Federația Națională a Transportatorilor a reluat apelul pentru introducerea unui mecanism fiscal care să protejeze transportatorii ce utilizează vehicule ușoare, în eventualitatea creșterii taxei pe motorină. Această solicitare vine pe fondul intenției guvernului spaniol de a majora impozitarea motorinei auto cu aproximativ 10 cenți pe litru, pentru a o alinia cu cea a benzinei, ceea ce ar însemna o creștere cu 25% față de nivelul actual al taxei.
Această măsură ar afecta semnificativ viabilitatea întreprinderilor de transport rutier, în special pe cele care operează vehicule sub 7,5 tone. Dintr-un total de aproximativ 56.000 de firme active în transport, aproape 80% sunt mici transportatori independenți. O creștere de 1.000 de euro pe camion, anual, ar putea pune în pericol sustenabilitatea acestui segment al pieței.
Ministerului de Finanțe spaniol i se solicită să extindă mecanismul de rambursare pentru motorina profesională, care în prezent se aplică vehiculelor grele, autobuzelor și taxiurilor, și la transportatorii care utilizează vehicule mai ușoare. Această cerere se bazează pe precedentele stabilite în timpul crizei prețurilor la carburanți generate de războiul din Ucraina, când guvernul spaniol a oferit sprijin specific pentru a compensa costurile ridicate.
Deși un amendament similar a fost respins anterior din lipsă de sprijin parlamentar, guvernul intenționează să reintroducă această propunere prin decret-lege, în contextul angajamentelor asumate față de Uniunea Europeană. Aceste angajamente sunt necesare pentru a continua accesarea fondurilor europene.
Adoptarea unui mecanism de compensare pentru transportatorii de vehicule ușoare ar contribui la protejarea unui sector esențial pentru economie, prevenind impactul negativ al unei posibile creșteri fiscale. FENADISMER rămâne activ în promovarea unei soluții care să asigure echitatea fiscală și să susțină sustenabilitatea companiilor mici din transporturi.
Economia Spaniei se află pe un trend ascendent, cu o creștere preconizată a PIB-ului de 3,4% pentru 2024, depășind media zonei euro de 0,9% și alte economii importante ale Uniunii Europene. Această expansiune economică aduce provocări și oportunități pe piața spot de transport rutier, unde tarifele și cererea reflectă schimbările rapide ale capacității și nevoilor logistice.
Analiza Transporeon a indicatorilor de performanță arată o dinamică diferită a pieței spot din Spania față de 2023. Renegocierile de contracte și ieșirea din acordurile de transport au scăzut semnificativ, ceea ce indică o reducere a capacității disponibile pe piață, confirmată și de scăderea numărului de oferte de pe piața spot. Drept urmare, prețurile au înregistrat o creștere constantă, o tendință accentuată de sezonul aglomerat premergător sărbătorilor de iarnă.
În comparație cu anul precedent, tarifele spot din 2024 au o reacție mai puternică, ceea ce sugerează că prețurile să crească cu peste 10% înainte de Crăciun, reflectând cererea ridicată și dificultățile de a asigura capacitate de transport.
În contextul unei economii spaniole înfloritoare și al capacității logistice limitate, perspectivele pentru 2025 sunt optimiste în ceea ce privește tarifele spot. Se anticipează că acestea vor depăși nivelurile din 2024, cu condiția să nu apară perturbări globale majore. Această tendință subliniază importanța planificării strategice pentru companiile de transport și logistică, care trebuie să se adapteze la cererea crescândă și la provocările legate de capacitatea de transport.
Creșterea economică robustă a Spaniei și dinamica pieței spot de transport rutier reflectă schimbări semnificative care afectează lanțurile de aprovizionare. În timp ce tarifele continuă să crească pe fondul cererii ridicate, companiile de logistică trebuie să adopte strategii flexibile pentru a rămâne competitive într-un mediu economic în continuă schimbare. Pe măsură ce 2024 se apropie de final, atenția se îndreaptă către adaptarea la noile realități ale pieței și optimizarea operațiunilor logistice.
Sursa foto: Transporeon
02.10.2020
Ultimul număr: Ianuarie-Februarie 2025
Revista Tranzit
Rămâi la curent cu ultimele ediții ale revistei Tranzit