Pe 21 septembrie, FAN Courier a inaugurat noua banda de sortare plicuri care a necesitat o investitie de un milion de euro si are la baza tehnologie de ultima generatie. Este a doua investitie de acest gen din 2011 pentru FAN Courier dupa ce, la inceputul anului, a fost inaugurata banda de sortare colete pentru care s-au investit patru milioane de euro.
Decizia de a se investi in aceste echipamente a fost luata la inceputul lui 2008, dupa ce, la finalul lui 2007, compania a avut o crestere extraordinara, care nu fusese prevazuta si care a dus la un blocaj si la pierderi foarte mari. „Am hotarat ca trebuie sa investim, deoarece piata va creste si va trebui sa facem foarte multe angajari. Dar rata de erori a muncitorilor creste pe timpul noptii, de exemplu. Am observat ca dupa 12:00 noaptea productivitatea oamenilor scade cu cel putin 30%, iar dupa 02:00, cu peste 50%“, a explicat Adrian Mihai, unul dintre actionarii companiei. El a adaugat ca „nu orice firma de curierat are nevoie de astfel de echipamente. Ca sa merite investitia intr-o banda de sortat plicuri sau colete, ai nevoie de un anumit numar de expeditii. Pentru o firma mica e mai ieftin ca sortarea sa se faca manual, dar, de la un anumit nivel, ai nevoie de un astfel de echipament pentru a putea fi eficient.“
In urma implementarii celor doua sisteme automatizate, nu s-a redus neaparat personalul, ci a fost redistribuit la alte departamente ale companiei sau la celelalte puncte de lucru pe care FAN Courier le are in Bucuresti: Pipera, Sema Park si Aparatorii Patriei.
Inainte de a muta sediul in locatia de pe Centura Capitalei unde sunt instalate cele doua benzi de sortare, pe timpul serii erau folositi peste 300 de lucratori pentru sortarea coletelor – care oricum erau in numar mai mic decat in prezent – iar in noua locatie lucreaza circa 150 de oameni.
Desi investitiile au fost demarate intr-un moment nu prea prielnic, actionarii companiei au reusit sa le finalizeze cu succes. „Noi am facut investitiile acestea nestiind ca vine criza, au fost planificate in 2008, intr-un moment in care economia romaneasca era pe val. Venirea crizei ne-a creat un oarecare disconfort, dar am trecut cu bine peste aceasta perioada. Am prelungit termenele de plata ale acestor investitii si am urmarit ca din urma sa asiguram un venit important. Investitia s-a facut din surse proprii si cu ajutorul bancilor“, a aratat Felix Patrascanu, unul dintre cei trei actionari FAN Courier.
Selectia nu a fost tocmai usoara
Alegerea unei variante a fost extrem de dificila, pentru ca actionarii au trebuit sa analizeze foarte bine coletele si plicurile manipulate – dimensiune, greutate – astfel incat in final sa aiba niste echipamente care sa se plieze pe nevoile companiei.
„Mergand la expozitii de profil in Europa am vazut o multime de echipamente care fac activitatea de curierat foarte usoara si foarte interesanta. Cand am inceput sa cautam solutii, am constatat ca exista foarte multe variante si am ales doua echipamente cu care sa acoperim 70-80% din activitate“, a aratat Adrian Mihai.
Banda de sortare a plicurilor a fost furnizata de BOWE Systec Austria GmbH, iar in alegerea furnizorului a cantarit mult si faptul ca acesta avea in Romania personal care sa poata face operatiunile de service.
Ambele echipamente au la baza cele mai noi tehnologii, astfel ca si consumul de energie electrica este foarte mic. „Banda de sortare plicuri ne creste productivitatea pe acest segment cu 50%. Speram ca, per total, 2011 sa ne aduca o crestere de 15%, in conditiile in care in mod normal ultimele trei luni din an sunt foarte bune pentru activitatea noastra. Totusi, din punctul nostru de vedere se vede o recuperare a economiei romanesti, lucrurile merg spre bine. Noi ne dorim o dezvoltare a firmei si in viitor ne gandim la implementarea de astfel de benzi si in celelalte locatii ale noastre, insa asta depinde de volumul de operatiuni pe care il vom avea acolo. Cresc expeditiile si te obliga la investitii. Noi, la nivel national, manipulam circa 60.000 de expeditii pe zi, iar o expeditie poate avea mai multe colete“, a afirmat Neculai Mihai, al treilea actionar FAN Courier.
