Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Statele membre sunt invitate sa desemneze fara intarziere toate punctele de trecere a frontierei interne relevante din reteaua de transport transeuropeana (TEN-T) ca treceri de frontiera „banda verde” (green lanes). Trecerile de frontiera pentru benzi verzi ar trebui sa fie deschise tuturor vehiculelor de marfa, indiferent de marfa pe care o transporta. Trecerea frontierei, inclusiv verificarile si screeningul sanatatii, nu trebuie sa dureze mai mult de 15 minute. 
 
Comisia Europeana a emis astazi, 23 martie, noi sfaturi practice cu privire la modul de punere in aplicare a recomandarilor sale pentru gestionarea frontierelor, in incercarea de a mentine transportul de marfa in intreaga UE pe timpul pandemiei de COVID-19. 
„Documentul nostru de orientare este menit sa protejeze lanturile de aprovizionare ale UE in aceste circumstante dificile si sa se asigure ca atat marfurile, cat si lucratorii de transport pot calatori oriunde este nevoie – fara intarziere. O abordare colectiva si coordonata a transportului transfrontalier este astazi mai importanta ca niciodata. De asemenea, benzile verzi sunt special concepute pentru a proteja lucratorii de transport din prima linie a crizei. Acest set de recomandari va usura misiunea lor deja stresanta si va aduce mai multa siguranta si predictibilitate in munca lor”, a declarat comisarul european de transport, Adina Valean.
 
Trecerile de frontiera de culoare verde
Procedurile la punctele de trecere de frontiera unde sunt desemnate coridoarele verzi ar trebui sa fie reduse la minimum si eficientizate la ceea ce este strict necesar. Verificarile si screening-urile trebuie efectuate fara ca soferii sa fie nevoiti sa paraseasca vehiculele, iar soferii insisi ar trebui sa faca obiectul unor verificari minime, arata Comisia Europeana. Soferilor de vehicule de marfa nu ar trebui sa li se solicite alt document in afara permisului de conducere si buletinul, iar daca este necesar, o scrisoare de la angajator. Trimiterea / afisarea electronica a documentelor trebuie acceptata. Niciun vehicul sau sofer de marfa nu trebuie sa se confrunte cu discriminare, indiferent de origine si destinatie, nationalitatea soferului sau tara de inmatriculare a vehiculului, mai spune Comisia. Avand in vedere situatia actuala, statele membre sunt, de asemenea, indemnate sa suspende temporar toate restrictiile de acces rutier existente in prezent pe teritoriul lor, cum ar fi interdictiile de weekend, de noapte si sectoriale.
Sursa citata mai spune ca incurajeaza statele membre sa infiinteze coridoare de tranzit in conditii de siguranta pentru a permite soferilor si pasagerii acestora, precum lucratorii in domeniul sanatatii si transporturilor, precum si cetatenilor UE care sunt repatriati, indiferent de cetatenia lor, sa treaca direct cu prioritate prin tara din fiecare directia necesara de-a lungul retelei TEN-T. Statele membre ar trebui sa se asigure ca au cel putin un aeroport functional pentru repatriere si zboruri de salvare internationale.
 
Statele membre trebuie renuntate la reguli precum restrictiile de calatorie si carantina obligatorie a lucratorilor de transport care nu prezinta simptome. De exemplu, nu ar trebui sa solicite ca lucratorii din transport sa prezinte un certificat medical pentru a demonstra sanatatea lor buna. Pentru a asigura siguranta lucratorilor din transport, sunt necesare, de asemenea, masuri de igiena imbunatatite si operationale in aeroporturi, porturi, statii de cale ferata si alte centre de transport terestru. Nota de astazi a Comisiei include o lista completa de recomandari pentru protectia soferilor impotriva coronavirusului (anexa 2).
 
De asemenea, atestatele profesionale recunoscute la nivel international ar trebui considerate suficiente pentru a demonstra ca soferul activeaza in transportul international. In absenta unor astfel de certificate (nu toti soferii internationali au unul), ar trebui sa fie acceptata o scrisoare semnata de angajator (anexa 3).
Pandemia de coronavirus a dus la scaderea, in medie, cu 15%-30% a transportului rutier international de marfuri efectuat de firmele romanesti, iar efectele se vor vedea in 3-4 saptamani, cand peste jumatate dintre companiile de transport rutier din Romania isi vor declara insolventa, potrivit estimarilor Uniunii Nationale a Transportatorilor Rutieri din Romania (UNTRR).
In contextul masurilor luate pentru diminuarea efectelor produse de noul coronavirus, transportatorii romani au solicitat Guvernului excluderea soferilor profesionisti care opereaza transporturi rutiere internationale de la masura izolarii la domiciliu, pentru o perioada de 14 zile aplicata de CNSSU tuturor persoanelor asimptomatice care sosesc in Romania din tarile unde sunt confirmate cel putin 500 de cazuri.
„Masura nu ar trebui sa se aplice nici soferilor profesionisti care vin sau pleaca din tara cu microbuze/autocare/masini personale, iar autoritatile ar trebui sa verifice faptul ca sunt angajati ai firmelor de transport rutier din Romania folosind baza de date a Autoritatii Rutiere Romane (ARR).
Daca masura de izolare la domiciliu pentru o perioada de 14 zile se va aplica si soferilor profesionisti, saptamana urmatoare nu o sa mai avem cu cine sa facem transport rutier in Romania”, arata UNTRR. 
Peste 30.000 de soferi de camioane nu pot veni/pleca cu microbuze spre Europa de vest, in conditiile in care nu mai sunt zboruri. Peste 2.000 de soferi de camioane sunt zilnic pusi in autoizolare pentru 14 zile. UNTRR este deschisa la masuri suplimentare de control a starii de sanatate a soferilor profesionisti – controlul temperaturii, urmarirea simptomelor, dar acestia sa nu fie trimisi automat in carantina sau in autoizolare. De exemplu, in Polonia, doar soferii cu temperatura de peste 38 de grade sunt automat directionati la punctele de examinare medicala si sunt trimisi in carantina timp de 14 zile.