Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Potrivit unui nou studiu realizat de eJobs, cea mai de încredere platformă de locuri de muncă din România, joburile de șofer au fost printre cele mai căutate, cu 54.000 de interogări pe site de la începutul acestui an, ceea ce a evidențiat interesul major al candidaților pentru poziții, precum șoferi de categorie B, șoferi de tir și de distribuție.

De asemenea, a doua meserie căutată în rândul candidaților a fost cea de asistenții medicali cu 20.000 de interogări pe eJobs.ro, urmată de operatorii de call-center cu 17.000 de căutări, contabili și specialiștii în resurse umane cu 11.000 de căutări fiecare. Cuvintele cheie „remote” și „acasă” se află pe locul al cincilea, fiind utilizate în peste 9.000 de căutări de către candidați în acest an.

„Lunile ianuarie și februarie au venit cu o creștere de 5% a numărului total de aplicări comparativ cu aceeași perioadă a anului trecut, ceea ce ne arată că piața este îndeaproape urmărită de candidați și că se află în căutări active pentru un nou loc de muncă. De altfel, ne așteptam la această dinamică a pieței, în condițiile în care un sondaj derulat spre finalul anului trecut ne arăta că 56% dintre candidații respondenți aveau în plan o schimbare de job pentru 2024.”,

a declarat Bogdan Badea, CEO eJobs.ro, cea mai mare platformă de recrutare online din România.

Conform datelor de la Salario, comparatorul salarial marca eJobs, salariul mediu net pentru șoferi variază între 3.500 și peste 10.000 de lei în cazul șoferilor de tir care operează curse internaționale. Asistenții medicali se situează în jurul valorii de 4.800 de lei, în timp ce operatorii call-center au un salariu mediu net de 3.500 de lei. Media salarială pentru un contabil este în medie de 4.500 de lei lunar, iar specialiștii în resurse umane aproximativ 4.200 de lei. Aceste cifre reprezintă medii salariale luate în considerare la nivel național și pentru diferite nivele de experiență ale angajaților în respectivele domenii.

La momentul actual, pe eJobs.ro se regăsesc 25.000 de locuri de muncă disponibile. Acestea includ 3.500 de poziții pentru șoferi, 4.700 pentru asistenți medicali, 500 pentru contabili și 1.700 pentru specialiști în resurse umane. De asemenea, se oferă 1.000 de locuri de muncă cu opțiunea de lucru la distanță (remote).

„Un loc important îl ocupă în continuare locurile ce permit munca de acasă, acestea adunând nu doar un număr mare de căutări, ci și o cotă de 13,9% din totalul de aplicări aferente lunilor ianuarie și februarie, respectiv 240.000 de aplicări. Referitor exclusiv la numărul de căutări din platformă, vorbim despre 9.000 de interogări pentru termenii „acasă” și „remote”. Alte poziții care au generat peste 5.000 de căutări în parte au fost cele de manager, inginer, economist, agent de vânzări ori lucrător comercial.”,

adaugă Bogdan Badea.

Conform unui nou raport publicat de IRU privind deficitul de șoferi din 2023 se constată că peste trei milioane de posturi de șoferi de camion, reprezentând 7% din totalul locurilor de muncă, sunt în prezent neocupate în cele 36 de țări analizate.

Având în vedere creșterea decalajului uriaș dintre șoferii tineri și cei mai în vârstă, situația se va înrăutăți mult în următorii cinci ani dacă nu se iau măsuri semnificative.

IRU a analizat peste 4.700 de companii de transport rutier din America, Asia și Europa, reprezentând 72% din PIB-ul global, relevând faptul că deficitul de șoferi de camion a crescut la nivel global în 2023.

Cele două excepții au fost Europa și Statele Unite, unde penuria s-a atenuat ușor în 2023, din cauza unor cereri mai slabe de transport, ca urmare a inflației și a unei politici monetare mai stricte care limitează consumul și investițiile.

Dacă nu se iau măsuri pentru atragerea și păstrarea șoferilor, peste 7 milioane de posturi de șoferi de camion ar putea rămâne neocupate până în 2028 în țările analizate, dintre care 4,9 milioane în China (20% din totalul posturilor), 745.000 în Europa (17% din totalul posturilor) și 200.000 în Turcia (28% din totalul posturilor).

„Problemele structurale care stau la baza lipsei de șoferi de camion continuă să aibă un impact asupra serviciilor de transport. Având în vedere că rata noilor veniți este semnificativ mai mică decât cea a șoferilor care se pensionează în fiecare an, este nevoie de măsuri urgente acum. Ne lipsesc peste 3 milioane de șoferi de camion în țările pe care le-am examinat. Având în vedere datele demografice ale profesiei, prognozăm că acest număr s-ar putea dubla în cinci ani. Consecințele unei astfel de penurii afectează deja comunitățile, lanțurile de aprovizionare și economiile care depind de industria noastră. Nu putem permite ca deficitul de șoferi să se înrăutățească și mai mult. Operatorii își fac partea lor, însă guvernul și autoritățile trebuie să își intensifice eforturile pentru a îmbunătăți condițiile de muncă și accesul la această profesie.”,

a declarat Umberto de Pretto, Secretarul General al IRU.

Cel puțin 50% dintre operatorii de transport rutier au probleme serioase în ceea ce privește angajarea de șoferi calificați, în majoritatea țărilor studiate. De asemenea, mulți dintre ei nu reușesc să își extindă activitatea și pierd clienții și veniturile existente.

Profesia de șofer de camion are o populație îmbătrânită, respectiv mai puțin de 12% dintre șoferii de camion au sub 25 de ani, scăzând 5% în Europa.

Singurele țări studiate care au o pondere mai mare a șoferilor sub 25 de ani sunt China (17%) și Uzbekistan (25%).

Totodată, ponderea femeilor șoferi de camion continuă să rămână scăzută, de numai 6%, sub nivelul general al industriei transporturilor. Printre țările analizate China (6%) și Statele Unite (8%) au cea mai mare pondere a femeilor șoferi de camion.

Decalajul „de la școală la volan” reprezintă o provocare cheie cu care se confruntă industria. Vârsta minimă de conducere pentru transportul internațional de mărfuri este încă între 21 și 26 de ani în unele țări.

De asemenea, costurile ridicate de formare profesională, de obținere a permisului de conducere și de asigurare fac ca devenirea unui șofer de camion să fie costisitoare. De exemplu, în Franța, costul mediu de obținere a unui permis de șofer de camion și a unui certificat de competență profesională este de 5.250 de euro, de peste trei ori mai mare decât salariul minim lunar.

Guvernele trebuie să faciliteze accesul la această profesie prin reducerea vârstei minime de conducere și subvenționarea costurilor de calificare.

Îmbătrânirea populației – în special în Europa și în Statele Unite, unde mai puțin de 13% dintre angajați au sub 25 de ani – explică parțial deficitul de șoferi, sugerând că rezerva disponibilă de lucrători naționali ar putea să nu fie suficientă pentru a acoperi deficitul.

Ar trebui facilitat accesul la profesie al conducătorilor auto calificați din țări terțe, permițând țărilor cu un excedent de conducători auto profesioniști să contribuie la acoperirea lipsurilor acolo unde este necesar.

Sursa: IRU