Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

ETSC, împreună cu grupuri de pietoni, bicicliști și lucrători din domeniul transporturilor, au scris o scrisoare deschisă către membrii Parlamentului European (MEP). Scrisoarea se referă la viitoarea revizuire a Directivei UE privind permisele de conducere (2006/126) și subliniază necesitatea unei formări profesionale suplimentare pentru șoferii de camionete, similară cu cerințele impuse șoferilor de autobuz și autocar.

Principalul obiectiv declarat al revizuirii propuse este de a consolida siguranța rutieră și de a contribui la obiectivul UE de a reduce cu 50% numărul deceselor și al răniților grav pe șosele până în 2030. În acest scop, organizațiile susțin că introducerea unei formări obligatorii pentru șoferii profesioniști de camionete este esențială.

Van-urile joacă un rol semnificativ în accidentele rutiere din UE, iar utilizarea lor este în creștere. În 2018, 11% din totalul deceselor rutiere, ceea ce echivalează cu 2.630 de vieți, au rezultat din accidente în care au fost implicate autovehiculele, iar 39% dintre aceste decese au fost cauzate de pietoni, bicicliști și motocicliști.

Creșterea utilizării camionetelor poate fi atribuită mai multor factori, inclusiv cererii mai mari, operațiunilor urbane pe timp de zi, livrărilor pe timp de noapte și creșterii numărului de cumpărături online. Din nefericire, presiunea de a satisface cerințele pieței, concurența intensă din industria transporturilor și lipsa unor reglementări stricte au contribuit la condiții de muncă precare pentru șoferii de van-uri, ceea ce reprezintă un risc semnificativ pentru siguranță.

O problemă critică subliniată în scrisoare este reglementarea relativ permisivă aplicată camionetelor care cântăresc mai puțin de 3,5 tone, în comparație cu vehiculele grele de marfă (HGV). Operatorii și șoferii de vehicule grele trebuie să obțină certificate de competență profesională (CPC) care trebuie actualizate periodic. Cu toate acestea, flotele de furgonete pot funcționa în conformitate cu standarde mai scăzute, iar până în 2026 doar vehiculele LGV care depășesc 2,5 tone și care operează peste granițele UE vor fi supuse normelor UE privind timpii de conducere și de odihnă. Marea majoritate a traficului de dube, care operează în interiorul granițelor naționale, nu va fi afectată de această schimbare.

Pentru a spori siguranța rutieră, organizațiile solicită o formare cuprinzătoare pentru șoferii profesioniști de camionete, care să acopere aspecte precum încărcarea și descărcarea în condiții de siguranță, fixarea încărcăturii, mersul înapoi, prevenirea oboselii, planificarea călătoriei și respectarea regulilor de circulație, inclusiv utilizarea centurii de siguranță și evitarea distragerii atenției.

Scrisoarea deschisă solicită ca cerințele actuale pentru șoferii de autobuz și de camion, care includ formarea profesională a șoferilor (certificate de competență profesională – CPC), să fie extinse pentru a crea o nouă categorie pentru șoferii de furgonete, inclusiv pentru cei care ar putea fi clasificați în mod greșit ca șoferi independenți sau proprietari. Acest lucru ar putea fi realizat ca parte a propunerii Parlamentului European de a crea o categorie B+ cu o cerință separată de formare de tip CPC pentru vehiculele N1 utilizate în scopuri profesionale

Organizațiile își exprimă, de asemenea, dezacordul față de propunerea Comisiei Europene de a crește masa admisă a unui vehicul din categoria „B” de la 3,5 la 4,25 tone. Un raport recent al Institutului VIAS din Belgia susține că vehiculele mai mari și mai puternice au un impact din ce în ce mai negativ asupra siguranței rutiere pentru pietoni și bicicliști.

Aproape jumătate (48%) dintre șoferii de vanuri din Marea Britanie au recunoscut că și-au supraîncărcat furgonetele anul trecut, potrivit unui sondaj realizat de Volkswagen Vehicule Comerciale.

Această cifră este înregistrată în ciuda faptului că 89% dintre șoferi susțin că știu care este limita de greutate legală pentru vehiculul lor comercial ușor (LCV).

Supraîncărcarea autovehiculului cu până la 30% din greutatea sa brută poate duce la o amendă de până la 300 de lire sterline, ceea ce înseamnă că șoferii de dube din țară riscă sancțiuni în valoare totală de 703 milioane de lire sterline. Dacă depășesc 30% de supraîncărcare, contravenienții pot primi chiar o citație în instanță și o pedeapsă privativă de libertate în cazurile cele mai grave.

Sondajul a arătat că 66% dintre tineri (cu vârste cuprinse între 18 și 24 de ani) au condus camionete supraîncărcate în cursul anului, urmați de 63% dintre cei cu vârste de peste 65 de ani.

În plus, sondajul a arătat că tâmplarii sunt meseriașii care își supraîncarcă cel mai probabil camionetele (63%), urmați îndeaproape de constructori (60%), electricieni (55%) și pictori-decoratori (55%).

Prioritatea DVSA este de a proteja pe toată lumea de șoferii și vehiculele nesigure. Este responsabilitatea șoferului să se asigure că vehiculul său este sigur pentru a fi condus. Aceștia trebuie să se asigure că cunosc greutatea brută maximă permisă a vehiculului și limitele pe fiecare axă a vehiculului lor. Sunt luate măsuri de aplicare a legii împotriva șoferilor și operatorilor care pun în pericol viețile oamenilor prin supraîncărcarea sau prin faptul că nu își încarcă în mod sigur vehiculele. Este esențial ca șoferii să cunoască și să respecte reglementările DVSA, achiziționând camioneta de dimensiuni potrivite pentru a minimiza riscul de supraîncărcare a vehiculelor. Promisiunea Volkswagen Commercial Vehicles „Lucrând cu dumneavoastră” sprijină clienții pe parcursul întregului proces de achiziție a vehiculului, inclusiv în ceea ce privește selectarea camionetei potrivite pentru cerințele afacerii.