Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Avocatul Oana Chiriţă, senior partner al Casei de Avocatură Chiriţă şi Asociaţii, împreună cu firma de consultanţă Super Zbârcea şi Asociaţii, reprezentată de Andreea Florian, au reuşit să soluţioneze favorabil o contestaţie la ANAF, cu toate că Agenţia a susţinut mereu faptul că şoferii de transport internaţional nu ar trebui să beneficieze de diurnă.

„Analizând dimensiunea juridică şi fiscală a speţei pe care am avut-o, trebuie luate în considerare circumstanţele particulare ale cazului, adică modul în care firma îşi desfăşura activitatea şi documentele fiscale aferente. Strict referitor la modul de lucru, acesta a fost în favoarea companiei. Practic, aşa cum a arătat şi Curtea de Justiţie a Uniunii Europene, în speţa Van den Bosch Transporten, este irelevant cum este redactat contractul de muncă într-o companie de transport (din România sau dintr-un alt stat membru) ori dacă firma respectivă face parte dintr-un grup internaţional şi are un singur contract cu un beneficiar din UE, pentru a concluziona că şoferii sunt detaşaţi acolo.

Este important însă să se stabilească cu care din state şoferii respectivi au legături mai puternice – cu statul unde îşi are sediul compania angajatoare sau cu cel unde ei îşi desfăşoară activitatea. Nu există un model unic de analizare a speţei, ci, de la caz la caz, pe baza documentelor companiei, se verifică ce cazuistică se impune.

La Comisia de Soluţionare a Contestaţiilor din cadrul ANAF am demonstrat faptul că şoferii au legături preponderent cu statul român, chiar dacă firma face parte dintr-un grup internaţional.

Elementele esenţiale în argumentaţie au fost că firma din România are autonomie administrativă destul de mare, şoferii conduc inclusiv pe teritoriul ţării noastre – chiar dacă pe perioade scurte – şi preiau camioanele din ţară pentru a pleca mai departe pe traseele internaţionale, iar ei nu sunt controlaţi niciodată de firmele care fac parte din grup, ci numai de filiala românească. De asemenea, ITP-ul camioanelor se efectuează aici”, a explicat Oana Chiriţă în cadrul video conferinţei Tranzit pe problematica diurnei.

Avocatul a mai explicat faptul că este clar că şoferii de transport internaţional sunt lucrători mobili, căci aceasta este natura meseriei lor, însă nu se poate trage concluzia unei detaşări transnaţionale şi respectiv a includerii diurnei în veniturile de natură salarială, fără a se stabili dacă diurna/indemnizaţia respectivă are rolul de permanenţă şi de a răsplăti munca sau, în fapt, se acordă pentru a compensa prestaţiile sociale sau partea socială a muncii şoferului în cauză.