Conform unei analize a Comitetului Național Rutier din Franța (CNR), costurile de transport pe distanțe lungi au crescut în 2021 cu 5,2%, mai ales din cauza scumpirii cu 3,6% a întreținerii și reparațiilor.
Pentru 2022 creșterea de costuri din cauza scumpirii motorinei este estimată la 3,4-4,6% față de 2021, dar factorul principal care va duce la creștere va fi costul cu șoferii. Ținând cont însă de incertitudinea care domnește pe piață, CNR ia în calcul două scenarii pentru anul care vine: unul care indică o creștere de 4,5% și unul care indică o creștere de 7,2%. În afară de costurile cu șoferii, în creștere vor fi și cele cu deținerea vehiculelor, care se estimează că vor fi cu 10% mai mari, și cele cu întreținerea, care vor fi cu 3,8-4% mai mari decât în 2021 pentru un ansamblu articulat de 40 t.
CNR realizează în fiecare an un studiu de acest fel, care nu își propune să intervină în negocierea comercială dintre transportatori și clienții lor, ci să le permită firmelor de transport să-și compare propriile cifre cu tendințele sectoriale pentru 2021 și să ie la curent cu previziunile, fondate pe ipoteze prudente și realiste, pentru 2022.
Inflația foarte mare din 2021, mai ales creșterea costurilor cu salariile și cu achiziția vehiculelor, a făcut ca CNR să apeleze la calcule specifice pentru a identifica elementele conjuncturale cu impact asupra firmelor de transport rutier de mărfuri.
În 2022 factorii care vor influența cel mai mult costul de transport vor fi personalul, cheltuială care va depinde de negocierile pentru modificarea salariului și a indemnizațiilor de deplasare, și tensiunea de pe piață, care nu a fost luată în calcul în acest studiu. Dar trebuie să se țină cont și de mediul economic al transportatorilor, de prețul materiilor prime, al pieselor, al AdBlue sau al anvelopelor, care cunoaște creșteri importante de câteva luni încoace și care va continua să crească în 2022.
În următoarele zile vom continua să publicăm informații detaliate despre cele mai importante elemente ale costului de transport: salarii și indemnizații de deplasare, deținerea vehiculelor, motorină, costuri administrative, costuri de finanțare, anvelope ș.a.
Membrii Parlamentului European (PE) din Comisia pentru Petiții cred că o luptă mai eficientă împotriva criminalității și o finanțare mai mare ar contribui semnificativ la creșterea siguranței în parcările de camioane din UE și ar ajuta la rezolvarea problemei lipsei de șoferi. Acesta este răspunsul PE la petiția pe tema siguranței în parcări depusă de asociația română Voluntari în Europa, care, vă reamintim, a organizat în iulie și o dezbatere pe tema siguranței șoferilor.
PE crede că situația din parcările de camioane este alarmantă și că nu există capacitate suficientă. Iar pericolele la adresa șoferilor și a mărfurilor sunt tot mai mari, tot mai organizate și depășesc granițele țărilor, deci autoritățile de control din statele membre trebuie să-și coordoneze acțiunile și să raporteze sistematic infracțiunile la Europol, pentru a primi sprijin.
Victimele infracțiunilor din parcările din diverse țări UE sunt adesea șoferi polonezi, arată președintele asociației poloneze de transport și logistică TLP, care, din acest motiv, ține să le mulțumească europarlamentarilor ce au sprijinit rezoluția pentru securitatea din parcările de camioane.
PE mai solicită fonduri suplimentare pentru a îmbunătăți infrastructura prin crearea mai multor locuri de parcare și amenajarea mai bună a celor deja existente. Comisia Europeană ar putea aloca pentru asta fonduri Europene Structurale și de Investiții și ar putea lua în calcul revizuirea reglementării referitoare la dezvoltarea rețelelor de transport cross-border (TEN-T). De asemenea, UE ar trebui să pună la dispoziție sisteme care să le permită șoferilor să raporteze infracțiunile autorităților relevante fără a se lovi de bariere lingvistice și să creeze instrumente prin care ei să poată găsi și rezerva locuri în parcări sigure.
În plus, eurodeputații din Comitetul pentru Petiții vor călători în regiunea Hauts-de-France, în mai 2022, într-o misiune de informare și evaluare a siguranței parcărilor de camioane.
02.10.2020
Ultimul număr: Decembrie 2024
Revista Tranzit
Rămâi la curent cu ultimele ediții ale revistei Tranzit