Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Operatiunea „Spartacus“, asa cum a fost denumita, a investigat o companie de transport din provincia Lodi, Italia, care face distributie la scara larga, are un caracter familial si angajeaza peste 150 de persoane. 
Acuzele impotriva a 17 persoane cercetate, din care cinci arestate, privesc atat frauda fiscala, cat si exploatarea soferilor. 
Totul a inceput cu un control rutier, arata Trasporto Europa, care a scos la suprafata nereguli in relatiile de munca, ceea ce a determinat procurorul public din Lodi sa deschida o ancheta, condusa de Garda Financiara. Procuratura a surprins marturii ale soferilor si au inceput interceptarile telefonice si urmarirea. Convorbirile surprinse si inregistrate arata clar conditiile de lucru impuse soferilor, care le-au acceptat „doar sub amenintarea constanta de concediere si prin semnarea de contracte de munca pe durata determinata, pe cateva luni (uneori chiar 30 de zile), neinnoite celor care nu se supun acestui modus operandi.
De asemenea, soferii au fost obligati sa accepte alte salarii decat cele stabilite prin contract si reducerea salariilor pentru fiecare zi de absenta sau concediu. Soferii lucrau continuu chiar si 18 ore, fara a respecta timpii de odihna, lucru posibil prin faptul ca vehiculele inca mai folosesc tahograful analogic, mai usor de fraudat. In plus, soferii lucrau in conditii precare de igiena si siguranta, fiind cazati in medii degradate si neavand examenele medicale obligatorii. Intretinerea camioanelor se facea prin interventii efectuate in cadrul companiei, dar care aparent erau realizate prin ateliere autorizate conforme, ceea ce a compromis si siguranta rutiera. Anchetatorii au comparat accidentele in care au fost implicate vehiculele companiei cu media nationala, descoperind o valoare mai mare in companie: din 2011 pana in 2018, compania a avut 276 de accidente rutiere, cu 14 cazuri de vatamare corporala si unul care a provocat moartea unui sofer din Como.
Anchetatorii au descoperit si o frauda fiscala, bazata pe infiintarea unui grup de companii care a emis facturi pentru operatiuni inexistente, evaluate la 60 de milioane de euro si douazeci de milioane de euro bani „la negru“. Acest lucru i-a permis companiei sa ofere tarife mai mici decat competitia, reusind astfel sa „acapareze o parte uriasa a pietei de distributie organizata pe scara larga, incat a devenit unul dintre grupurile nationale de referinta pentru transportul de marfuri perisabile“.

Pentru a combate raspandirea Covid-19, toate persoanele care intra in Italia, pe cale aeriana, rutiera, feroviara sau navala, sunt obligate sa contacteze imediat serviciile de igiena si sanatate publica responsabile, chiar daca nu prezinta niciun simptom al bolii (conform Decretul ministerial 120/2020). Toate acestea vor fi plasate sub supraveghere medicala si izolate timp de 14 zile. Daca apar simptome de Covid-19 in acest timp, persoanele intrate in tara au obligatia de a informa imediat serviciul medical.

In pofida acestui lucru, persoanele care calatoresc in Italia, dovedit, numai in interes de munca si pentru o perioada de maximum 72 de ore (48 de ore suplimentare daca apar cerinte speciale), trebuie sa completeze o declaratie care sa certifice ca intra in tara numai pentru cerintele de lucru mentionate mai sus. In caz de tranzit, perioada este de 24 de ore, prelungita cu inca 12 ore. Prin aceasta declaratie, persoanele isi asuma obligatia de a informa imediat serviciile responsabile pentru igiena si sanatatea publica in cazul in care apar simptome ale ?ovid-19 si de a se izola. Aceste reglementari nu se aplica personalului companiilor cu sediul social in Italia. 
 
Formularul de inregistrare online pentru personalul care lucreaza in transportul de marfuri si pentru cei care calatoresc in interes de afaceri si care apartin unor companii cu sediul in afara Italiei il gasiti la link-ul https://siag.limequery.org/243965.