Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

A trecut o lună de când în Portugalia a intrat în vigoare legea care le interzice șoferilor profesioniști, din această țară sau străini, să participe la încărcarea/descărcarea mărfurilor, cu excepția unor cazuri ce țin de natura produselor (periculoase, autovehicule ș.a.), pe motiv că ei nu sunt pregătiți să facă asta. Guvernul portughez a dat legea deoarece a constatat că expeditorii și operatorii logistici nu au făcut eforturi pentru a îmbunătăți încărcarea/descărcarea și a reduce timpii de așteptare, aspecte dăunătoare pentru productivitatea firmelor de transport, și implicit pentru economia națională. În concluzie, descărcarea/încărcarea mărfurilor este sarcina operatorilor logistici sau expeditorilor, care trebuie să aibă personal special pentru asta. Mai mult, legea îi obligă pe expeditori și logisticieni să aibă spații adecvate unde șoferii să aștepte, cu facilități sanitare decente, și să limiteze tipul de așteptare la cel mult două ore. Nerespectarea acestor obligații este considerată infracțiune foarte gravă și poate fi sancționată cu până la 15.000 de euro.

Asociațiile spaniole, printre care și FENADISMER, sunt pentru adoptarea imediată a unei astfel de legislații și în țara lor, considerând că ea ar reduce rata de accidente de muncă din domeniu și ar face meseria de șofer de camion mai atractivă, rezolvând astfel, total sau parțial, criza de personal din domeniu.

Până acum Ministerul de Transport din Spania a respins propunerea asociațiilor, dar fără să aducă argumente tehnice sau juridice pentru refuzul său, ceea ce vie în contrast cu ce se întâmplă în țara vecină. Deocamdată în Spania există o simplă recomandare în acest sens, și ea s-a dovedit total ineficientă. De aceea FENADISMER va continua să solicite ministerului aprobarea imediată a unei măsuri similare celei din Portugalia, și care nu presupune costuri pentru bugetul țării, dar aduce numeroase beneficii transportatorilor.

În condițiile crizei de șoferi din Europa, sindicatele care reprezintă șoferii conform contractului colectiv național de transport rutier din Franța (CCNTR) cer al 13-lea salariu pentru toți acești angajați și creșterea substanțială a salariilor din toate grilele. În caz contrar, ele amenință participanții la negocieri că vor suporta toate consecințele, așa acum relatează Les Routiers.

CFDT (Confederația Democratică a Muncii din Franța), CGT (Confederația Generală a Muncii), FO (Forța de Muncă), CFTC (Confederația Franceză a Lucrătorilor Creștini) și CFE-CGC (Sindicatul de Încadrare) recunosc că expeditorii au o politică de preț tot mai agresivă, ceea ce duce la o lipsă de considerație față de acești actori esențial din transport, care permit continuarea schimburilor economice și a aprovizionării populației.

Iar FO Transporturi amintește că doar 150.000 de șoferi de camion din Franța au un salariu mai mare de salariul minim brut, și numai cu puțin mai mare: 10,49, față de 10,48 de euro/oră.