Problemele din transporturi cauzate de pandemia Covid-19 au devenit tot mai mari pe masura trecerii timpului, asa cum reiese si din al doilea sondaj realizat de Asociatia de Transport si Logistica din Polonia, TLP, in randul firmelor de profil, de data aceasta in aprilie.
Cei mai multi operatori care la primul sondaj, din martie, au declarat ca si-au suspendat activitatea au reinceput munca, iar procentul firmelor oprite complet a scazut semnificativ, pana la 1,6%, dar, pe de alta parte, si numarul celor care nu simt efectele crizei a scazut semnificativ, firmele care si-au pastrat volumele de dinainte de pandemie fiind si ele mai putine: 4,9%, fata de 13,7% la sondajul din martie. Iar numarul firmelor a caror activitate s-a redus semnificativ a crescut cu aproape jumatate, ajungand la 47,5% din totalul respondentilor. In timp ce 45,9% dintre firme au activitatea limitata partial.
Cei mai multi operatori intervievati nu au probleme mari cu angajatii si niciunul nu a declarat de data aceasta ca are probleme foarte grave, fata de 10% la sondajul anterior, ceea ce poate arata ca intr-o prima faza soferii si alti angajati s-au speriat de noul virus, dar au decis sa nu isi paraseasca totusi locurile de munca. Pe de alta parte, este posibila si o interpretare mai pesimista a raspunsurilor la aceasta intrebare: ca firmele sa fi redus numarul de angajati, caz in care refuzul acestora din urma de a mai lucra nu a afectat angajatorii. 56,7% dintre operatori nu simt o criza de forta de munca, 31,7% simt asta intr-o mica masura, iar restul de 11,7% simt asta intr-o masura destul de mare.
95,1% dintre transportatori au avut ei insisi grija de echipamentele de protectie pentru angajati, cele mai comune fiind mastile si manusile, cumparate de 90% din firme. In plus, patru din cinci companii au dezinfectanti in toate departamentele, 36,1% au apelat la munca de acasa macar pentru unii angajati, 23% au oferit imbracaminte de protectie, 14,8% controleaza temperatura angajatilor la intrarea in firma. Si masurile luate nu se opresc aici.
Tot mai multe companii, mai multe decat la primul sondaj, vad in negru urmatoarele luni de activitate: peste 40%, fata de 39,3% la sondajul anterior, estimeaza o scadere foarte mare a volumelor lor de activitate, in timp ce numarul celor care estimeaza o scadere semnificativa a crescut mult mai mult, de la 41% la 51,7%. Iar la cresterea volumelor nu se asteapta niciun manager.
Desi numarul firmelor care si-au suspendat macar temporar activitatea a scazut fata de martie, multe camioane stau inca pe dreapta. O treime din operatori au intre 5% si 20% din flota nefolosita si mai mult de 18% au peste 60% din camioane la sediu, din care 8,3% au chiar peste 80% pe dreapta.
La inceputul crizei, mai mult de 8% din transportatori nu aveau deloc probleme legate de lipsa comenzilor si 20% aveau probleme minore, dar de atunci procentele au scazut mult, aproape toate firmele declarandu-se afectate de lipsa comenzilor, cu exceptia a 1,7% dintre ele. Cele mai multe, 56,7%, se confruntau cu probleme semnificative, 33,3% cu probleme foarte mari, iar 8,3% cu probleme minore.
La fel ca in martie, veniturile unei parti importante din companiile chestionate au scazut mult comparativ cu perioada similara din 2019, iar numarul celor care nu au inregistrat scaderi este cu 5% mai mic in aprilie. Cate 29,5% au avut scaderi de 20-40% si de 40-60%, 19,7% scaderi de 10-20%, cate 6,6% scaderi de peste 80%, respectiv nu au avut scaderi, 4,9% au avut scaderi de 60-80% si 3,3% dintre firmele chestionate au scazut cu pana la 10% comparativ cu aprilie 2019.
Doar 5% dintre managerii care au participat la sondaj nu vor lua masuri anti-criza, iar pentru cei mai multi dintre ei, 73,8%, aceste masuri vor viza reducerea investitiilor. 59% vor scadea salariile, 34,4% vor inchide o parte din activitate, 26,2% vor lua imprumuturi (cu 10% mai multi decat intentionau asta in martie) s.a.
21,3% dintre firme redusesera deja personalul pana in aprilie, 21,3% erau aproape de a face asta, 18% voiau sa reduca numarul de angajati daca aceasta criza va dura mai mult de o luna, 4,9% daca va dura mai mult de doua luni, 8,2% daca va dura mai mult de trei luni si 9,8% nu voiau sa ia o astfel de masura. 16,4% dintre respondenti nu stiau inca, dar e clar ca per ansamblu se intrevad concedieri masive la nivelul acestei industrii.
Sondajul din aprilie a aratat ca mai multi manageri decat in martie intentioneaza sa apeleze la ajutor de stat pentru a trece cu bine de criza, dar o vor face moderat: cei mai multi, 57,4%, vor apela la sprijinul guvernului intr-o mica masura, si numai 1,6% considera ca acest sprijin este foarte util.
In sfarsit, sondajul si-a propus sa dezvaluie estimarile legate de piata de transport dupa dezghetarea economiei. Cei mai multi manageri, 85%, au un scenariu mai degraba negativ, 13,3% prevad o crestere a cererii de transport in 2020 si 1,7% cred ca piata va fi la fel ca inainte de pandemie.