Operarea mixta, cea mai eficienta
Banda de sortare a plicurilor are o capacitate de sortare de 8.000 de plicuri pe ora, care pot fi repartizate pe 102 destinatii.
Ea poate fi folosita in modul manual, automat sau mixt. In cazul operarii manuale, productivitatea este mai mica, dar avantajul este ca astfel pot fi sortate si plicuri cu grosimi mai mari, de pana in 25 mm, pe cand in modul de sortare automat trec doar plicuri cu grosime de pana in 15 mm. Si, cum plicurile au diferite dimensiuni si greutati, s-a decis achizitionarea unei benzi care poate lucra in regim mixt. Cand se lucreaza astfel, muncitorii stau de o parte si de alta a benzii si acolo unde vad un segment liber aseaza un plic.
Este imperios necesar ca toate plicurile sa aiba coduri de bare, asezate intr-un mod predefinit. Daca plicul este asezat invers si codul de bare este dedesubt, citirea este imposibila. Plicurile ale caror coduri de bare nu pot fi citite – ca urmare a zgarierii codului de bare sau dezlipirii acestuia in timpul transportului – ajung la ultima tavita a sistemului. Muncitorul ia aceste plicuri, le verifica, analizeaza cauzele pentru care initial plicurile au fost respinse, le inlatura si apoi plicurile sunt introduse din nou in banda.
Urmeaza alte investitii
O alta investitie foarte mare a companiei, de doua milioane de euro, a fost dotarea curierilor cu PDA-uri care asigura trasabilitatea informatiilor, dar si transparenta in fata clientilor.
FAN Courier va continua investitiile, o prima etapa fiind innoirea parcului auto, flota cuprinzand in prezent circa 1.500 de masini, camioane, vanuri si autoturisme.
Urmeaza investitii in zona de IT, atat software, cat si hardware, avand in vedere multitudinea proceselor care se desfasoara zilnic.
Totusi, planul investitional al companiei nu vizeaza numai echipamentele, ci si factorul uman. Acestea presupun scolarizarea personalului. Un curier trebuie sa stie sa faca o factura, sa dea informatii clientului, sa fie amabil, sa zambeasca, asta deoarece de fapt el este imaginea FAN Courier in teren. Se fac cursuri de management al timpului, de negociere, de comportament.
Toate aceste investitii nu au eliminat complet erorile, dar le-au redus considerabil. In prezent, una din 24.000 de expeditii este neconforma, dar se fac eforturi sustinute pentru reducerea acestora.
Infrastructura ramane o piedica
Clientii companiilor de curierat vor termene de livrare din ce in ce mai mici, dar o piedica importanta este infrastructura din Romania, care are mari probleme. „Infrastructura ne cauzeaza si cresteri ale costurilor de mentenanta ale masinilor, lunar cheltuim peste 100.000 de euro in acest sens. O firma de curierat din Romania parcurge cu 20-30% mai putini kilometri fata de una din Ungaria, de exemplu. Drumurile din Romania ne pun mari probleme. Degeaba noi terminam de incarcat camioanele care pleaca in fiecare seara din Bucuresti spre 62 de destinatii din Romania, daca cel putin de doua ori pe saptamana are loc cate un accident pe Valea Oltului, iar camioanele noastre raman blocate cate o ora-doua“ a mai spus Felix Patrascanu.
Cresterea productivitatii si eficienta in sectorul intralogisticii sunt imperative nu doar din punct de vedere al asigurarii unui flux constant de marfuri, ci si al reducerii spatiului destinat depozitarii. Astfel, tot mai multe companii opteaza pentru rafturi mobile si benzi transportoare. Pentru a creste gradul de eficienta, echipamentele de tip shuttle sunt ideale pentru alimentarea benzilor, dar si pentru relocare, devenind din acest motiv prima optiune a operatorilor de depozite automatizate. Furnizorii au asteptat cu interes editia de anul acesta a targului de intralogistica de la Hanovra pentru a-si prezenta live sistemele promovate prin reconstruirea la scara mai mica a unui depozit in cadrul standului.
