Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Verificarile medicale incepute la 11 martie de catre autoritatile austriece la granita cu Italia au generat cozi de 80 km intre Bolzano si Brenner. Noaptea, situatia s-a agravat, sute de vehicule comerciale fiind blocate pe autostrada ore intregi, dupa cum arata publicatia italiana TrasportoEuropa. Acest lucru a determinat inchiderea tuturor jonctiunilor nordice si activarea Protectiei Civile, pentru a ajuta soferii camioanelor stationate. Soferii nu aveau acces la toalete, iar daca cineva ar fi fost bolnav, nu era spatiu pentru a trece o ambulanta.
Austria permite trecerea camioanelor imediat ce a fost verificata starea soferului, insa cele straine nu au voie sa se opreasca in tara, provocand astfel distorsiuni foarte puternice in piata concurentiala, pentru transportul bilateral. Ca urmare, asociatiile italiene de transport rutier au solicitat Romei sa puna in aplicare masuri de reciprocitate. „Oprirea vehiculelor la granitele italiene creste tensiunea in randul transportatorilor“, spune Polo Ugge, vicepresedintele Conftrasporto. „Riscam proteste spontane, necontrolabile, ale transportatorilor rutieri.“
In consecinta, Paola De Micheli i-a cerut omologului austriac sa restabileasca traficul rutier si feroviar. Ministrul italian de externe a intervenit, de asemenea, informand Austria ca e pregatit sa ia masuri similare pentru vehiculele care intra in Italia.
Intre timp, Austria pare sa fi reactionat, accelerand spre dupa-amiaza viteza de tranzit a vehiculelor.

UNTRR solicita Guvernului eliminarea imediata a masurii de punere in autoizolare 14 zile a soferilor romani de camioane care fac transport international spre Romania. Dupa Italia, mai nou si soferii romani care se intorc din Germania sunt plasati in autoizolare. Pierderile unui transportator cu un sofer indisponibilizat timp de 14 zile se situeaza la peste 2.000 de euro.
Mentinerea acestei masuri va bloca economia Romaniei, cu efect imediat in urmatoarea saptamana si cu consecinte catastrofale generate de lipsa marfurilor, dar si de inchiderea unitatilor de productie si reducerea considerabila a comertului, ceea ce va produce mai multe victime in timp foarte scurt comparativ cu noul coronavirus in urmatoarele 90 de zile, arata UNTRR intr-un comunicat. Transportatorii amintesc de faptul ca, desi se afla intr-o situatie de criza, cod rosu pe fondul pandemiei de COVID-19 (coronavirus), Italia nu a interzis accesul camioanelor si nu a oprit productia si comertul, masurile ducand la un colaps imediat. Transportul de marfa international dintre Italia si Romania este in pericol din cauza masurii de autoizolare a soferilor care revin din Italia – aceste operatiuni au inceput sa includa costul cu imposibilitatea utilizarii soferului 14 zile (peste 2000 euro), iar UNTRR solicita revenirea asupra acestei decizii si monitorizarea soferilor fara a fi pusi in autoizolare. „Italia este al doilea partener comercial al Romaniei, dupa Germania, se transporta rutier 2 milioane de tone anual, ceea ce inseamna 277 camioane pe zi. Se pot realiza monitorizari – verificare temperatura si simptome, completare formulare (atentie – pe formular nu se specifica meseria persoanei) si in cazul in care exista suspiciuni serioase soferul sa fie pus in izolare sau carantina. In Italia se procedeaza la astfel de verificari, dar transportul rutier de marfuri nu este blocat. 
 
Citeste si: Italia: cresterea cu 30% a comenzilor online a prins nepregatit lantul logistic
 
Mai nou, inclusiv soferii romani care au venit in Romania din Germania au fost pusi in autoizolare. Germania reprezinta principalul partener comercial al Romaniei si totalizeaza 20% din comertul exterior al Romaniei, adica 32,5 miliarde de euro. Toata industria automotive a Romaniei se blocheaza in 7 zile“, arata sursa citata. In Romania este o criza accentuata de soferi, cu un deficit de 45.000 de soferi profesionisti pentru vehiculele de transport marfa si pentru vehiculele de transport persoane de peste 1+8 locuri. 
Din estimarile UNTRR, in cazul transportului rutier national de persoane – linii regulate – numarul de pasageri a scazut cu 50%, iar pentru transportul de persoane ocazional scaderea este aproximativ 100%. In relatia cu Italia, firmele de transport rutier romanesti de persoane au oprit total activitatea, iar in relatiile cu restul tarilor scaderea este nesemnificativa, volumul fiind comparabil cu perioada similara din anul trecut. In schimb, in cazul transportului rutier de persoane – curse ocazionale (alte relatii decat Italia) scaderea este de aproximativ 100%. 
„In ceea ce priveste transportul rutier de marfuri intern, acesta este neafectat, in timp ce pentru transportul rutier de marfuri international scaderea generala este de aproape 15%, iar unele firme sunt mai afectate cu pana la 30%, altele nu sunt afectate deloc.“ 
Transporturile de marfa international intre Italia si alte tari din UE operat de transportatorii romani nu este afectat decat in masura in care clientii din Italia isi reduc volumul de activitate – valabil in anumite cazuri, dar nu generalizat in acest moment. 
UNTRR solicita Guvernului:
– suspendarea platii creditorilor – pentru finantare vehicule transport persoane – pe perioada interzicerii transportului de persoane,
– suspendarea platii contributiilor sociale de catre firmele afectate
– suspendarea platii creditelor ipotecare de catre personalul firmelor aflate in dificultate
Concediile medicale nu sunt platite de stat de ani buni in urma, de multe ori plata se face doar in urma unei actiuni in instanta si pe baza unei hotarari definitive obtinute in acest sens
Uniunea solicita ca in punctele de trecere a frontierei sa fie create spatii speciale pentru verificarea soferilor profesionisti, astfel incat sa se evite aglomeratia si posibilitatea ca acestia sa intre in contact cu alte persoane venite din diverse colturi ale lumii.