In prima jumatate a lunii ianuarie, Curtea de la Bruges a emis doua condamnari penale impotriva unor manageri de transport straini, din Europa de Est, pentru incalcarea legii muncii privind activitatea soferilor si practicarea formelor de dumping social. Primul caz se refera la compania slovaca DV Trans care, potrivit ziarului Het Laaste Nieuws, era de tip casuta postala. Aceasta a fost infiintata la Bratislava, la o adresa la care au fost localizate alte 79 de companii, doar pentru a utiliza soferi romani in tari straine. Soferii audiati de judecator au recunoscut ca au lucrat doar in Benelux si Franta si ca nu au pus niciodata piciorul in Slovacia. In total, 29 de soferi au condus in acest mod vehiculele companiei din Slovacia din martie 2016 pana in iunie 2017. Compania a fost ulterior inchisa, dar a primit o amenda de 522.000 de euro, iar proprietarul o pedeapsa de 12 luni de inchisoare si amenda de 139.000 de euro.
Cel de-al doilea caz se refera la companiile Avis Trans si Avis MMS, care, potrivit judecatorilor, ar fi folosit 27 de soferi din Romania si Moldova pentru a efectua transport in zona portului Zeebrugge, acestia nefiind platiti conform salariilor minime belgiene, potrivit ziarului Nieuwsblad Transport. In acest caz, a fost acuzat doar administratorul celor doua companii, care la sfarsitul procesului a fost condamnat la 12 luni de inchisoare si o amenda de 350.000 de euro. Potrivit apararii, companiile nu au lucrat doar pentru clientii belgieni, ci au efectuat curse si catre / dinspre Romania sau Moldova. „Unii soferi au castigat pana la 3.000 de euro net. Deci nu suntem exploatatori“, a spus apararea.
Pentru a rezolva deficitul de soferi profesionisti, Camera de Comert din Austria propune posibilitatea obtinerii permisului de conducere pentru camioane incepand cu varsta de 17 ani, in anumite conditii. Potrivit presedintelui Diviziei Federale de Transport si Trafic al Camerei Economice Federale din Austria (WKÖ), Alexander Klacska, citat de Trasporto Europa, este posibil ca astfel sa se rezolve deficitul de soferi pentru vehicule grele.
Propunerea WKÖ prevede o ucenicie de doi ani, care ar putea incepe la saisprezece ani cu 30 de ore de invatare practica in cadrul unei scoli de soferi, iar apoi conducerea a minimum 30.000 km alaturi de un sofer experimentat, pentru a invata meseria. La 17 ani, soferii candidati ar putea, prin urmare, sa obtina permisul de conducere pentru camioane (ceea ce este deja posibil in Austria pentru automobile), dupa promovarea examenelor.
02.10.2020
Revista Tranzit
Rămâi la curent cu ultimele ediții ale revistei Tranzit