Niciun sector economic nu a fost ocolit de criza, insa, concomitent cu conservarea resurselor si optimizarea costurilor, furnizorii de echipamente pentru intralogistica au continuat sa investeasca in cercetare. Astfel, cu ocazia targului din Germania, putini au fost furnizorii de rafturi, benzi transportoare, sisteme de sortare si picking etc. care nu au avut de prezentat cel putin o noutate.
Prima data sub acelasi logo
Grupul Beumer s-a prezentat pentru prima data impreuna cu Crisplant si Koch Holding. Cu aceasta ocazie a fost facut public si noul logo, acesta intervenind ca urmare a faptului ca, in ultimii doi ani, Beumer a realizat doua achizitii importante, concernul reunind acum furnizorul danez de echipamente de sortare si distributie Crisplant si Koch Holding, specialistul ceh in benzi tubulare transportoare pentru bagaje. La CeMAT au fost prezentate produse inovatoare pentru toate domeniile sustinute de cele trei divizii.
Solutiile customizate, ca de altfel si produsele si sistemele care ofera un grad mai mare de eficienta, au beneficiat de toata atentia grupului.
„Nu dorim ca oamenii sa considere cuvantul sustenabilitate doar ca pe un cuvant modern, ci mai degraba sa vada sensul original, in echilibru cu cerintele ecologice, economice si de responsabilitate sociala“, a explicat Christoph Beumer, managing partner al grupului.
Pentru segmentul echipamentelor de sortare si distributie, Beumer a prezentat banda de sortare BS 7/25/ 55 BT. Aceasta consta dintr-o serie de conveioare aranjate in unghi de 90o, in directia de miscare a sistemului. Ca rezultat, marfurile sunt canalizate in doua directii, in functie de tip. Marfurile sunt amplasate pe banda de sortare cu o viteza egala cu cea a unghiului de transfer. Procedura inversa are loc in momentul in care marfurile sunt descarcate: banda se misca in directia de descarcare, iar pachetele sunt ghidate in pozitia finala. Sortatorul BS 7/25/55 are cu 50% mai putine componente comparativ cu o banda transportoare conventionala. Distanta dintre sectiunile individuale a fost redusa la minimum si, datorita imbinarilor, spatiul ocupat de sistem este redus. Necesarul de energie comparativ cu un dispozitiv conventional de sortare este redus cu 75%, datorita utilizarii sistemului Beumer OptiDrive, care functioneaza pe principiul rotii de frictiune.
Un alt produs ales pentru Hanovra a fost banda de sortare LS-4000, dezvoltata de Crisplant. Sistemul este echipat cu LSM – tehnologie liniara sincron, care scade consumul de energie cu 75%, ajutand astfel clientul sa reduca balanta conturilor, dar si emisiile de CO2. Tot ca urmare a achizitiilor recente a fost prezentat si echipamentul de sortare a bagajelor dezvoltat de Koch, Autover BA 55.
Din portofoliul propriu, printre altele, Beumer a prezentat si gama de produse paletpac, dedicata paletizarii si ambalarii. Echipamentul ambaleaza marfurile vrac in pungi. Acuratetea geometrica si stabilitatea produselor ambalate permit suprapunerea acestora in timpul depozitarii fara probleme.
In cadrul targului, sistemul de impachetat si infoliat a putut fi observat de vizitatori in operatiune. Pe langa un consum mai mic de energie, acesta utilizeaza si mai putina folie, ceea ce inseamna mai putine reziduuri generate de ambalaje, deci mai putina poluare.
