Aceasta este concluzia unei analize realizate de asociația olandeză de transport și logistică TLN, care citează cel mai recent Monitor Sectorial al Institutului de Transport și Logistică (STL). Și numărul de locuri de muncă vacante, și numărul angajatorilor sunt în creștere.
Din cauza crizei sanitare, cifra de afaceri a firmelor din domeniu a scăzut față de 2019 pe tot parcursul anului trecut, deși un mare număr de sub-piețe sau tipuri de transport au fost afectate mai puțin de criză decât altele. Dar la început de 2021 s-a înregistrat din nou o creștere și tot mai mulți antreprenori se așteaptă să facă angajări în următoarele luni. Pe de altă parte, crește mult și numărul celor care ies la pensie.
Situația din economie în general și cea din transport și logistică sunt aproape identice. În primul trimestru din 2021 s-a remarcat o creștere de 1,8% a cifrei de afaceri din transportul rutier de mărfuri și de 4,5% în logistică.
Managerii din transport sunt optimiști în ceea ce privește climatul economic și personalul, fiind, în al doilea trimestru din 2021, mai mulți care așteaptă în următoarele trei luni o creștere a numărului lor de angajați decât care așteaptă o scădere (26,6%, față de 4,3%).
Numărul locurilor de muncă vacante pentru șoferi de camion a crescut în mai și iunie până la 8.500, și la fel s-a întâmplat și pentru alte meserii, cum ar fi curierii și personalul din depozit, până la 11.500. Iar proporția transportatorilor de mărfuri care se confruntau la începutul celui de-al doilea trimestru al anului cu deficit de personal este în creștere față de perioadele anterioare: 23%, față de 15% la începutul primului trimestru din 2021.
Așa cum am anunțat deja, ca răspuns la presiunile din lanțul de aprovizionare local și național, cauzate de criza de șoferi de camioane, Departamentul de Transport din Marea Britanie a introdus temporar, de pe 12 iulie pe 8 august, în Anglia, Scoția și Țara Galilor, măsuri mai relaxate în ceea ce privește timpul de condus al șoferilor din UE. Oricine conduce în Marea Britanie în conformitate cu reglementarea din UE privind timpul de condus și face transport rutier de mărfuri poate apela, dacă este nevoie, la aceste măsuri de relaxare, care nu sunt limitate la sectoare specifice sau la anumite rute.
Departamentul de Transport mai arată că un șofer care folosește prevederile acestei măsuri de relaxare poate să conducă în afara Marii Britanii în timpul perioadei de relaxare, dar că poate să folosească aceste prevederi numai când conduce în această țară.
Concret, de cel mult două ori pe săptămână este permisă creșterea duratei zilnice de condus de 9-10 ore la 11 ore sau se pot lua în loc de o pauză săptămânală normală de 45 de ore într-o perioadă de două săptămâni două pauze săptămânale scurte și astfel crește durata de condus din două săptămâni de la 90 la 99 de ore.
Alternativa de a lua pauze săptămânale scurte se aplică în felul următor: pauza săptămânală normală dintr-o perioadă de două săptămâni poate fi înlocuită cu două pauze săptămânale scurte de cel puțin 24 de ore; după asta trebuie luate două pauze săptămânale normale, dar orice reducere a perioadei săptămânale de odihnă va fi compensată de o perioadă de odihnă echivalentă înainte de finalul celei de-a treia săptămâni ce urmează săptămânii în cauză; în plus, orice pauză luată în compensare pentru o pauză săptămânală scurtă va fi atașată la perioada de odihnă săptămânală normală de cel puțin 45 de ore (care poate fi împărțită între două perioade de odihnă săptămânală normală).
Măsurile de relaxare nu trebuie folosite în combinație cu regulile existente pentru șoferii internațional, care permit luarea, în anumite cazuri, a două perioade de odihnă săptămânală scurtă. De asemenea, nu se recomandă folosirea acestor măsuri de relaxare de către șoferii implicați parțial în transport internațional.
Pauzele săptămânale consecutive de dinainte de 12 iulie trebuie luate în calcul pentru aceste măsuri de relaxare și din trei pauze săptămânale normale una poate fi luată înainte de 8 iulie.
Cele două perioade consecutive de repaus complet, inclusiv pauza compensatorie, pot fi luate integral sau parțial după încheierea perioadei de relaxare.
Departamentul de Transport își rezervă dreptul de a anula această măsură de relaxare mai devreme de 8 august sau de a o extinde, dacă circumstanțele se modifică.
Chiar și cu aceste măsuri, șoferii sunt avertizați să nu conducă dacă sunt obosiți, iar angajatorii rămân responsabili pentru sănătatea și siguranța angajaților lor și a altor utilizatori ai drumurilor publice. Aplicarea practică a relaxării trebuie să facă obiectul unui acord între angajatori și angajați și reprezentanții șoferilor, iar cei care folosesc măsurile de relaxare trebuie să anunțe Departamentul de Transport completând un formular “initial notification of relaxation form” și trimițând o copie pe mail la RSSSFOLRCOVID19@dft.gov.uk; sau “follow-up notification of relaxation form”, care trebuie trimisă pe email la RSSSFOLRCOVID19@dft.gov.uk cu o săptămână după finalul perioadei de relaxare.
Iar șoferii trebuie să noteze pe spatele foilor tahograf motivele pentru care au depășit perioadele normale de condus, și de obicei pentru asta se invocă urgențe.
Nerespectarea prevederii de a anunța Departamentul de Transport va însemna că măsurile de relaxare au fost folosite necorespunzător și vor putea apărea investigații din partea inspectorilor britanici.
02.10.2020
Ultimul număr: Decembrie 2024
Revista Tranzit
Rămâi la curent cu ultimele ediții ale revistei Tranzit