La sfarsitul lui ianuarie, FAN Courier a inaugurat un nou centru logistic in Stefanesti, unde principala atractie este banda de sortare a coletelor, care are o productivitate excelenta si o rata ridicata de citire a adreselor si codurilor de bare. Felix Patrascanu, managing director FAN Courier, ne-a explicat cum este eficientizata activitatea companiei de aceasta inaugurare, dar si modul cum se prezinta acum piata de coletarie si care sunt asteptarile pentru 2011.
Tranzit: Cum a fost afectata piata de coletarie in ultimul an, din cauza crizei? Au fost multe companii de curierat care au dat faliment?
Felix Patrascanu: In 2009, piata privata a serviciilor de curierat a scazut cu aproape 30%, pana la circa 200 de milioane de euro, iar in ultimul an nu au fost sesizate modificari majore, valoarea pietei situandu-se la un nivel similar. Au fost cativa jucatori mai mici care nu au reusit sa-si mai sustina activitatea si au fost nevoiti sa inchida, insa companiile importante au continuat activitatea in ciuda rezilierii unor contracte sau a intarzierilor aparute in respectarea termenelor de plata.
Cum a fost afectata compania dumneavoastra de criza? In ce fel s-a modificat cifra de afaceri in 2010 fata de 2009? Ce masuri speciale ati luat pentru depasirea acestei perioade dificile?
Ultimii doi ani de criza au demonstrat faptul ca FAN Courier este una dintre cele mai solide afaceri autohtone, ramanand in picioare in ciuda perioadei dificile pe care o traversam. Desi au fost multe oferte de preluare, am insistat sa demonstram ca putem face lucruri de calitate cu capital integral romanesc. FAN Courier este o afacere de familie, liderul pietei romanesti de curierat, cu o cota de peste 20%. Cifra de afaceri a companiei a crescut in 2010 cu circa 13% fata de anul anterior, pana la valoarea de 190 de milioane de lei, crestere datorata in principal clientilor noi. La fel ca majoritatea companiilor, FAN Courier a fost mai atenta la structura costurilor (am mai redus din ele prin renegocierea unor contracte de chirie si prin inlocuirea masinilor care consumau mult combustibil) si la modalitatile de optimizare a proceselor interne. Recent am inaugurat, in premiera pentru piata locala, o banda automata de sortare a coletelor din Romania.
Cum s-a imbunatatit activitatea odata cu deschiderea noului depozit si cu implementarea liniei automatizate de sortare? Ce beneficii a adus statia de sortare din punct de vedere al vitezei de operare si al reducerii personalului?
Noul centru de logistica este situat pe soseaua de centura a Capitalei, reprezinta o investitie de aproximativ 18 milioane de euro si cuprinde o hala, o cladire de birouri si parcare.
Hala are o suprafata de 6.000 m2, cu 80 de porti de descarcare. Cladirea de birouri are 4.000 m2, structurati pe patru niveluri plus parter, iar parcarea are 10.000 m2.
Banda automata de sortare a coletelor a presupus o investitie de aproximativ patru milioane de euro. Aceasta are o lungime de 324 m si permite sortarea a 9.000 de colete pe ora. Solutia instalata este extrem de eficienta, numarul de colete scanate ca urmare a citirii de coduri de bare sau a unor adrese scrise manual indicand o rata de peste 97%.
Livrarea, instalarea, punerea in functiune si service-ul noului sistem de sortare au fost asigurate de Siemens. Aceasta solutie a fost conectata la sistemul nostru de operare, care a fost realizat parte cu o firma de soft, parte in-house
In ce masura sunteti afectati de concurenta neloiala a firmelor mici de curierat care nu au o logistica prea complicata si acorda tarife foarte mici?
Asa cum preconizam la debutul crizei, ultimii doi ani au cernut piata locala de profil, ducand la disparitia firmelor mici care si-au pus o amprenta negativa asupra activitatii de curierat prin practicarea unor tarife neloiale. Cred ca in orice domeniu s-a demonstrat ca, pe termen lung, piata nu se castiga niciodata cu preturi mici, ci cu preturi reale. Valoarea reala a preturilor poate fi mai mica sau mai mare, asta e clar. De fapt aici se afla panaceul, iar companiile care reusesc sa-l gaseasca ating un echilibru care le mentine succesul pe piata.
Care este timpul de livrare a produselor in cazul FAN Courier? Ce masuri ati luat astfel incat acesti timpi sa fie cat mai scurti?
