Afacerile micilor antreprenori au fost lovite cel mai mult de coronacriza economica. Dincolo de perspectiva somajului tehnic, de facilitatile oferite de stat angajatilor, multi dintre oamenii de afaceri sunt decisi sa continue activitatea, sa isi plateasca salariatii si sa isi extinda serviciile si vanzarile. In fata situatiei fara precedent cu care se confrunta economia, antreprenorii fac un apel la colaborare in mediul de business, la evitarea blocajului financiar si a disponibilizarilor de personal.
95% din economia romaneasca este formata din microintreprinderi si firme mici, cu 1-20 angajati. Pentru multi dintre antreprenori, coronavirusul a insemnat mai mult decat restrictiile sociale. S-au vazut pus in fata unui blocaj fara precedent, ce poate conduce la faliment, arata Frames Romania.
Intr-un apel lansat pe internet, antreprenorii sustin ca nu este timpul pentru shut-down in economie. Nu este timpul pentru inchiderea business-urilor, pentru somaj tehnic. Este timpul pentru a strange randurile si a construi proiecte de colaborare.
,,Avem o firma mica de training, organizare evenimente B2B si consultanta si ni s-au redus afacerile cu 100%’’, spune Ligia Neacsu, de la Best Smart Consulting. "Cam toti antreprenorii cu firme mici cu activitate in HORECA, organizare evenimente, training, consultanta sunt in colaps. Mai bine zis ne paste insolventa. Noi vrem sa continuam, sa platim salariile, pentru ca angajatii mei au familii si cheltuieli. Nu pot trai din somajul tehnic. Noi vrem sa continuam sa ne platim taxele, sa asiguram statului banii din care sa lupte cu epidemia. Noi nu dezarmam’’, afirma antreprenorul.
„Pentru a face fata situatiei actuale, asociatiile specializate precum HORA, FIHR, ANAT, UNTRR sau FORT tin jucatorii intr-o relatie colaborativa, care sa ii mentina uniti, in raport cu acest numitor comun. Exista o serie de masuri care ar ajuta industria, de la scutirea impozitelor, la amanarea taxelor pe o perioada posterioara crizei. ANAF a anuntat deja ca va accelera plata TVA-ului si ca va suspenda executarea silita a creantelor bugetare. In fiecare zi, se comunica masuri noi, adoptate ca urmare a starii de urgenta”, afirma Ionut Iovan, patronul Fabrica Ospitalitatii SRL (Red Angus). ,,Retail, servicii, transport, consultanta. Multi oameni de afaceri si-au reconfigurat afacerile cu gandul ca restrictiile nu se vor opri la mijlocul lui aprilie. Micii producatori agricoli au inceput sa se promoveze puternic pe internet, restaurantele si-au dezvoltat servicii de home-delivery, folosind personalul pe post de curieri, altii si-au extins vanzarile prin intermediul website-urilor si platformelor specializate. Cu totii incearca sa continue business-ul, nu sa se predea si sa apeleze la somajul tehnic’’, spune consultantul economic Adrian Negrescu, de la Frames.
Potrivit unui sondaj realizat de MiniCRM in randul antreprenorilor romani, in perioada 1-20 martie, 77% dintre companii vad deja modificari ale veniturilor din cauza crizei. 45% dintre aceste companii observa deja pierderi mari. Mai mult, peste 84% se asteapta la rezultate negative in urmatoarele 2-3 luni, ceea ce este in contrast cu cat de pregatite sunt aceste companii in acest moment.
SOMAJUL TEHNIC TREBUIE SA DEVINA NU PRIMA, CI ULTIMA SOLUTIE
Multi antreprenori se intreaba ce pot face in aceasta situatie. ,,Din randul restaurantelor, operatorii de fine dining sunt primii care au avut de suferit, pentru ca aveau foarte putin loc de manevra. Cei specializati pe preparate casual au fost nevoiti sa iasa din zona de confort si sa se orienteze catre livrari, takeaway si catering. Aceasta modificare presupune foarte multe schimbari interne, la nivel de meniu – produse create pentru a face fata transportului, pentru a putea fi consumate acasa, in conditii optime etc. – fluxuri de productie si livrare. Chiar si metodele de plata sufera modificari, intrucat atat operatorii, cat si clientii prefera metodele cashless, considerate mai in siguranta’’, explica Ionut Iovan, patronul Fabrica Ospitalitatii SRL (Red Angus).
"Noi am decis sa nu oferim nimic gratis, ci sa dezvoltam o noua gama de tarife prin care imi voi acoperi doar cheltuielile. Vreau sa pot sustine salariile angajatilor, sa pot plati darile la stat asociate salariilor, sa pot plati furnizorii de utilitati, abonamemte de tot felul: CRM, internet, telefonie etc. Eu zic ca asa ajutam economia, platind salariile intregi, nu 75% din salariul mediu pe economie, astfel incat angajatii firmei si familiile lor sa aiba din ce sustine cheltuielile in aceasta perioada, sa platesc darile la stat astfel incat statul sa detina lichiditati sa-si faca treaba in lupta cu COVID 19, furnizorii mei sa nu-si restranga drastic afacerile si sa nu mai am cu cine sa negociez un serviciu sau produs necesar business-ului dupa perioada asta’’, a declarat antreprenorul.
