Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Piața europeană a autobuzelor electrice cu baterii a crescut cu 45% în prima jumătate a acestui an comparativ cu perioada similară din 2022, ajungând la 2.567 de unități. Peste o treime din piața autobuzelor urbane la nivel european, respectiv 37,5%, este reprezentată de autobuze cu emisii zero (electrice cu baterii ori cu pilă de combustie pe hidrogen).

Cea mai spectaculoasă creștere a avut-o MAN, care, cu 260 de vehicule înmatriculate în intervalul ianuarie-iunie 2023, s-a clasat pentru prima dată în top 3 producători la nivel european. Grupul german este al doilea cel mai vândut în spatele Solaris, care conduce piața de autobuze electrice cu 421 de unități înmatriculate și o cotă de piață de 16%. Constructorul polonez a încheiat anul trecut pe poziția a șasea, cu 342 de autobuze electrice, în timp ce MAN s-a clasat pe poziția a noua, în 2022, cu 230 de unități livrate.

Creșterea ponderii autobuzelor urbane cu propulsie alternativă – electrice cu baterii/pilă de combustie, CNG ori hibride – în totalul livrărilor pare de neoprit: 73,5% din înmatriculările realizate în prima jumătate a 2023 au fost vehicule ecologice, față de 64,5% anul trecut.

După Solaris și MAN în topul producătorilor cu cele mai multe livrări se situează alianța BYD-ADL, urmat de BYD (vehicule integrale), Yutong (liderul din 2022) și Volvo. Cu 131 și respectiv 105 autobuze electrice, Iveco Bus și Mercedes-Benz au încheiat prima jumătate a anului cu cote de piață de doar 5 și respectiv 4%.

În mod surprinzător, CaetanoBus a ocupat primul loc pe piața autobuzelor electrice cu pilă de combustie pe hidrogen, cu 28 de unități livrate, urmat de Van Hool, cu 26. Acest segment de piață este încă redus la nivel european, fiind înmatriculate în total doar 96 de vehicule. Germania este în acest moment țara cu cele mai multe autobuze cu pilă de combustie pe hidrogen în operare, respectiv 167 de unități.

Într-un top al țărilor în funcție de numărul de autobuze electrice înmatriculate în intervalul ianuarie-iunie 2023, primul loc este ocupat de Marea Britanie, cu 524 de unități. Urmează Norvegia, cu 346, și Germania, cu 297 de autobuze electrice. Analiza se bazează pe datele colectate și analizate de Chatrou CME Solutions, având în vedere EU27 + Marea Britanie, Islanda, Norvegia și Elveția (cu excepția piețelor din Slovacia, Croația, Bulgaria, Cipru și Malta). Diferența de volume și procente în comparație cu datele publicate de ACEA la sfârșitul lunii iulie este atribuită diferitelor regiuni luate în considerare (cifrele Chatrou CME Solutions includ Marea Britanie, ACEA nu).

În 2022 au fost înmatriculate 408 de autobuze şi autocare noi, în creştere cu 31% faţă de anul precedent, potrivit informaţiilor Direcţiei Reglementări Permise de Conducere şi Înmatriculare Vehicule (DRPCIV) din cadrul Poliţiei Române.

Solaris este lider de piaţă în topul producătorilor de autobuze, cu 74 de unităţi înmatriculate, detronând Mercedes-Benz, care în 2022 ocupă doar poziţia secundă, cu 67 de unităţi. Poziţia a treia este ocupată de Otokar, cu 64 de autobuze (o parte dintre cele interurbane figurează oficial ca second-hand, fiind achiziţionate de pe stocurile dealerilor din Turcia). Urmează Temsa pe locul al patrulea, cu 36 de unităţi, Karsan şi BYD, cu câte 29, MAN (19),  Iveco (15), producătorii români Turcento şi Pacific Tur, cu 14 şi respectiv 12 unităţi, SOR şi Eurobus, de asemenea cu 12 vehicule. Restul producătorilor care au vândut maşini noi anul trecut figurează cu mai puţin de 10 unităţi. 

Achiziţiile de autobuze interurbane şi autocare noi au fost foarte puţine, în condiţiile în care importurile de vehicule second-hand s-au menţinut la un nivel ridicat.

Achiziţiile de vehiculele noi sunt depăşite cu mult de importurile de autobuze şi autocare rulate făcute de operatorii privaţi, care se orientează în continuare către maşini vechi şi foarte vechi.

Nu mai puţin de 1.090 de autobuze şi autocare second-hand din Uniunea Europeană au fost înmatriculate pentru prima dată în ţara noastră în intervalul ianuarie-decembrie 2022, faţă de 854 în 2021 (+22%). Lider de piaţă la importul de vehicule rulate este, ca în fiecare an, Mercedes-Benz, cu 312 unităţi (+18%), urmat de Setra (186 unităţi, -14%), Irisbus (120, +51%), Berkhof (73), MAN (73), VDL (50), Volvo (44) şi alţii. Din păcate, de la o primă vedere se evidenţiază şi câteva flote foarte vechi, de 20+ ani.

Alte 739 de autobuze şi autocare au fost tranzacţionate pe piaţa internă în 2021, faţă de 569 în anul anterior (+30%), transportatorii români orientându-se şi aici cu precădere spre mărcile germane.