Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Autoritățile rutiere spaniole investighează vandalizarea a 7 radare și promit să ia măsuri legale împotriva autorilor.

Vandalizarea radarelor de viteză este clasificată drept infracțiune penală în conformitate cu Codul penal al Spaniei, iar cei responsabili vor face obiectul unor acțiuni în justiție, a promis Direcția Generală a Traficului (DGT). DGT a demarat o anchetă privind vandalizarea a șapte radare pe drumuri convenționale din regiunea Madrid, Castilla-La Mancha, Castilla y León și regiunea Valencia. DGT colaborează cu Garda Civilă pentru a localiza autorii și a iniția acțiuni legale împotriva acestora.

În conformitate cu legislația spaniolă, vandalizarea radarelor de viteză constituie o infracțiune de distrugere a proprietății, astfel cum se prevede la articolele 263-267 din Codul penal. Aceste dispoziții abordează în mod specific acțiunile care cauzează daune proprietății altcuiva, cu scopul de a proteja bunurile publice. Articolul 263 alineatul (2) din Codul penal specifică o formă agravată a infracțiunii, care prevede o pedeapsă cu închisoarea de la 1 la 3 ani și o amendă de la 12 la 24 de luni. Această pedeapsă mai severă se aplică atunci când prejudiciul este cauzat cu intenția de a împiedica acțiunile autorității sau ca represalii împotriva funcționarilor publici sau a persoanelor care joacă un rol în aplicarea legii.

În plus față de acuzațiile penale, persoanele responsabile de vandalism vor trebui să compenseze prejudiciul financiar cauzat. Costul fiecărui radar fix este estimat la 67.000 EUR, în timp ce costul radarelor de secțiune (care monitorizează viteza medie pe o anumită distanță) este de aproximativ 66.000 EUR.

„Aceste acte de vandalism nu numai că dăunează proprietății publice, dar subminează și siguranța rutieră. Scopul principal al radarelor este de a îmbunătăți siguranța rutieră prin monitorizarea și aplicarea limitelor de viteză, iar aceste atacuri amenință direct acest obiectiv”, afirmă DGT. Acesta este motivul pentru care, pentru a preveni noi acte de vandalism, agenții Grupului de trafic al Gărzii Civile și ofițerii de securitate cetățenească vor spori monitorizarea locurilor în care sunt instalate radarele. În aceste puncte au fost instalate camere de supraveghere, conectate direct la centrele de control ale DGT, pentru a detecta eventualele sabotaje și a permite o reacție imediată a patrulelor Gărzii Civile.

Între 10% și 15% din totalul accidentelor rutiere și aproximativ 30% din accidentele mortale sunt cauzate direct de viteza excesivă sau neadecvată, conform Raportului privind siguranța rutieră 2021 publicat de Observatorul European pentru Siguranța Rutieră și Raportului privind gestionarea vitezei al Forumului Internațional de Transport. Rapoartele subliniază importanța gestionării vitezei, care ar trebui să includă supravegherea poliției și controlul automat al vitezei. Utilizarea radarelor și a controalelor de viteză pe secțiuni este o parte esențială a acestei strategii. DGT încurajează utilizarea în continuare a acestor instrumente pentru a îmbunătăți siguranța rutieră pentru toți utilizatorii, inclusiv pentru șoferii străini.

Sectorul transportului rutier din Spania a încheiat anul 2024 cu rezultate solide, marcând o creștere semnificativă a volumului de mărfuri transportate. Potrivit Encuesta Permanente del Transporte por Carretera, publicată de Ministerul Transporturilor și Mobilității, transportatorii spanioli au manipulat 1,644 miliarde de tone de mărfuri, înregistrând o creștere de 2,64% față de 2023.

Creștere accelerată a transportului internațional

Unul dintre cele mai importante segmente de creștere a fost transportul internațional, care a avansat cu 4,98%, ajungând la un volum total de 95,04 milioane de tone transportate peste granițele Spaniei. Această tendință s-a consolidat în ultimul trimestru al anului, când s-au manipulat 23,50 milioane de tone, ceea ce reprezintă o creștere spectaculoasă de 21,66% față de aceeași perioadă din 2023.

Transportul intern domină piața, dar cu ritm mai lent

În timp ce transportul internațional a avut o evoluție puternică, transportul intern a crescut mai modest, cu 2,5%, menținându-se însă dominant, cu un volum total de 1,549 miliarde de tone transportate. Totuși, creșterea nu a fost uniformă. Transportul rutier de mărfuri realizat de companii pentru terți a crescut cu 3,21%, ajungând la 1,429 miliarde de tone, iar transportul în cont propriu, adică realizat direct de companii pentru nevoile lor, a înregistrat o scădere de 0,96%.

Deși volumele transportate au crescut, și costurile au urmat un trend ascendent. Costul mediu pe kilometru a crescut cu 0,98% în 2024, în principal din cauza: creșterii prețului motorinei și a taxelor de drum internaționale

Cea mai mare creștere a costurilor s-a înregistrat în transportul pe distanțe scurte (sub 50 km), ceea ce ar putea afecta în special livrările locale și distribuția urbană.

Dinamica pozitivă a transportului rutier spaniol ar putea continua și în 2025, dar rămân unele incertitudini legate de costurile operaționale și de posibile schimbări legislative la nivel european. În contextul creșterii taxelor de drum și al tranziției către soluții mai sustenabile în transport, companiile ar putea fi nevoite să adopte noi strategii de eficientizare a costurilor pentru a-și menține competitivitatea.