Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Jucatorii din piata de distributie farmaceutica din Romania s-au confruntat cu provocari exceptionale generate de cererea crescuta pe anumite tipuri de medicamente si echipamente de protectie, motiv pentru care au trebuit sa isi reorganizeze activitatea logistica, adaptand-o la „noul normal“, dupa cum au declarat speakerii prezenti in cadrul videoconferintei Tranzit „Impactul COVID-19 pe piata de distributie farmaceutica din Romania“, transmisa LIVE pe canalul nostru de Facebook si YouTube. 


Catalin Gruianu – Director Operational DONA.Logistica
„Pentru noi, inceputul acestei pandemii a debutat cu o crestere spectaculoasa a volumelor livrate, provocand dezechilibre in utilizarea resurselor. Starea de urgenta ne-a provocat sa gasim solutii pentru situatii exceptionale, cu care logistica nu se confruntase pana la acea data“, a declarat Catalin Gruianu, Director Operational DONA.Logistica. Astfel, compania a replanificat programul de lucru al echipelor din depozit prin segregarea acestora, s-a concentrat pe achizitia si utilizarea materialelor de protectie, instruirea personalului si implementarea tuturor masurilor impuse de starea de urgenta. „Intr-o perioada in care volumele si achizitiile crescusera semnificativ, toate acestea au generat o stare de presiune care ne-a determinat sa actionam si sa ne gandim la ce urmeaza. Am luat in calcul atat scenarii optimiste, cat si pesimiste, si am facut in permanenta planuri, pe care le-am ajustat pe masura ce vedeam cum evolueaza lucrurile in functie de indicatorii de piata si de business pe care ii masuram permanent“
 
Sorin David, Supply Chain Director A&D Pharma
„Imediat dupa ce primele cazuri au fost raportate in Romania, la nivelul companiei s-a instituit un comitet de asigurare a situatiilor de urgenta care sa preia toate situatiile cu care ne confruntam in teritoriu. In mod evident, ne-am uitat imediat la partea operationala, ma refer la cele 11 depozite regionale si la depozitul central pe care A&D Pharma le are in cadrul infrastructurii logistice, plus cele 700 de farmacii Sensiblu si Dr. Max, care trebuiau reorganizate astfel incat sa asigure continuitatea operationala. Prin urmare, primele masuri s-au referit la reorganizarea resurselor umane prin segregarea schimburilor, situatie care nu era in mod uzual practicata, spre ex. in depozitele regionale lucram intr-un singur schimb, iar la Bucuresti in doua schimburi. Am separat echipele pentru a diminua riscul de o posibila contaminare“, a explicat Sorin David, Supply Chain Director A&D Pharma.
Odata cu diminuarea resurselor, a intervenit si dificultatea de mai opera in aceleasi conditii, mai ales ca reactiile din FMCG, prin care stocurile pe diverse produse alimentare si non-alimentare, considerate a fi de stricta necesitate, s-au epuizat rapid, au fost aceleasi si in sectorul farmaceutic. „Vorbim de produse pentru raceala si gripa, care au aparut in mediile online ca fiind utilizate in tratamentul pentru COVID-19. Iminent, toata aceasta deflatie de stoc din farmacii a venit ca o provocare imensa pentru depozite. La randul lor, acestea au transmis-o catre furnizorii de medicamente. Prin urmare am traversat un varf aproape incredibil, gestionat insa in resursa limitata, cu o intarziere a livrarilor catre farmacii in ideea de a asigura continuitatea business-ului“
De asemenea, pentru a asigura buna functionare a operatiunilor logistice, in depozite zonele au fost separate, iar soferii, cei mai expusi riscului, au fost dotati cu echipamente de protectie si „nu au mai intrat sub nicio forma in contact cu alte persoane din depozit“. Varfurile de vanzari nu s-au pastrat insa si in lunile de dupa starea de urgenta, iar echipele A&D Pharma au lucrat pentru identificarea unui necesar corect de aprovizionare, a unui flux operational echilibrat, care sa nu produca alte daune de business. 
 
