Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Studiile recente realizate de IRU, la care au contribuit și membrii asociației olandeze de transport și logistică TLN, arată că deficitul de șoferi nu a fost încă rezolvat, chiar dimpotrivă, cererea de transport este în creștere. Dar Olanda se descurcă foarte bine să atragă personal pentru acest domeniu, declară Caroline Blom, responsabilă pentru politica strategică privind piața forței de muncă în cadrul TLN. Cele mai recente cifre de la oficiale arată că la final de 2021 existau peste 166.000 de angajați în transport, din care 91.730 sunt șoferi, ceea ce reprezintă un record. „Există diverse soluții la această problemă, pe care suntem bucuroși să le comunicăm și altora, pentru ca posturile vacante să poată fi ocupate în continuare.“ De exemplu, spre deosebire de alte state membre UE, în Olanda profesia de conducător auto profesionist este încă atractivă, deoarece permite un echilibru tot mai bun între muncă și viața privată, ceea ce reprezintă o cerință importantă a șoferilor. Astfel, lor le place să lucreze în companiile unde este posibil acest lucru și, mai mult decât atât, o arată pe rețelele de socializare, deci încurajează și alți tineri să aleagă această meserie. Antreprenorii din domeniul transporturilor și logisticii se prezintă ca angajatori atractivi prin intermediul propriilor site-uri și canale de social media, unde prezintă imagini cu petreceri/grătare la care participă personalul, creând deci o imagine pozitivă asupra locului de muncă.

În plus, Olanda este printre primele țări în ceea ce privește numărul de femei care sunt șoferi profesioniști. Membrii TLN care au angajat femei declară că la început este mai dificil să se găsească orele potrivite de lucru și dimensiunile potrivite de haine și încălțăminte, dar, pe de altă parte, angajarea de femei duce la scăderea numărului de daune și la îmbunătățirea atmosferei de lucru.

Aceasta este concluzia asociației poloneze de transport și logistică TLP, care arată că, în ciuda acestui deficit, guvernul limitează posibilitatea de a recruta conducători auto din străinătate prin faptul că deocamdată întrebările de la examenul de calificare pe care trebuie să-l dea aceștia sunt doar în poloneză, și numai după un timp vor fi disponibile și în rusă și, eventual, în ucraineană. În ceea ce privește posibilitatea ca șoferi din alte zone alte lumii decât fosta URSS – și de unde firmele poloneze începuseră să facă recrutări pe scară largă – să obțină certificatul de calificare inițială, aceasta nu mai există.

Astfel, în afară de problemele de până acum cu vizele pentru șoferi, cu rezidența permanentă, cu schimbul de permise de conducere și cu permisele de muncă, acum apare și problema barierei lingvistice, care va face imposibilă obținerea calificărilor necesare pentru a lucra în transport rutier. Noile reglementări nu permit nici participarea la examene cu translator. În condițiile de acum, un șofer vorbitor de engleză din India, Pakistan sau Filipine sau un șofer vorbitor de germană din Turcia nu mai pot trece examenele din Polonia. Iar posibilitatea ca firmele de transport să organizeze cursuri de limba poloneză pentru a le permite șoferilor să ajungă la un asemenea nivel de cunoaștere a ei încât să poată da examenul nu există, costurile și durata acestor cursuri fiind prea mari. Plus că în transport internațional șoferii nu au nevoie de limba poloneză.

TLP este cu atât mai revoltată de atitudinea ministerului de Transport cu cât în alte țări UE se poate da examenul în alte limbi, inclusiv engleză. Iar dacă statului îi lipsesc fondurile pentru a angaja translatori, asociația este dispusă să le acopere ea.