Problemele din transporturi cauzate de pandemia Covid-19 au devenit tot mai mari pe masura trecerii timpului, asa cum reiese si din al doilea sondaj realizat de Asociatia de Transport si Logistica din Polonia, TLP, in randul firmelor de profil, de data aceasta in aprilie.
Cei mai multi operatori care la primul sondaj, din martie, au declarat ca si-au suspendat activitatea au reinceput munca, iar procentul firmelor oprite complet a scazut semnificativ, pana la 1,6%, dar, pe de alta parte, si numarul celor care nu simt efectele crizei a scazut semnificativ, firmele care si-au pastrat volumele de dinainte de pandemie fiind si ele mai putine: 4,9%, fata de 13,7% la sondajul din martie. Iar numarul firmelor a caror activitate s-a redus semnificativ a crescut cu aproape jumatate, ajungand la 47,5% din totalul respondentilor. In timp ce 45,9% dintre firme au activitatea limitata partial.
Cei mai multi operatori intervievati nu au probleme mari cu angajatii si niciunul nu a declarat de data aceasta ca are probleme foarte grave, fata de 10% la sondajul anterior, ceea ce poate arata ca intr-o prima faza soferii si alti angajati s-au speriat de noul virus, dar au decis sa nu isi paraseasca totusi locurile de munca. Pe de alta parte, este posibila si o interpretare mai pesimista a raspunsurilor la aceasta intrebare: ca firmele sa fi redus numarul de angajati, caz in care refuzul acestora din urma de a mai lucra nu a afectat angajatorii. 56,7% dintre operatori nu simt o criza de forta de munca, 31,7% simt asta intr-o mica masura, iar restul de 11,7% simt asta intr-o masura destul de mare.
95,1% dintre transportatori au avut ei insisi grija de echipamentele de protectie pentru angajati, cele mai comune fiind mastile si manusile, cumparate de 90% din firme. In plus, patru din cinci companii au dezinfectanti in toate departamentele, 36,1% au apelat la munca de acasa macar pentru unii angajati, 23% au oferit imbracaminte de protectie, 14,8% controleaza temperatura angajatilor la intrarea in firma. Si masurile luate nu se opresc aici.
Tot mai multe companii, mai multe decat la primul sondaj, vad in negru urmatoarele luni de activitate: peste 40%, fata de 39,3% la sondajul anterior, estimeaza o scadere foarte mare a volumelor lor de activitate, in timp ce numarul celor care estimeaza o scadere semnificativa a crescut mult mai mult, de la 41% la 51,7%. Iar la cresterea volumelor nu se asteapta niciun manager.
Desi numarul firmelor care si-au suspendat macar temporar activitatea a scazut fata de martie, multe camioane stau inca pe dreapta. O treime din operatori au intre 5% si 20% din flota nefolosita si mai mult de 18% au peste 60% din camioane la sediu, din care 8,3% au chiar peste 80% pe dreapta.
La inceputul crizei, mai mult de 8% din transportatori nu aveau deloc probleme legate de lipsa comenzilor si 20% aveau probleme minore, dar de atunci procentele au scazut mult, aproape toate firmele declarandu-se afectate de lipsa comenzilor, cu exceptia a 1,7% dintre ele. Cele mai multe, 56,7%, se confruntau cu probleme semnificative, 33,3% cu probleme foarte mari, iar 8,3% cu probleme minore.
La fel ca in martie, veniturile unei parti importante din companiile chestionate au scazut mult comparativ cu perioada similara din 2019, iar numarul celor care nu au inregistrat scaderi este cu 5% mai mic in aprilie. Cate 29,5% au avut scaderi de 20-40% si de 40-60%, 19,7% scaderi de 10-20%, cate 6,6% scaderi de peste 80%, respectiv nu au avut scaderi, 4,9% au avut scaderi de 60-80% si 3,3% dintre firmele chestionate au scazut cu pana la 10% comparativ cu aprilie 2019.
Doar 5% dintre managerii care au participat la sondaj nu vor lua masuri anti-criza, iar pentru cei mai multi dintre ei, 73,8%, aceste masuri vor viza reducerea investitiilor. 59% vor scadea salariile, 34,4% vor inchide o parte din activitate, 26,2% vor lua imprumuturi (cu 10% mai multi decat intentionau asta in martie) s.a.
21,3% dintre firme redusesera deja personalul pana in aprilie, 21,3% erau aproape de a face asta, 18% voiau sa reduca numarul de angajati daca aceasta criza va dura mai mult de o luna, 4,9% daca va dura mai mult de doua luni, 8,2% daca va dura mai mult de trei luni si 9,8% nu voiau sa ia o astfel de masura. 16,4% dintre respondenti nu stiau inca, dar e clar ca per ansamblu se intrevad concedieri masive la nivelul acestei industrii.
Sondajul din aprilie a aratat ca mai multi manageri decat in martie intentioneaza sa apeleze la ajutor de stat pentru a trece cu bine de criza, dar o vor face moderat: cei mai multi, 57,4%, vor apela la sprijinul guvernului intr-o mica masura, si numai 1,6% considera ca acest sprijin este foarte util.
In sfarsit, sondajul si-a propus sa dezvaluie estimarile legate de piata de transport dupa dezghetarea economiei. Cei mai multi manageri, 85%, au un scenariu mai degraba negativ, 13,3% prevad o crestere a cererii de transport in 2020 si 1,7% cred ca piata va fi la fel ca inainte de pandemie.