Salarizarea în transport (Paychecked in Transport), o inițiativă a asociației olandeze de transport și logistică TLN și a evofenedex menită să scadă riscurile din lanțul logistic, este dovada care le permite operatorilor de transport să demonstreze că respectă acordurile colective de muncă și că își plătesc angajații conform legii. În această țară, un client sau expeditor este parțial responsabil dacă firma de transport cu care lucrează nu respectă contractul colectiv de muncă și poate fi chiar amendat pentru asta.
Totuși, numai 500 de companii de transport sunt afiliate la acest acord, deci sub 4% din totalul firmelor de profil din această țară, sau chiar mai puțin dacă luăm în calcul și expeditorii, așa cum subliniază TLN. De ce nu mai este popular acest acord și cum se pot descurca firmele fără el explică doi transportatori pe care un reprezentant al asociației i-a intervievat de curând, și care trec prin auditul Paychecked in Transport.
Ei arată că în timpul unui audit anual un inspector independent verifică dacă firmele sunt administrate corect și dacă își plătesc angajații conform legii, iar cine este parte a acestui acord dovedește că face lucrurile cum trebuie. În opinia lor, este important și pentru firmele de transport să se uite critic la propria activitate, să-și pună întrebări cu ocazia auditurilor, să vadă dacă sunt la curent cu toată legislația. Pentru că multe pot spune că lucrează corect, dar cu Paychecked pot să și confirme asta. De exemplu, dacă o firmă are un șofer care cere să lucreze doar noaptea, nu i se acceptă imediat, ci întâi se pune întrebarea dacă este înțelept să facă asta, pentru că firmele trebuie să-și protejeze angajații, uneori chiar și de ei înșiși.
Dar, în ciuda valorii adăugate clare pe care o aduce auditul, puțini expeditori cer expres ca transportatorii să fie parte a acestui acord, ceea ce este dezamăgitor, pentru că dacă ar avea o altă atitudine, dacă ar lucra numai cu firme care îl respectă, i-ar încuraja și pe transportatori să fie mai atenți.
Chiar și așa, unii transportatori vor să se distingă de concurenți și respectă prevederile Contractului Colectiv de Muncă, iar cei doi intervievați de TLN sunt de părere că, dacă îi arată unui client că acționează responsabil și își tratează angajații în mod sustenabil, demonstrează de fapt că fac mai mult decât transport.
Guvernul Portugaliei interzice, printr-un decret-lege publicat pe 13 iulie, ca șoferii profesioniști, atât locali, cât și străini, să mai participe din septembrie la încărcarea/descărcarea mărfurilor, cu excepția unor situații speciale, determinate de natura bunurilor.
Astfel, Portugalia devine un pionier în UE din acest punct de vedere, adoptând regula generală conform căreia, pentru a reduce numărul de accidente, încărcarea și descărcarea mărfurilor trebuie realizate de un muncitor calificat și pregătit pentru asta, cu excepția transportului de bunuri periculoase, distribuției urbane și colectării deșeurilor. Nerespectarea acestei hotărâri este considerată infracțiune gravă și poate fi pedepsită cu amendă de până la 15.000 de euro.
Este, de altfel, o solicitare pe care o au și asociațiile transportatorilor din Spania, și despre care FENADISMER (Federația Națională a Asociațiilor de Transport din Spania) amintește că este deja inclusă în Legea de Reglementare a Transporturilor din această țară de peste 10 ani, dar fără să fie aplicată, din cauza lipsei reglementărilor.
Refuzul de până acum al Ministerului Transporturilor din Spania de a legitima cererea asociațiilor din domeniu, fără să vină cu un motiv tehnic sau legal care să justifice refuzul, contrastează cu decizia pe care a luat-o de curând guvernul Portugaliei, în urma unor negocieri de durată cu organizațiile angajatorilor.
În acest context, trebuie reamintit că și Comisia Europeană, care nu are puteri legislative în domeniu, a recomandat deja acum un an ca șoferii profesioniști să nu participe la încărcare/descărcare, pentru a reduce pe cât posibil transmiterea noului coronavirus, stabilind că la punctele de încărcare/descărcare ei trebuie să rămână cât mai departe posibil, în cabină.
Totuși, Ministerul de Transport din Spania nu a abordat acest aspect cu fermitate, ci s-a limitat la a le face expeditorilor simple recomandări, care au fost total ineficiente, câtă vreme un mare număr de șoferi continuă să facă încărcări și descărcări de marfă. Beneficiarilor transportului nu le convine să țină cont de aceste simple recomandări câtă vreme, așa cum a arătat liderul unei asociații a expeditorilor, din asta se realizează economii anuale de peste două milioane de euro.
02.10.2020
Ultimul număr: Decembrie 2024
Revista Tranzit
Rămâi la curent cu ultimele ediții ale revistei Tranzit