Compania a dezvoltat mai multe tipuri de servicii personalizate, adaptate nevoilor fiecarui tip de client in parte. De exemplu, Red Code presupune livrarea pana la ora 10.00 a zilei urmatoare ridicarii expeditiei, in timp ce serviciul de curierat rapid Standard permite livrarea expeditiei intr-un termen mediu de 24 de ore din momentul preluarii. Acest termen poate varia in functie de greutate, dimensiuni si destinatie. De asemenea, serviciul Express Loco presupune livrarea expeditiei in aceeasi zi in Bucuresti si Ilfov, in doua, patru sau sase ore de la momentul preluarii.
Activitatea FAN Courier se bazeaza integral pe transportul rutier in interiorul tarii, avand peste 67 de trasee optimizate si toate depozitele din tara amplasate pe centura, pentru un acces mai usor. In functie de orasul deservit, fiecare depozit masoara intre 100-1.000 m2 si 5.000 m2.
FAN Courier expediaza cu propria flota de 1.500 de masini (sistem „door to door“) plicuri si colete in tara, asigurand in acelasi timp si servicii de curierat international prin parteneriate solide.
Care sunt cele mai mari probleme carora trebuie sa le faceti fata? Cum va afecteaza pretul in crestere pentru combustibil? Ati introdus un indice de ajustare a tarifului de transport in functie de fluctuatia pretului carburantului?
Cresterea pretului combustibililor, blocajul financiar cauzat de intarzierea platilor, insolventa unor clienti, infrastructura deficitara sau razboiul preturilor sunt principalele problemele cu care se confrunta operatorii activi pe piata romaneasca de curierat.
Cresterile repetate ale pretului combustibililor reduc marjele de profit ale operatorilor, inclusiv pe cele ale FAN Courier. Desi momentan nu am luat o decizie privind introducerea unui indice de ajustare a tarifului de transport in functie de fluctuatia pretului la combustibil, ne vom gandi in perioada urmatoare daca va fi cazul sa operam modificari de pret.
Cum reusiti sa depasiti problema traficului din Bucuresti? Se fac si livrari pe timp de noapte acolo unde se poate?
Traficul in Capitala ne-a creat probleme mari, dar la care am gasit solutii. Nu cele mai ieftine, dar eficiente. Cei aproape 400 de curieri care deservesc orasul sunt impartiti. Exista trei puncte de lucru in tot Bucurestiul care sunt alimentate cu plicuri si colete pe perioada noptii de la noul sediu din Stefanesti. Astfel, curierii pot pleca foarte repede la livrari in fiecare dimineata.
Va intereseaza sa va extindeti si pe segmentul coletariei mai grele, adica un soi de „curierat al paletilor“? Credeti in succesul ideii de „posta privata“ in Romania?
Bineinteles ca suntem interesati de orice serviciu conex curieratului. Avem mai multe proiecte in dezbatere. Cred foarte mult insa in tehnologizare. Ca exemplu, pot spune ca ideea de „posta privata“ in Romania este una foarte benefica pentru piata. Nu o vad insa facuta fara o linie de sortare plicuri plus o organizare care sa ofere multa siguranta clientilor. Piata din Romania nu duce lipsa de exemple de proiecte esuate dupa starturi fulminante.
Cum credeti ca va evolua piata anul acesta? Care sunt planurile dumneavoastra? Veti mai face alte investitii?
Exista premise de crestere a pietei locale de curierat in 2011, insa nu trebuie sa ne asteptam la progrese spectaculoase, de genul celor inregistrate inainte de debutul crizei. Perioada pe care o traversam va fi una de lunga durata, ce implica o adaptare la nevoile reale ale clientilor si o selectie naturala a companiilor pe criterii de performanta. Cu siguranta nimic nu va mai fi ca inainte, nu vom mai avea parte de cresteri artificiale pe piata si profituri exorbitante.
FAN Courier va continua sa investeasca in dezvoltarea companiei si procese inovatoare, stabilind noi repere tehnologice pe piata romaneasca de profil. Compania are in plan pentru viitorul apropiat instalarea unei benzi de sortare plicuri, o investitie de aproximativ un milion de euro, dar si continuarea investitiilor in traininguri pentru personal (anual, suma se ridica la 300.000 de euro), in flota si IT. Compania are peste 14.000 de clienti, dintre care 90% reprezinta persoane juridice.
02.10.2020
Ultimul număr: Decembrie 2024
Revista Tranzit
Rămâi la curent cu ultimele ediții ale revistei Tranzit