Potrivit analistilor de la Frames, business-ul romanesc are nevoie, mai mult ca oricand, sa stranga randurile. ,,Dincolo de facilitatile pentru somajul tehnic, vrem sa vedem puse in practica liniile de finantare cu dobanda subventionata. Mediul de afaceri are nevoie in primul rand de bani, de lichiditati cu care sa isi continue business-urile. Ca antreprenor sa poti discuta cu banca si sa iti asiguri rapid o linie de finantare cu care sa iti reconfigurezi business-ul, sa devii activ in mediul online, sa ai capital sa continui productia, serviciile. Somajul tehnic trebuie sa devina ultima solutie, nu prima, asa cum este promovata in prezent’’, afirma Adrian Negrescu, managerul Frames.
Peste 300.000 de firme din Romania vor fi afectate de al doilea val al coronacrizei economice, multe dintre ele incepand saptamana cu deciziile de trimitere in somaj tehnic pentru angajati si, din pacate, cu disponibilizarea unor angajati, arata o analiza Frames.
Multe dintre companiile direct afectate de coronacriza economica au asteptat sa vada publicata ordonanta privind masurile economice anuntate de Guvern, iar de luni au trecut la inregistrarea deciziilor de somaj tehnic. Potrivit analistilor de la Frames, sunt peste 300.000 de companii afectate, in prezent, de al doilea val al crizei economice.
Cele mai multe sunt microintreprinderi si intreprinderi mici, cu maxim 20 de angajati, din domenii precum HORECA, servicii catre populatie (turism, evenimente, saloane de infrumusetare, sali de jocuri, magazine de cartier etc.), care si-au inchis activitatea pe fondul deciziilor administrative si, in multe cazuri, ca urmare a scaderii dramatice a incasarilor.
,,Sunt peste 400.000 de angajati numai in hoteluri si restaurante, care vor fi disponibilizati sau trimisi in somaj tehnic. Din pacate, contagiunea se anunta si mai mare, avand in vedere ca pe lanturile de business sunt afectati furnizori dintr-o gama larga de servicii’’, afirma analistii de la Frames.
Potrivit estimarilor companiei de consultanta, peste 1 milion de angajati din economie vor ramane fara locuri de munca in perioada martie-aprilie, daca starea de urgenta nu va fi ridicata. Estimarea nu ia in calcul personalul angajat la negru, fara forme legale, o practica inca foarte prezenta in economie.
Analistii de la Frames trag un semnal de alarma privind modul in care multi dintre patronii din Romania au inteles sa gestioneze aceasta perioada de criza. Potrivit companiei, aceasta situatie este cauzata de absenta know-how-ului economic. ,,In economie, mai ales in companiile mici, toate veniturile companiilor au fost retrase de patroni, de actionari, sau au fost cheltuite pe achizitii excentrice, de la sedii la masini. Peste 90% dintre firmele romanesti sunt slab capitalizate sau deloc, functionand din rulaj, din facturile de la o luna la alta’’, a declarat Adrian Negrescu, managerul Frames.
Potrivit companiei de consultanta, in aceasta perioada, este nevoie de reorganizarea business-ului pe baze solide, avand in vedere ca ne aflam abia in al doilea val al crizei.
,,Din pacate, sunt multi oameni de afaceri care, pentru a nu se complica cu acte sau pentru ca au probleme in contabilitate, nu si-au trimis oamenii in somaj tehnic, ci i-au dat afara. Vor vedea cat de greu le va fi sa ii aduca inapoi, cand aceasta criza va fi depasita’’, afirma analistii.
Masurile economice anti criza anuntate de autoritati ridica numeroase semne de intrebare. In absenta unor norme de aplicare, deciziile administrative au pus in reala incurcatura multi oameni de afaceri si, mai ales, departamente de contabilitate.
,,Cine va livra banii din somajul tehnic catre angajati, firmele sau statul? Daca au trimis angajatii in somaj tehnic in martie, cand vor primi banii, in aprilie sau in mai? Este inca neclar acest lucru. Ce se intampla cu firmele care au disponibil in cont, in momentul de fata? Vor putea sa depuna dosarele pentru somaj tehnic? Cum vor rezolva autoritatile cu birocratia, in conditiile in care vor fi sute de mii de cereri depuse (unde?) intr-o perioada scurta de timp? Ce se intampla cu firmele care se aflau deja pe pierdere, la finalul lui 2019?’’, se intreaba analistii.
Potrivit datelor Frames, aproape 150.000 de firme raportau pierderi la sfarsitul anului trecut, dintre care aproape 90.000 (17% din totalul firmelor active) aveau pierderi mai mari de 20%. In aceste companii erau angajati peste 270.000 de salariati.