Raportul „Transportul Rutier din Polonia în 2021“, realizat de asociația poloneză de transport și logistică TLP și de centrul de analize SpotData, nu putea să nu vorbească și despre cererea de șoferi din această țară, care crește mult mai repede decât disponibilitatea lor. În întregul sector logistic din Polonia lucrează aproape un milion de oameni, dintre care circa 750.000 în transport rutier. Dar firmele din domeniu ar avea nevoie de și mai mulți angajați, iar lipsa lor face imposibilă dezvoltarea în aceeași măsură în care ar exista loc pentru dezvoltare.
În ultimul deceniu creșterea medie a numărului de angajați din transport a fost de 4,6%/an, în timp ce volumele de transport au crescut cu 6%/an. Această disproporție a fost parțial, dar nu suficient, eliminată prin creșterea productivități muncii. În 2011, 10-15% dintre firmele din industria de transport și depozitare se confruntau cu lipsa de personal calificat, dar în 2019 se ajunsesem la 45-50%. În perioada pandemiei procentul a scăzut dramatic, dar în ultimul timp a început să se întoarcă la nivelul de dinainte.
De aceea firmele trebuie să angajeze imigranți, a căror importanță pentru dezvoltarea transportului polonez este critică. Între 2015 și 2021, numărul șoferilor din alte țări a crescut de la 13 la 131 de mii, dar atragerea lor nu este ușoară, deoarece este vorba de o meserie dificilă, diferită de standardul de viață normal, pentru care tot mai puțini oameni sunt pregătiți. De aceea media de vârstă a șoferilor din transport internațional și mixt este diferită de media din întreaga industrie: 34% dintre șoferi au peste 50 de ani, în timp ce la nivelul întregii economii poloneze această grupă de vârstă reprezintă doar 28%. Să convingă o persoană să accepte un post de șofer profesionist este una dintre cele mai mari provocări ale companiilor de transport.
Cererea mare de conducători auto se transpune, desigur, în creșteri de salarii. Conform Inelo, venitul mediu al unui șofer polonez care face transport internațional și mixt era în 2021 de 7.200 de zloți (1 zlot polonez este echivalentul a circa 1,028 de lei), cu 12,5% mai mult decât în anul anterior, în timp ce media de creștere din industria poloneză a fost de 8,6% în aceeași perioadă. Iar în 2022 este așteptată o nouă creștere.
Până pe 2 februarie 2022, 60-70% din veniturile șoferilor polonezi de internațional erau reprezentate de diurne, dar conform noilor reglementări indemnizațiile forfetare pentru rambursarea cheltuielilor de călătorie (diurne și sume forfetare pentru cazare) nu pot fi incluse în remunerația unui conducător auto care prestează o activitate ce face obiectul dispozițiilor privind detașarea în străinătate. Deci din februarie 2022 firmele au fost obligate să crească salariul brut al șoferilor care merg la internațional. Costul final cu forța de muncă depinde și de alte legi din Polonia care definesc modul cum se calculează contribuțiile sociale și impozitele.
La finalul săptămânii 7-13 martie, conform asociației poloneze de transport și logistică TLP, pe teritoriul. Rusiei și Belarusului mai erau circa 3.000 de șoferi polonezi, deoarece multe firme, în special cele mici, nu-și permit să se retragă de pe aceste piețe, câtă vreme activitatea lor se bazează pe comenzi de acolo. Însă transportul spre aceste zone este riscant, punând în pericol chiar și viața șoferilor sau libertatea lor – ei pot fi luați prizonieri în contextul restricțiilor și embargoului impuse de UE bunurilor rusești și bieloruse transportate rutier.
De aceea TLP revine cu solicitarea adresată guvernului de a acorda compensații și comenzi din partea unor companii de stat pentru transportatorii care renunță la relațiile Rusia și Belarus.
Cărăușii mai cer sprijin și din cauză că numeroși șoferi ucraineni angajați în Polonia s-au întors acasă în ultimele săptămâni, pentru a lupta împotriva rușilor, dar și din cauza scumpirii carburanților.
02.10.2020
Ultimul număr: Decembrie 2024
Revista Tranzit
Rămâi la curent cu ultimele ediții ale revistei Tranzit