Bravia Logistics are 19 ansambluri care fac, toate, transport intracomunitar, dar in prezent lucreaza numai cu 10-13 (si cu 14 soferi), alte cateva fiind puse in vanzare, din cauza situatiei economice, dar si pentru ca sunt mai vechi, asa cum explica directorul general al firmei, Radu Istoc. „As vrea sa reduc flota, pentru ca vehiculele asteapta uneori zile intregi inainte de a incarca din nou marfa. Dar, intrucat volumele de transport au scazut, a fost un moment oportun pentru a face curatenie in firma si o selectie a masinilor si chiar si a soferilor. Si am ajuns astfel sa avem o echipa stabila si foarte buna.“
Radu Istoc intentioneaza sa organizeze inca de la final de august cursele astfel incat soferii sa ajunga in tara la 3-4 saptamani, cum prevede noul Pachet Mobilitate, dar asteapta sa vada si reactia altor firme de transport, „intrucat, daca multe nu se vor conforma noii legislatii, voi avea o mare problema in a pastra conducatorii auto, carora nu le convine sa stea atat de putin la munca in Comunitate, fiindca li s-ar diminua veniturile, si vor migra astfel catre firmele care ii vor tine mai mult plecati“.
Bravia Logistics are inca soferi titulari pe camioane, iar rezervele schimba in decurs de o luna chiar si trei ansambluri, cat timp colegii lor isi fac pauza in tara. Iar pe vremea cand avea 20 de camioane active, inainte de pandemie, avea 24 de soferi. Una dintre schimbarile pe care le va aduce noua legislatie este, in opinia lui Radu Istoc, aceea ca nu se va mai putea vorbi de soferi de rezerva – desi aceasta strategie este avantajoasa si pentru firma, deoarece permite pastrarea camioanelor in stare mai buna – „pentru ca in decurs de patru saptamani e prea mare bataia de cap sa mutam rezervele de pe un camion pe altul. Soferii vor trebui sa se acomodeze cu faptul ca nu vor mai avea camionul lor si la terminarea pauzei il vor lua pe primul pe care il gasesc disponibil. Altfel, daca ar ramane fiecare sofer pe vehiculul sau, camioanele ar ajunge sa lucreze cel mult 10 luni pe an si rentabilitatea ar fi si mai mica decat in prezent. Sau, daca avem nevoie, in medie, de cinci soferi pentru patru camioane, vom forma echipe din cei care se inteleg bine si se vor roti aceiasi cinci soferi pe aceleasi patru camioane. Ori ne mai gandim pana gasim scenariul cel mai potrivit si pentru noi, si pentru soferi.“
Cosmin Marian Corduneanu, de 27 de ani, este sofer al firmei Skiptrans din Cluj de trei ani si cateva luni. In februarie s-a inscris la o competitie interna din cadrul Grupului Jost, din care fac parte noua companii de transport din Europa, luna trecuta fiind invitat la testele finale de consum si manevrabilitate, dupa ce rezultatele activitatii sale curente au atras atentia initiatorilor concursului. Au contat consumul inregistrat zilnic, grija fata de camion, siguranta (numar cat mai mic de accidente sau incidente in care sa fie implicat), comportamentul in relatia cu dispeceratul si, mai ales, cu clientii, gestionarea timpului de condus s.a. In final, Cosmin Corduneanu a primit saptamana trecuta si premiul pus la bataie: posibilitatea de a lucra pe un camion MB Actros editie limitata, lansata cu ocazia aniversarii a 20 de ani de la aparitia modelului emblematic Mercedes-Benz. Tanarul din Botosani va “imparti“ acest privilegiu cu prietena sa, angajata de curand la Skiptrans, dupa ce si-a luat permisul de conducere categoria C+E si atestatul professional.
„Este o mandrie pentru mine castigarea acestui concurs, fapt care ma ambitioneaza sa particip si la alte competitii de profil poate tot cu acest camion.”
Cosmin Corduneanu
Cosmin a mostenit dragostea pentru camioane de la tatal sau, si el sofer profesionist, astfel ca adesea “evada” de la scoala, plecand in cursa cu tatal sau. Si-a luat permisul la 18 ani si dupa doi ani de lucru pe tara a plecat pe Comunitate. La Skiptrans a condus pana acum un Mercedes-Benz Actros cu cabina Streamline, astfel ca primirea unui camion puternic, cu motor de 630 CP si cabina GigaSpace, reprezinta o mare bucurie.
“Am mai condus si alte marci de camion, insa pentru mine Actros reprezinta camionul ideal: m-am obisnuit cu el si sunt foarte multumit. Pentru mine sa fiu sofer de cursa lunga reprezinta cea mai frumoasa meserie”
Botosaneanul este recunoscut printre colegii sai pentru pasiunea pentru camioane. In camionul condus pana mai ieri a investit aproape 800 de euro in diferite echipari care sa-i faca vehiculul remarcat. Noul camion nu are cum sa treaca neobservat, beneficiind de accente cromate si otel inoxidabil pe grila radiatorului, parasolar, paravanturi laterale, rezervor etc. Toate rotile au jantele din otel inoxidabil, purtand in centru logoul stea, in timp ce carcasele oglinzilor, radiatorul si partile atasate sunt toate vopsite in culoarea personalizata a caroseriei.
Cosmin isi propune sa isi infrumuseteze si mai mult camionul special cu care sa participe la competitii de profil, dar si la concursuri de consum sau manevrabilitate. In plus, tapiteria din piele, trapa electrica, clima de stationare sau sistemul de navigatie ii ofera un confort suplimentar, primit cu bucurie de soferul modest si constiincios al firmei Skiptrans.
Pana acum a lucrat mai mult pe transport de cargo aerian, facand naveta intre diferite aeroporturi din Europa, insa cu camionul nou ar putea prelua si alte tipuri de marfuri, mai grele, care sa puna la treaba motorul de 630 CP, care ar putea face diferenta atunci cand drumul cuprinde serii de dealuri si vai, ca sa poata sa ajunga la destinatie in intervalul de timp alocat.
Urmariti interviul cu Cosmin Marian Corduneanu mai jos:
02.10.2020
Revista Tranzit
Rămâi la curent cu ultimele ediții ale revistei Tranzit