Solutii usoare pentru aplicatii grele
Bito a prezentat o gama extinsa de noi produse, printre care si rafturile mobile echipate cu tehnologie inovativa de control si securitate, care ofera, pe de o parte, o utilizare optima a spatiului, prin depozitare compacta si folosire optima a solului, iar pe de alta parte, acces rapid la marfuri. Pe aceste principii s-a bazat si departamentul R&D al Bito pentru a furniza clientilor produse si servicii cu valoare adaugata. Cel mai recent exemplu in acest sens este noul sistem de rafturi mobile PROmobile, util in productie si comert, unde spatiul necesar este din ce in ce mai mare, iar aceasta marire poate fi atinsa fie prin extinderea depozitului, fie prin regandirea amplasarii stelajelor si rafturilor. Insa una dintre alternativele demne de luat in calcul, avand in vedere faptul ca se poate imbunatati capacitatea de depozitare cu 200% pentru aceeasi suprafata, cu alte cuvinte amprenta la sol poate fi redusa cu 50%, sunt rafturile mobile. PROmobile ofera numeroase beneficii, cum ar fi module integrate de monitorizare si control al distantei, calcularea rutei optime, ghidarea prin pasi usor de urmat.
Sistemul de rafturi mobile este completat de transpaletul PROmotion Shuttle, controlat prin telecomanda si propulsat de baterie. Acesta asigura o miscare continua de alimentare cu paleti a benzii si mentine un inventar al miscarilor de stoc. Bito a completat sistemul de rafturi mobile de tip PRO cu solutia PROmotion Shuttle, un sistem automatizat de transport care aduce/ preia marfurile pana la/de la marginea rafturilor. Energia este furnizata de baterii li-ion, avand o autonomie de operare continua de pana la 12 ore si putand fi utilizat si in spatiile destinate produselor congelate. Sistemul PROmotion este in general utilizat in procesul de manipulare desfasurat dupa principiul LIFO. Un sistem sofisticat de control permite operarea a doua sisteme automatizate pe aceeasi banda, pentru procesele de tip FIFO.
Tot cu ocazia targului de la Hanovra, producatorul german de echipamente pentru depozitare a adus noile role standardizate pentru transportul pe banda al cutiilor de carton SDS. Acest sistem asigura ca toate containerele, fie goale, fie incarcate la maximum, au aceeasi cadenta in momentul in care sunt transportate. Ritmul este setat in functie de cea mai mica greutate care traverseaza banda. Astfel, rolele franeaza cutiile mai grele care au tendinta de a se misca mai repede, garantand aceeasi viteza pentru fiecare, fara a necesita echipamente aditionale de siguranta.
Chiar la inceputul lui 2011, Bito si-a prezentat si noua generatie de containere din plastic. Din punct de vedere tehnic si in egala masura economic, seria SL reprezinta o alternativa interesanta pentru containerele de volum mare sau pentru cele din lemn sau metal. Noile containere din polipropilena sunt disponibile in modulul standard SL 86421, cu o inaltime utila la interior de 373 mm, si SL86621, care masoara la interior 573 mm. Ambele pot fi furnizate in mai multe versiuni.
Pentru aplicatii mai grele a fost gandita seria 800×600 mm, care beneficiaza la interior de o inaltime de 520, respectiv 720 mm. Materialul este mai usor si mai rezistent la uzura, fiind raspunsul pentru problemele de manipulare care se ridica in domeniul depozitarii. Containerele SL au o masa mult mai mica decat a paletilor si containerelor de otel, fiind in acelasi timp pregatite sa sustina greutati foarte mari. Cu o dimensiune standardizata, de 800×600 m, doua containere pot fi amplasate pe un europalet. Raportul de suprapunere este de 1+3, ceea ce inseamna ca pot fi suprapuse trei containere de 500 kg, ajungand la 1.500 kg, iar pentru situatiile dinamice, in timpul transportului, greutatea la care se poate ajunge este de 1.000 kg.
Flexibilitate si eficienta
Dematic a pregatit mai multe premiere care integreaza tehnologia actuala in solutii orientate catre viitor si a oferit vizitatorilor o demonstratie live a unui flux de lucru, inclusiv numeroase produse nou-noute, subliniind eficienta de resurse si costuri ce poate fi atinsa.
