Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Plata corectă a şoferilor detaşaţi transnaţional este o provocare până şi pentru cei mai buni experţi contabili sau de resurse umane. De altfel, majoritatea inspectorilor de control în domeniul muncii, cât şi în cel fiscal, nu ştiu să interpreteze corect legislaţia în domeniul detaşării transnaţionale, mai ales când este vorba despre şoferi, pentru care un Regulament special (Lex specialis) a fost creat, care excede Directiva detaşării, transpusă în legislaţia românească prin Legea 16/2007.

O bună pregătire pentru a evita orice probleme în viitor o reprezintă contractul de muncă/actul adiţional la contractul de muncă, cu prevederi clare despre detaşarea transnaţională.

Apoi, foarte important este pontajul şoferului, care trebuie făcut astfel încât să se ţină cont de legislaţia naţională, cât şi de regulamentele europene.

Pe de altă parte, nici şoferii nu cunosc legislaţia în domeniu şi cad pradă diferiţilor consilieri şi avocaţi care le promit obţinerea unor compensaţii financiare grase din orele suplimentare efectuate în timpul unor operaţiuni pe durata detaşării transnaţionale. O greşeală des întâlnită în cazul şoferilor care pretind drepturi salariale suplimentare (la nivelul salariului minim din ţara de detaşare), şi mai ales a avocaţilor acestora, este că se confundă salariul minim din ţara de detaşare cu remuneraţia minimă din ţara de detaşare. Regulamentele specifice detaşării transnaţionale nu menţionează obligaţia plăţii lucrătorilor detaşaţi la nivelul salariului minim din ţara de detaşare, ci la nivelul remuneraţiei minime, iar remuneraţia minimă include atât salariul minim, cât şi indemnizaţiile specifice detaşării. Ca să nu mai vorbim despre faptul că legislaţia specifică transporturilor cuprinde mai multe scenarii de curse – unele supuse detaşării, altele excluse de la detaşare – ceea ce îngreunează calculul indemnizaţiei de detaşare şi retribuţia lunară minimă datorată fiecărui şofer. 

Astfel, este foarte dificil pentru o instanţă să decidă în cazul unor neînţelegeri între angajatori şi şoferi ce sume ar mai fi avut de plată în conformitate cu toate orele de program sau suplimentare lucrate, drept pentru care asociaţiile patronale ale transportatorilor ar trebui să se implice în discuţii specifice cu Corpul Magistraţilor pentru a asigura o tratare unitară şi corectă a disputelor referitoare la şoferii detaşaţi transnaţional. 

Care sunt diferenţele dintre cele două noţiuni fiscale (salariu minim vs. remuneraţie minimă), care sunt specificitările fiscale şi sociale ale alocaţiei de hrană, ce influenţă are documentul portabil A1 şi cum se pontează corect orele de lucru ale şoferilor, vom discuta în cadrul primei dezbateri a zilei, începând la 11:30, la Grand Hotel Italia, cu suportul Avocatului Aurelian Opre şi al consultanţilor fiscali Petrică Horga şi Sorana Cernea (TPA Romania).

Inscrieri la 0732 131 353 (email: andreea.matei@traficmedia.ro)

Așa cum Tranzit a scris încă din 2018, Polonia se pregătește să nu mai trateze cursele de transport internațional de marfă ale șoferilor ca deplasări în interes de serviciu, ci mai degrabă ca detașări, eliminând astfel diurna din venitul salarial. Ca și atunci, propunerea vine de la Ministerul Transporturilor și Infrastructurii.

Ministerul va propune ca schimbarea să fie introdusă prin abrogarea art. 2 pct. 7 ce definește o călătoriei de afaceri și art. 21a, care specifică sumele datorate unui șofer într-o călătorie de afaceri. Ca urmare a modificărilor introduse, întreaga remunerație plătită șoferilor va fi impozitată și taxată cu contribuții la asigurările sociale, subliniază ministerul Infrastructurii. „Anticipăm că în viitorul apropiat, proiectul de lege care introduce modificările menționate mai sus va fi trimis spre consultare publică“, a declarat Szymon Huptyś, purtătorul de cuvânt al Ministerului Infrastructurii.

Din câte se pare, noua modificare fiscală are la bază Regulamentul Detașării cuprins în Pachetul Mobilitate, ce va intra în vigoare din 2 februarie 2022. Practic, șoferii vor fi plătiți cu salariul minim din țara în care vor face transport internațional și cabotaj, iar diurna nu va mai fi considerată parte a salariului. Excepție de la detașare fac operațiunile de tranzit, transport bilateral și transport combinat, atât timp cât există una sau două operațiuni de încărcare sau descărcare parțială la întoarcere (cross-trade), pe durata unui transport bilateral.

Dacă regulile de remunerare a șoferilor nu se modifică, atunci costurile firmelor poloneze de transport cu șoferii care vor face cabotaj se vor dubla. În cazul unei companii care efectuează în principal transport bilateral, creșterea nu va depăși 20%.

Intenția guvernului polonez de a scoate diurna din venitul și a crește salariile nu este una nouă, însă ea revine în actualitate în contextul adoptării Pachetului Mobilitate. La începutul lui 2018, presa poloneză a anunțat intenția ministerului de resort de a introduce o lege care să nu mai trateze cursele de transport internațional de marfa ale șoferilor ca deplasări în interes de afaceri, ci mai degrabă ca trimitere a șoferilor la muncă în altă țară (detașare), cu intenția vădită de a elimina plata cu diurna pentru șoferii profesioniști.

Foto: standard.co.uk