punctat Virgil Purcărescu.

Compania Continental Fast Line a avut în vedere inclusiv importul de șoferi pakistanezi (vaccinați), pentru a completa lipsa acută de conducători auto de categorie D. „Primul pas – odată aduși șoferii în România – este preschimbarea permisului de conducere, care durează între 3 și 6 luni. Apoi se poate da examen pentru obținerea atestatului profesional. Pentru alte categorii de angajați – mecanici, electricieni etc. – lucrurile merg foarte bine. Am adus personal în service din Nepal, Sri Lanka. Bariera lingvistică nu este o problemă, nici măcar la cursele regulate speciale”, a explicat administratorul Cosmin Costache.

Rămâne de văzut dacă această soluție se va concretiza sau nu. Cert este că, și fără problema vaccinării, criza de șoferi de autobuz se adâncește, iar problema trebuie abordată în perspectivă.

Sindicatul Drumuri Bune a făcut un sondaj în rândul a 1.000 de șoferi cu privire la opțiunea de vaccinare și în proporție de 75% votul a fost NU.

Asociația Poloneză de Transport și Logistică TLP i-a scris comisarului european pentru transporturi, Adina Vălean, că operațiunile de transport cross-border se desfășoară foarte dificil din cauza controlării certificatelor Covid, care împiedică buna organizare a timpului de muncă al șoferilor. În plus, TLP contestă și introducerea răspunderii angajatorilor pentru neefectuarea verificării certificatelor și penalitățile date acestora.

Asociația poloneză a primit informații că unele fabrici din Germania și din alte țări europene refuză să le permită accesul la platforme șoferilor care nu prezintă un certificat din care să rezulte că au făcut vaccinul anti Covid-19 sau au trecut prin boală, în ciuda faptului că ei nu au contact direct cu niciun angajat al acelor fabrici responsabil cu încărcarea/descărcarea.