Ministerul Transporturilor și Mobilității Durabile din Spania a aprobat actualizarea tarifelor de trecere pe autostrăzile de stat aflate în concesiune administrativă, măsură care a intrat în vigoare de la 1 ianuarie. Creșterea tarifelor va varia între 3,84% și 5,45%, în funcție de caracteristicile fiecărei concesiuni, și reflectă ajustările cauzate de inflație și eliminarea treptată a măsurilor excepționale implementate anterior pentru limitarea creșterilor de preț.
Lista autostrăzilor afectate include AP-51, AP-61, AP-6, AP-53, AP-66, AP-7 (Alicante-Cartagena și Málaga-Guadiaro), AP-68, AP-71, AP-9 și AP-46. În cazul autostrăzilor gestionate de Sociedad Estatal de Infraestructuras de Transporte Terrestre (SEITT), precum R-3/R-5, R-2, R-4, M-12, AP-7 (șoseaua de centură din Alicante), AP-7 (Cartagena-Vera), AP-36 (Ocaña-La Roda) și AP-41 (Madrid-Toledo), majorările vor fi de 2% pentru vehiculele fără dispozitive electronice și de aproximativ 5% pentru cele echipate cu astfel de dispozitive.
Guvernul spaniol a implementat măsuri pentru a reduce impactul acestor creșteri, asigurând subvenții care vor limita majorările de tarife. Fără aceste subvenții, taxele de trecere ar fi crescut între 5,98% și 7,72%. Prin aplicarea acestor reduceri, utilizatorii autostrăzilor vor economisi aproximativ 22 de milioane de euro.
Pe anumite autostrăzi concesionate, cum ar fi AP-71, AP-46, AP-51, AP-61, AP-7 Málaga-Guadiaro și AP-7 Alicante-Cartagena, vor continua să se aplice reduceri pentru utilizatorii frecvenți și în anumite intervale orare. În cazul AP-9, unde din 2021 au fost introduse reduceri suplimentare, aceste bonusuri au fost majorate din ianuarie pentru a sprijini și mai mult utilizatorii obișnuiți.
Vehiculele grele de marfă vor beneficia de bonusuri suplimentare pe anumite tronsoane, în special pe autostrăzile AP-66 și AP-68. Aceste măsuri vor reduce costurile totale pentru transportatori cu aproximativ 2,7 milioane de euro, facilitând astfel traficul de marfă și menținerea competitivității sectorului.
Această actualizare a tarifelor urmărește să echilibreze creșterea costurilor de întreținere a infrastructurii rutiere cu politici de subvenționare și reduceri, menținând un impact controlat asupra utilizatorilor. Prin aceste măsuri, guvernul spaniol își propune să asigure sustenabilitatea rețelei rutiere, respectând totodată reglementările europene privind transportul rutier și taxarea drumurilor.
Consiliul de Miniștri al Spaniei a aprobat, în ultima ședință din 23 decembrie, noile bonificații aplicabile din 1 ianuarie 2025 pentru taxele de drum pe autostrăzile AP-9 și AP-53 din Galicia, ambele deținute de stat. Reducerile vor ajunge până la 50% pentru vehiculele grele și includ menținerea gratuității pe tronsonul Vigo-Redondela. Pentru vehiculele ușoare, precum furgonetele și autoturismele, indiferent dacă sunt deținute de companii, persoane fizice autorizate sau particulari, se oferă o reducere de 50% pentru utilizări recurente, aplicabilă vehiculelor care efectuează peste 20 de călătorii lunare pe același tronson și plătesc cu un dispozitiv de tele-taxare. De asemenea, călătoria de retur va rămâne gratuită dacă este realizată în decurs de 24 de ore de la cea inițială.
Cu toate acestea, ca în fiecare an, tarifele pe autostrada AP-9 vor crește cu 4%, adică cu un punct procentual peste indicele prețurilor de consum (IPC). Această tendință se va menține până în 2048, anul în care expiră concesiunea acordată companiei Audasa, cu excepția cazului în care Comisia Europeană intervine pentru a declara nulă prelungirea acesteia. În cazul drumurilor regionale AG-55 și AG-57, guvernul regional al Galiciei (Xunta) a confirmat că ajustările tarifare vor urma strict IPC, iar majorările maxime nu vor depăși 5 cenți pe anumite tronsoane.
Bonificațiile pentru anul 2025 vor include reduceri similare celor din anii precedenți: o reducere de 25% pentru returul efectuat în aceeași zi și de 50% pentru retururile ulterioare, cu excepția duminicilor și sărbătorilor legale. Reducerile nocturne (între orele 00:00 și 6:00) rămân de 50% pentru toate zilele săptămânii.
Asociația VIEIROS Unidad Gallega de Transportistas, afiliată la FENADISMER, consideră aceste reduceri insuficiente pentru a sprijini întreprinderile mici și mijlocii, precum și transportatorii independenți. Organizația subliniază că, în primul rând, reducerea de 50% nu este suficientă pentru a redirecționa traficul greu de pe drumurile convenționale către autostrăzi. În al doilea rând, nu s-a realizat un studiu detaliat al mobilității din Galicia, care să analizeze descongestionarea punctelor critice, reducerea accidentelor pe tronsoanele periculoase, impactul economic al liberalizării taxelor în zonele industriale și portuare strategice sau în jurul zonelor metropolitane. În absența unui Plan Director pentru Mobilitate, măsurile actuale sunt considerate generale și neadaptate la nevoile reale ale regiunii.
VIEIROS solicită ca deciziile privind mobilitatea și taxele de drum să fie transferate către guvernul regional al Galiciei. Acesta este perceput ca fiind mai apropiat de realitățile locale și, prin urmare, mai bine poziționat pentru a lua decizii adaptate la nevoile economice și sociale ale regiunii. În ciuda numeroaselor cereri venite din partea Parlamentului regional și a tuturor partidelor politice, guvernul central continuă să refuze transferul competențelor de gestionare a autostrăzii AP-9 către Xunta.
Reprezentanții transportatorilor și ai autorităților locale subliniază necesitatea unei gestionări mai eficiente și adaptate la nevoile specifice ale regiunii. Aceștia consideră că numai prin descentralizarea deciziilor și printr-o analiză detaliată a fluxurilor de mobilitate se pot implementa măsuri care să sprijine în mod real economia și să îmbunătățească siguranța rutieră în Galicia.
sursa foto: FENADISMER
02.10.2020
Ultimul număr: Ianuarie-Februarie 2025
Revista Tranzit
Rămâi la curent cu ultimele ediții ale revistei Tranzit