Alexander Pavlov, Managing Director FM Logistic Romania
Avantajul de a fi o companiei multinationala a fost concretizat de FM Logistic Romania, care a vazut mai devreme impactul COVID-19 pe pietele vestice in care este prezenta si astfel a putut lua masuri din timp. Potrivit Managing Director-ului FM Logistic, Alexander Pavlov, odata cu schimbarea comportamentului de consum pentru clientii finali s-a schimbat si stocul clientilor companiei pe intreg palierul de business, nu numai in sectorul farmaceutic. „Nu a fost posibil sa evitam acest tip de consum, care a fost un test pentru intreaga retea de distributie, si a trebuit sa ne adaptam. Ceea ce vreau sa subliniez, masurile luate in depozite, aceasta separare de echipelor, pe care toata lumea a implementat-o, a oferit o limitare aditionala a echipelor. In mod normal ai un necesar de personal pentru a acoperi volumele extra, insa in pandemie nu ai mai putut face lucrul acesta. Ca atare, am implementat o serie de masuri aditionale, astfel incat sa asiguram continuitate, dar si diminuarea riscului de infectare in companie. Una dintre acestea a fost separarea echipelor si modificarea programului de lucru, pentru ca cele doua echipe sa nu se intalneasca“.
 
Referitor la piata de distributie farmaceutica, industria farmaceutica reprezinta o cifra de afaceri de 3-4% pentru FM Romania, procentul fiind mai mare in alte tari. Compania detine un depozit dedicat, autorizat conform normelor Ghidului de Bune practici de Distributie (GDP), a carui suprafata reprezinta circa 10% din totalul suprafetei de depozitare pe care compania o are in Romania. Datorita portofoliului mai larg de clienti, pentru acestia din urma impactul a fost diferit in functie de segment, a mai explicat Alexander Pavlov. Daca in martie a fost inregistrata o crestere medie de pana la 25%, in lunile urmatoare au fost companii care au inregistrat scaderi intre 15% si 35%, pentru ca din luna iunie volumele sa reintre pe un fagas de recuperare. „Unii dintre clienti au urcat cu circa 35-45%, in special in mai“. 
 
Alexandru Constantinescu, Director General Alex International Transport ‘94
Pentru Alex International Transport ’94, sectorul farmaceutic reprezinta un pilon important in business, o mare parte a flotei fiind dedicata acestui tip de transport. Astfel, pentru a diminua impactul pandemiei in afaceri, compania a luat o serie de masuri care au tinut cont inclusiv de separarea personalului din birouri. „Am creat niste echipe de lucru astfel incat sa nu se suprapuna mai mult de un singur om din acelasi departament, restul lucrand de acasa. A fost prima masura luata, inca din primele zile ale prezentei virusului in Romania“, a explicat Alexandru Constantinescu, Director General. Cu volume foarte mari in luna martie, forta de munca operationala, respectiv soferii, a fost supusa unor presiuni foarte mari din punct de vedere logistic, acestia lucrand la capacitate sporita pentru a reusi respectarea cerintelor speciale venite din partea clientilor. „Chiar daca am avut si avem relatii directe cu o parte din producatori, distribuitori, ne-am lovit de probleme in aprovizionare cu echipamentele de protectie, de la masti, manusi, dezinfectanti. A fost una dintre preocuparile noastre pentru a evita pe cat posibil infectarea angajatilor, care erau prezenti in permanenta in teritoriu, faceau livrari, preluau marfa din depozite.“ In plus, a mai spus directorul Alex International Transport ’94, compania s-a mai confruntat si cu provocari generate de contracte noi incheiate in aceasta perioada, dintre care unul chiar in judetul Suceava, care la acea data reprezenta un focar declarant de coronavirus. „Chiar in mijlocul pandemiei am demarat un contract nou la Suceava, unde am dus 6 masini si am facut angajari pe plan local, nu a fost usor, dar am facut-o. Din punctul nostru de vedere, ne-am miscat in luna martie foarte bine raspunzand cerintei clientilor, in timp ce in aprilie am mers din inertia din luna anterioara. Din pacate, daca si clientii nostri au volume scazute, atunci si noi avem.“