Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Înaintea aniversării a 130 de ani de tradiție în producția de vehicule comerciale ușoare, Mercedes-Benz Vans trasează o paralelă între trecut și viitor, odată cu prezentarea celei mai vechi autoutilitare funcționale din lume într-o versiune inedită: un autovehicul de livrare Benz Combinations, și un eSprinter actual.

„THE BOuLDER” oferă o primă privire asupra modului în care Mercedes-Benz reinventează din nou autoutilitara, păstrând în același timp valorile sale fundamentale: robustețe, fiabilitate, versatilitate și durabilitate. Vehiculul, având 6.500×2.500×2.750 mm (Lxlxh), este conceput pentru a răspunde nevoilor diverse ale clienților comerciali. 

„În calitate de inventatori ai autovehiculului comercial ușor, punem constant întreaga noastră expertiză și experiență în serviciul clienților comerciali, de aproape 130 de ani. Beneficiile și valoarea adăugată pentru aceștia sunt prioritatea noastră principală – atunci, acum și în viitor”, a declarat Thomas Klein, Head of Mercedes-Benz Vans.

„Următoarea generație de autoutilitare Mercedes-Benz va pune accent pe sisteme de propulsie inovatoare, conectivitate și servicii digitale avansate. Funcționalitatea și nevoile clienților se află în centrul dezvoltării noastre. Am proiectat sistemul de operare Mercedes-Benz special pentru utilizarea comercială și, prin acesta, vom redefini din nou segmentul autoutilitarelor. Oferim clienților noștri tehnologie de ultimă generație, combinată cu eficiență și inteligență personalizată. Sunt convins că viitorul Sprinter va fi mai mult ca oricând modelul de referință din segmentul său”, a explicat Andreas Zygan, Head of Development at Mercedes-Benz Vans.

Povestea de succes a Mercedes-Benz Vans a început sub numele Benz & Cie. în 1896, când Carl Benz a inventat transportorul motorizat. El a dezvoltat două modele pentru a răspunde diferitelor nevoi ale clienților: autovehiculul de livrare Benz, o „trăsură cu caroserie închisă”, bazată pe modelul Benz Victoria, și autovehiculul de livrare Benz Combinations, o „mică trăsură de vizitiu cu caroserie detașabilă”, bazată pe modelul mai mic și mai ușor Benz Velociped. Datorită caroseriei detașabile, acesta putea fi transformat într-un automobil cu două locuri în doar câțiva pași simpli, ceea ce îl făcea deosebit de versatil. A fost, de fapt, primul autovehicul multifuncțional.

Ambele modele erau echipate cu un motor cu un singur cilindru, în patru timpi, montat în partea din spate, cu o cilindree de 2,7 l pentru vehiculul de livrare și 1,0 l pentru vehiculul de livrare Combinations. O sarcină utilă de 300 de kg (plus șoferul) era suficientă pentru transportul urban. Puterea de 2,75 până la 6 CP permitea o viteză maximă de 15 până la 20 km/oră, atunci când era complet încărcat. Noile autovehicule erau astfel mai rapide decât o trăsură trasă de doi cai și puteau transporta de aproximativ trei ori mai multă sarcină utilă. S-a născut un nou segment de piață în istoria, pe atunci tânără, a automobilului, iar Carl Benz s-a dovedit încă o dată un inventator vizionar. Compania cu sediul în Mannheim a livrat primul exemplar al autovehiculului de livrare către magazinul universal Du Bon Marché din Paris la 5 decembrie 1896, la un preț de 4.500 de mărci.

Astăzi, cea mai veche autoutilitară funcțională este un autovehicul de livrare Benz Combinations din 1899, aflat în colecția Mercedes-Benz Classic. A fost restaurat meticulos (șasiul) și reconstruit (caroseria) pentru aniversarea „130 de ani de autoutilitare” de anul viitor. Este un model construit sub licență în Anglia de compania Hewetson’s Ltd., reprezentantul oficial Benz în Regatul Unit. Cunoscut sub numele de Ideal Van, acesta avea o putere de 3 CP și putea transporta o sarcină utilă de aproximativ 100 de kg, plus șoferul. Modelele ulterioare aveau 3,5 CP și puteau transporta până la 250 de kg.

La aproximativ 100 de ani după inventarea autoutilitarei, Mercedes-Benz Vans a revoluționat din nou segmentul autovehiculelor comerciale ușoare în 1995, odată cu lansarea modelului Sprinter, marcând diferența dintre autoturisme și camioane. Până în prezent, este apreciat pentru versatilitatea și fiabilitatea de excepție, pentru nivelul ridicat de confort și caracteristicile de condus similare cu ale unui autoturism. Peste cinci milioane de modele Sprinter au fost produse în trei decenii, în diferite variante și pentru aplicații diverse. 

În 2024, 77% dintre clienții din Europa au ales din nou un Sprinter. Această rată ridicată de recumpărare demonstrează cât de populară este această emblemă a industriei.

Introducerea noii arhitecturi VAN marchează începutul unei noi ere, cu autoutilitare și mai eficiente, mai inteligente și mai versatile. Următoarea generație de autoutilitare nu va continua doar povestea de succes a modelului Sprinter, ci va defini și clasa autoutilitarelor din viitor. Noua arhitectură a vehiculului va constitui baza tuturor autoutilitarelor Mercedes-Benz de dimensiuni medii și mari dezvoltate în viitor. 

Începând cu 2026, modelele complet electrice bazate pe arhitectura Van Electric Architecture (VAN.EA) vor fi introduse pentru clienții privați. Modelul VLE va fi primul lansat, ulterior urmând transportoarele comerciale electrice. Cu cea de-a doua versiune a arhitecturii VAN, Van Combustion Architecture (VAN.CA), autoutilitarele moderne cu motoare cu ardere internă, vor completa, de asemenea, portofoliul viitor, atât pentru utilizare privată, cât și comercială.

