Uniunea Nationala a Transportatorilor Rutieri din Romania (UNTRR) solicita Guvernului revizuirea Ordonantei Militare nr. 4 din 29.03.2020, prin excluderea clara a conducatorilor autovehiculelor de transport marfa cu capacitatea maxima autorizata mai mare de 2,4 tone care realizeaza transporturi internationale de la masurile de izolare/carantinare, daca acestia nu prezinta simptome asociate noului coronavirus (COVID-19).
„Daca Ordonanta nu este revizuita, astfel incat familiile soferilor sa nu fie plasate automat in carantina timp de 14 zile, daca nu se renunta la formulare si la izolare pentru soferii de camion, atunci niciun conducator auto nu va mai dori sa mearga in curse”, se arata intr-un comunicat UNTRR.
In sprijinul acestei solicitari este faptul ca soferii nu intra in marile aglomerari urbane, ocolesc orasele utilizand soselele de centura, iar centrele logistice sunt in afara localitatilor sau la periferie, astfel ca riscul de contaminare scade foarte mult. De asemenea, in conditiile derogarilor la Regulamentul 561/2006 privind timpii de conducere si odihna, soferii opresc mai rar in parcari si nu mai socializeaza intre ei, pastrand distantarea sociala. Nu in ultimul rand, soferii sunt singurele persoane din familie care aduc venituri si atunci sunt foarte atenti sa respecte toate regulile de igiena, pentru a nu-si compromite activitatea.
Un alt aspect esential in evaluarea carantinarii/izolarii este faptul ca aceasta masura nu se aplica si in cazul altor categorii sociale la fel de expuse, cum ar fi vamesii, politistii, jandarmii, armata.
Autoritatile statului – Guvern, Ministerul Transporturilor, Ministerul Sanatatii/DSP – sunt invitate sa clarifice scenariile ce decurg din aplicarea art.4 din OM 4/29.03.2020, printr-o scrisoare deschisa transmisa de Transport Academy. Astfel, daca soferul se intoarce din cursa acasa, la familie, aceasta din urma ramane 14 zile in izolare la domiciliu, chiar si dupa ce soferul pleaca din nou in cursa? Apoi, in momentul in care soferul revine la familia aflata in autoizolare, mai are voie sa se intoarca acasa? Si daca o face, carantina familiei se mai prelungeste cu alte 14 zile?
De asemenea, in cazul in care soferul alege carantinarea in spatiile puse la dispozitie de catre angajator, intrebarea care se pune este cum se asigura statul roman ca aceasta este o masura eficienta, daca locatia respectiva nu este supravegheata in permanenta de DSP?
Reprezentantii Transport Academy sunt de parere ca este in competenta si obligatia statului sa ii protejeze pe conducatorii auto si si pe familiile acestora, prin asigurarea unor facilitati de cazare gratuite in toate zonele tarii si care sa respecte normele DSP pentru prevenirea raspandurii virusului. In plus, nu se poate pune pe umerii angajatorilor asigurarea spatiilor de cazare pentru carantina si costurile aferente.
Reprezentantii autoritatilor competente sunt asteptate sa ofere raspunsuri la situatiile de mai sus tot printr-o scrisoare deschisa, care sa clarifice lucrurile pentru angajatori, soferi si familiile acestora.