Federația operatorilor spanioli de transport FETRANSA informează că în această țară s-au îmbunătățit condițiile de acces la profesie al șoferilor-patroni – tocmai pentru a încuraja creșterea numărului lor – și s-a introdus posibilitatea de a înceta parțial activitatea și de a primi ajutor de șomaj pentru un număr mai mare de luni decât până acum.
În plus, pe 1 ianuarie 2023 intră în vigoare modificările aplicate indemnizației pentru încetarea activității lucrătorilor independenți.
De când a început să fie aplicat, în 2010, ajutorul de șomaj pentru persoanele care desfășoară activități independente nu a ajuns să se consolideze, explică FETRANSA, în primul rând pentru că, la început, nu era obligatorie contribuția la securitatea socială pentru acesta, ceea ce a motivat mulți lucrători independenți să nu contribuie și deci să nici nu solicite acest drept. Pe de altă parte, celor care au contribuit la dreptul la șomaj le-a fost destul de dificil să demonstreze conformitatea cu cerințele economice, ceea ce a făcut ca doar 30 % dintre solicitanți să aibă acces la ajutorul de șomaj.
Ce face Decretul Regal de Lege 13/2022 este să reformuleze articolul privind obiectul și domeniul de aplicare a protecției pentru încetarea – definitivă sau temporară – a activității, cu scopul de a îmbunătăți acest beneficiu, pe lângă introducerea de noi modalități de acordare a lui.
În plus, începând din ianuarie 2023, pentru a colecta prestația, este avută în vedere, pe lângă încetarea totală a activității, și retragerea lucrătorilor independenți. Deci ajutorul de șomaj poate fi solicitat și ca urmare a unei încetări parțiale a activității, fără a închide afacerea.
Pentru a avea acces la prestația pentru încetarea parțială a activității, decretul-lege regal are în vedere două cazuri diferite: dacă persoana care desfășoară o activitate independentă are sau dacă nu are angajați. Dacă nu are, va trebui să demonstreze o scădere de 75% a veniturilor timp de două trimestre înainte de a aplica pentru încetarea parțială a activității și să aibă datorii ce depășesc 150% din venituri în cele două trimestre, în afară de datoriile la trezorerie și la asigurările sociale.
În cazul celor care au angajați, reducerea veniturilor este tot de 75% pe parcursul a două trimestre, dar nu pot avea venituri mai mari decât întreprinderile mici și mijlocii și trebuie să dovedească o reducere a programului de lucru cu 60% sau suspendarea temporară a contractelor pentru 60% din forța de muncă.
Dacă încetarea activității este totală, ajutorul se menține la 70% din baza de reglementare, iar pentru încetarea parțială suma este de 50% din baza contribuției.
În funcție de momentul de la care lucrătorii independenți au început să achite contribuții pentru încetarea activității, au dreptul la ajutor astfel: pentru 12-17 luni de contribuții, patru luni de beneficii, pentru 18-23 de luni, șase luni de beneficii, pentru 24-29 de luni, opt luni de beneficii ș.a.m.d., până la pentru peste 48 de luni de contribuții 24 de luni de beneficii – perioada maximă pentru care poate fi acordat ajutorul de șomaj.
Federația Spaniolă din Transportul de Mărfuri FETRANSA a organizat în octombrie un seminar intitulat „Coexistența modelului corporativ și individual în transportul de mărfuri – avantaje și dezavantaje“, în cadrul căruia s-a răspuns, printre altele, la o întrebare la care oricine lucrează în transporturi trebuie să-și răspundă la un moment dat: să lucreze pentru sine, sau ca angajat? Interesantă în această țară este și structura juridică a firmelor de transport, deoarece aici este foarte mare procentul firmelor cu cel mult trei vehicule, iar figura dominantă este cea a șoferului-patron.
Președintele FETRANSA, Víctor González, a prezentat pe scurt piața actuală de transport din Spania, unde există 107.557 de companii cu vehicule autorizate pentru a circula pe drumurile publice, din care 60.991 au vehicule grele. Numărul mediu de utilitare grele autorizate pe firmă este de 4,35 și, deși cele mai multe societăți (53,2%) au doar un vehicul, ele dețin în total doar 12,1% din flota țării.
Profilul profesional mediu din prezent este cel al unui șofer de 51 de ani, în timp ce în anii ’90 era de 35 de ani, ceea ce spune multe, fără să se ia în considerare și faptul că în cinci ani 30% dintre ei se vor pensiona.
Companiile persoane fizice sunt cele mai numeroase, deși ponderea șoferilor-patroni a scăzut în ultimul timp. Aici este de remarcat faptul că, în funcție de forma legală, cooperativele de transport sunt cele cu cel mai mare număr de camioane pe firmă, de 17,70, față de 7,71, cât au societățile comerciale.
02.10.2020
Ultimul număr: Decembrie 2024
Revista Tranzit
Rămâi la curent cu ultimele ediții ale revistei Tranzit