Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Chiar daca pana la jumatatea lui august nici directorul general Aspropyrgos, Alexandru Andries, nu stia exact cum se va aplica noua masura referitoare la intoarcerea soferilor acasa la 3-4 saptamani sau daca se va aplica, si chiar mai spera la o „portita de salvare“, era pregatit cu mai multe scenarii. Firma are sapte camioane, toate operationale in aceasta perioada, si 10 soferi care se intorc in tara o data la circa opt saptamani si au pauzele de durate flexibile, la alegerea lor. Deocamdata ei sunt suficienti, dar daca intra in vigoare noua reglementare sigur va fi nevoie de personal suplimentar. Soferii se rotesc pe camioane, nu sunt de obicei titulari, iar de acum inainte va fi si mai greu sa-si pastreze vehiculele, ceea ce ii poate incurca putin inclusiv la stilul de condus, deoarece firma suceveana are in flota mai multe marci si modele. Organizarea va fi mai dificila dupa intrarea in vigoare a prevederii referitoare la intoarcerea soferilor acasa la patru saptamani, dar o problema si mai mare este poate cresterea cheltuielilor cu transportul conducatorilor auto in/din Romania. Pana la inceputul pandemiei acesta se facea cu avionul si costa circa 150 de euro/sofer/8 saptamani, iar de la declansarea crizei sanitare s-a trecut la microbuze si costurile, incluzand timpul in plus petrecut pe drum, sunt cam la fel. Insa de la final de august sumele se vor dubla, cata vreme intoarcerea acasa se va face la patru saptamani. „Ma gandesc si sa cumpar un microbuz pentru transportul soferilor in/din vest, dar asta inseamna si costuri cu soferul, pentru ca nu vreau sa fie unul dintre soferii de pe camioane. Oricum insa, cheltuielile vor creste si tot noi le vom suporta, desi deja suntem la limita profitabilitatii. Voi incerca sa renegociez cu clientii, sa acopere si ei macar o parte din noul cost suplimentar.“

Directorul general Aspropyrgos declara ca „sunt ingrijorat de noile masuri si caut solutii mai ales pentru cand va intra in vigoare tot Pachetul. Sunt in discutii pentru contracte pe relatia Grecia-Romania si retur si Germania-Romania si retur, iar in toamna ma intalnesc cu clienti din Olanda care ar vrea sa-mi deschid un sediu acolo. Nu am o problema cu asta, dar sa vedem cine suporta costurile, pentru ca, la acelasi tarif/km, nu stiu daca se poate. In plus, deocamdata nu se accepta trecerea camioanelor aflate in leasing din Romania in Olanda – insa probabil pe viitor se va putea face asta. Si atunci as putea deschide o firma in Olanda. Din pacate, desi ar fi ideal sa ne putem pregati dinainte pentru ce va urma, in realitate suntem cu mainile legate, iar Romania nu are un cuvant de spus in UE. Mie personal mi se pare aproape imposibil de implementat Pachetul Mobilitate in forma de acum, de catre toate firmele. Nu numai ca va creste poluarea si vor scadea tarifele, in timp ce costurile vor creste, dar se vor face cozi uriase cand se vor intoarce in tara atatea ansambluri. De aceea eu cred ca Pachetul se va implementa, dar sper cu anumite modificari fata de forma de acum, astfel incat firmele de transport sa supravietuiasca.“

Noua legislatie referitoare la intoarcerea soferilor acasa la 3-4 saptamani va duce la cresterea costurilor de transport al conducatorilor auto spre Romania, respectiv spre Comunitate, deoarece aceste cheltuieli vor fi mult mai dese, in conditiile in care cursele de import si export sunt din ce in ce mai putine, iar casele mari de expeditii ofera preturi din ce in ce mai mici, asa cum declara Radu Istoc, directorul general Bravia Logistics. De aceea singura varianta este schimbul soferilor cu microbuzul, care va trebui organizat de mai multe ori. „Nu stiu neaparat in ce situatie sunt toate firmele de transport, dar cele pe care le cunosc mai bine se confrunta cu aceeasi crestere a costurilor in ultimele luni, mai ales din cauza tarifelor mici si a stationarilor foarte mari – noi preferam sa asteptam decat sa luam curse la tarife de nimic de pe burse si sa lucram cu clienti stabili, deoarece pe burse sumele oferite sunt sub costul de operare.“

Radu Istoc are deja cateva scenarii si estimari de costuri legate de noile reglementari, dar nu inseamna ca nu este speriat de acestea, si mai ales de controale, despre care este convins ca vor fi foarte severe, mai ales in Germania, Belgia, Franta si Austria, „primele tari care vor incerca sa ne determine sa nu mai facem transport in vest. De aceea si vreau sa reduc flota. Dar si din cauza crizei din prezent, care a inceput inainte de pandemie si in timpul careia tarifele nu cred ca isi vor reveni, desi costurile vor creste. Doar casele de expeditii mai fac profit acum, pentru ca, in special la inceputul crizei sanitare, au pastrat preturile de la clienti, dar le-au oferit tarife mai mici transportatorilor. Eficientizari de costuri nu se mai pot face, sunt convins ca operatorii au facut deja tot ce se poate. Dar daca piata isi revine avem capacitate financiara sa crestem din nou flota, doar ca nu cred ca asta se va intampla in 2020.“