Contractul colectiv de muncă din Franța, modificat de Convenția colectivă națională a transporturilor rutiere și a activităților auxiliare transportului din 21 decembrie 1950 și de Acordul din 23 octombrie 2020 referitor la devalorizarea salariilor, care conține tabele actualizate cu valorile orare ale salariilor, prevede că și în 2021 salariul minim din această țară suferă modificări.
Șoferii de camioane și vehicule articulate de peste 3,5 t care fac transport internațional – și care se încadrează în grupa 7, având coeficient 150 M – vor avea un salariu minim de 10,49 de euro/oră la angajare, de 10,6996 de euro/oră după doi ani de vechime în firmă, de 10,9096 de euro/oră după cinci ani, de 11,1194 de euro/oră după 10 ani și de 11,3292 de euro/oră după 15 ani de vechime în firmă.
Orele suplimentare (ce depășește 35 de ore/săptămână, numărul maxim legal de ore de lucru) sunt plătite cu +25% dacă e vorba de 36-43 de ore/săptămână sau de 152-186 de ore/lună și cu +50% pentru mai mult de 43 de ore/săptămână sau mai mult de 186 de ore/lună în cazul șoferilor care fac transport atât pe distanțe scurte, cât și lungi.
Pentru mai puțin de 50 de ore//lună lucrate între 10 seara și 6 dimineața (ore de noapte) se plătește salariul orar +20%, iar pentru mai mult de 50 de ore salariul orar +25%.
Noile prevederi li se aplică și angajatorilor străini care oferă servicii de transport în Franța, cu șoferii lor delegați.
Cea mai recentă analiză economică a asociației germane de transport și logistică BGL, la care au participat 399 de firme de profil, arată că situația economică a operatorilor germani din aceste domenii a fost afectată profund de criza sanitară și în trimestrul al patrulea din 2020 și că, spre deosebire de trimestrul anterior, nu există o tendință ascendentă.
O situație atât de rea nu au mai avut transportatorii germani de ani de zile, conform propriilor lor declarații, iar perioada dificilă nu s-a încheiat, așa cum reiese din aceeași analiză, care arată că media vânzărilor și a profitului operațional a scăzut de la -9,5% la -15,5% comparativ cu trimestrul al treilea din 2020.
12,5% dintre firmele care au participat la sondaj și-au redus flota în trimestrul al patrulea din 2020 comparativ cu al treilea și numai 4% au crescut-o. În plus, 37,5% dintre ele au raportat o scădere a vânzărilor față de trimestrul anterior și 12,5% au înregistrat creșteri. 26,5% dintre cei chestionați își definesc rezultatele ca fiind slabe, iar 20,5% le definesc ca fiind bune. Gradul de utilizare a flotei a scăzut și el cu 28,5%, iar numărul de șoferi angajați este mai mic în cazul a 14,5% dintre firme și mai mare pentru alte 4%.
Analiza mai arată că 37,5% dintre operatorii chestionați se luptă cu costuri de operare crescute în al patrulea trimestru din 2020: 30,5% au cheltuieli mai mari cu personalul, 24% cu exploatarea vehiculelor și 28,5% cu motorina. Și aproape o firmă din șase se confruntă cu un declin în ceea ce privește achitarea facturilor de către clienții lor.
02.10.2020
Revista Tranzit
Rămâi la curent cu ultimele ediții ale revistei Tranzit