Sustenabilitatea in intralogistica, tema principala a intregii expozitii de la Hanovra, trebuie sa ia in calcul toate resursele disponibile, fie ca este vorba de timp, spatiu, angajati, materiale sau energie. Prin construirea unui intreg sistem operativ, la Hanovra Dematic a dorit sa demonstreze cum o companie poate administra toate aceste nevoi ale logisticii moderne intr-o maniera eficienta din punct de vedere al costurilor, dar fara a aduce prejudicii majore mediului. Vizitatorii au putut observa cum pot fi procesate cu ajutorul aceluiasi sistem incarcaturi si pachete de diferite dimensiuni si greutati. Echipamentul complet include noul dispozitiv de incarcare „Rapid Store“ si sistemul de transport „Flex“ Multishuttle, care incorporeaza primul IT Ecodrive si statia de picuire a comenzilor „Rapid Pick“. Prin decizia companiei de a prezenta solutiile intr-un tot unitar, vizitatorii au avut posibilitatea de a observa performantele si capacitatea sistemelor in actiune. De exemplu, cea mai recenta inovatie, Multishuttle Flex, permite manipularea containerelor reutilizabile si a cutiilor de carton de dimensiuni diferite pe acelasi sistem fara a fi nevoie sa transfere marfurile in alte tavi sau containere. Iar prin versiunea „Freeze“ sistemul se preteaza si la depozitele cu temperaturi sub 0oC.
Un alt sistem evidentiat in premiera la CeMAT a fost „Rapid Pick“. Statia functioneaza pe principiul „goods-to-person“ si este dedicata marfurilor de mici dimensiuni, putand procesa pana la 1.000 de comenzi pe ora. Comparativ cu dispozitivele standard disponibile pe piata, noul sistem „Rapid Store“ creste semnificativ performanta, datorita designului modular care permite depozitarea containerelor si cutiilor de la 200 la 650 mm latime si 400 mm inaltime.
Aditional premierelor, cum este si noul sistem modular de benzi transportoare (Modular Conveyor System), Dematic a evidentiat modul in care IT-ul poate aduce economii de costuri fara a diminua eficienta proceselor. Astfel, „Dematic Ecodrive“ permite reducerea cu pana la 10-15% a consumului de energie in depozitele complet automatizate, iar costurile de operare scad cu pana la 20%.
Miza pe eficienta energetica
Knapp a profitat de expozitia din Germania pentru a-si dezvalui noul concept de transport, de tip shuttle, care aduce un plus de inovatie gamei OSR ShuttleTM, prezentata deja cu ocazia articolului premergator CeMAT.
Cand vine vorba de eficienta energetica si politica de mediu, OSR ShuttleTM se remarca prin consumul foarte mic de resurse energetice. Acesta are nevoie de mai putin de 10% din totalul de energie necesar unui depozit conventional pentru componente de mici dimensiuni.
Aditional energiei recuperate din procesul de franare, OSR ShuttleTM utilizeaza un soft sofisticat ce reduce necesarul energetic in functie de greutatea transportata, fara a diminua performanta procesului de stocare. Unul dintre motivele cheie pentru eficienta energetica este greutatea redusa a sistemului de transport, fiecare cantarind cu putin mai mult decat sarcina transportata.
In plus fata de eficienta energetica, sistemul ofera o capacitate mare de stocare si timp de revenire foarte scurt, fiind solutia ideala nu doar pentru depozitare, ci si pentru consolidare, secventiere, buffering, picking sau manipularea retururilor. Prin conceptul, „All-in-shuttle“, Knapp intentioneaza sa reduca numarul echipamentelor necesare intr-un depozit modern.
Deoarece toate noutatile pregatite de viastore pentru CeMAT au fost evidentiate in articolul premergator targului, de data aceasta vom trece in revista doar noua generatie a sistemului complet automatizat de picking, „viapick“, prezentat in actiune. Viapick se preteaza la produsele cu perioada de depozitare medie si lunga. Sistemul autonom acceseaza containerul de depozitare exact ca un picuitor, punand produsele picuite in recipientul destinat comenzii, fie le aranjeaza in ordine direct in cutia de carton pregatita pentru expeditie. In plus, in stransa legatura cu viapick a fost prezentata si noua statie de picking, care asigura cea mai mare cantitate de comenzi procesate pe ora.
02.10.2020
Ultimul număr: Decembrie 2024
Revista Tranzit
Rămâi la curent cu ultimele ediții ale revistei Tranzit