Autoutilitarele destinate segmentului comercial au fost dezvoltate în strânsă colaborare cu clienți din diverse industrii. Viitorul Sprinter va fi disponibil cu o varietate de sisteme de propulsie și în numeroase variante de lungime, ampatament și greutate. Este, astfel, realizat la comandă pentru diferite configurații și soluții de caroserie și conversie specifice fiecărei industrii, de la servicii de curierat, expres și coletărie, până la vehicule frigorifice, vehicule de service și atelier mobil, ambulanțe și vehicule de intervenție, platforme pentru construcții și transport de persoane cu mobilitate redusă, până la autorulote. 

Următoarea generație de autoutilitare va stabili, de asemenea, noi standarde în materie de conectivitate și software. Acestea vor funcționa integral pe sistemul de operare Mercedes-Benz Operating System (MB.OS). Integrarea arhitecturii „chip-to-cloud” în vehicul permite controlul precis al tuturor actuatoarelor și senzorilor, de la sistemul de infotainment și funcțiile de confort până la încărcare, pentru o experiență de condus fără egal, precum și o integrare inteligentă a funcțiilor vehiculului în interfața utilizatorului. Serviciile digitale personalizate, precum VAN Uptime sau Large Vehicle Navigation, fac întreținerea și utilizarea autoutilitarelor proprii și mai eficiente.

Datorită sistemului MB.OS bazat pe inteligență artificială, fiecare autoutilitară va fi echipată cu calculatoare de înaltă performanță, conectate la Mercedes-Benz Intelligent Cloud. Acest lucru permite actualizări over-the-air pentru întregul software al vehiculului, inclusiv pentru sistemele de asistență la condus. Astfel, fiecare autoutilitară rămâne actualizată ani la rând – similar unui smartphone, care poate primi periodic aplicații noi și funcții suplimentare. MB.OS oferă flexibilitate maximă pentru integrarea fără întreruperi a conținutului provenit de la furnizori externi. Astfel, clienții comerciali își pot utiliza propriile aplicații și instrumente necesare (de exemplu, pentru gestionarea flotelor sau navigație) direct în vehicul, prin intermediul ecranului principal. Interfața tipică Mercedes-Benz rămâne neschimbată, oferind aceeași experiență familiară și apreciată de clienți.

La 130 de ani de la apariția primei autoutilitare, Mercedes-Benz Vans prezintă, alături cea mai veche autoutilitară funcțională din lume, Benz Combinations (1896), și modelul modern eSprinter. Compania evidențiază evoluția de la începuturile sale până în prezent, subliniind tradiția soluțiilor de transport fiabile, solide și adaptate nevoilor clienților – o valoare care va continua și în viitor.

Prin „THE BOuLDER”, compania prezintă o sculptură impresionantă care reinventează noua generație Sprinter. Realizată dintr-un bloc solid de material și având o lungime de 650 cm, o înălțime de 275 cm și o lățime de 250 cm, aceasta combină arta cu designul pentru a ilustra viitorul Sprinter. Prin această creație, Mercedes-Benz reafirmă valorile sale esențiale – robustețe, fiabilitate, versatilitate și durabilitate – oferind totodată o privire spre evoluția viitoarelor modele.

„În calitate de inventatori ai autovehiculului comercial ușor, punem constant întreaga noastră expertiză și experiență în serviciul clienților comerciali, de aproape 130 de ani. Beneficiile și valoarea adăugată pentru aceștia sunt prioritatea noastră principală – atunci, acum și în viitor. Satisfacția clienților și soluțiile inovatoare sunt adânc înrădăcinate în ADN-ul nostru corporativ și stau la baza autoutilitarelor noastre premium.”, a precizat Thomas Klein, Head of Mercedes-Benz Vans.

„Următoarea generație de autoutilitare Mercedes-Benz va pune accent pe sisteme de propulsie inovatoare, conectivitate și servicii digitale avansate. Funcționalitatea și nevoile clienților se află în centrul dezvoltării noastre. Am proiectat sistemul de operare Mercedes-Benz special pentru utilizarea comercială și, prin acesta, vom redefini din nou segmentul autoutilitarelor. Oferim clienților noștri tehnologie de ultimă generație, combinată cu eficiență și inteligență personalizată. Sunt convins că viitorul Sprinter va fi mai mult ca oricând modelul de referință din segmentul său.”, a adăugat Andreas Zygan, Head of Development at Mercedes-Benz Vans.

Autovehiculul de livrare Benz Combinations din 1899 este cea mai veche autoutilitară Mercedes-Benz funcțională. Carl Benz a creat două modele pentru a răspunde diferitelor nevoi ale clienților: autovehiculul de livrare Benz, o „trăsură cu caroserie închisă”, bazată pe modelul Benz Victoria, și autovehiculul de livrare Benz Combinations, o „mică trăsură de vizitiu cu caroserie detașabilă”, bazată pe modelul mai mic și mai ușor Benz Velociped. Datorită caroseriei detașabile, acesta putea fi transformat într-un automobil cu două locuri în doar câțiva pași simpli, ceea ce îl făcea deosebit de versatil. Totodată este considerat primul autovehicul multifuncțional din lume și marchează începutul succesului Mercedes-Benz Vans.

Ambele modele Benz erau echipate cu un motor cu un singur cilindru în patru timpi, montate în spate – de 2,7 litri pentru vehiculul de livrare și 1,0 litru pentru Combinations. Cu o sarcină utilă de 300 kg și o viteză maximă de 15–20 km/h, aceste autovehicule erau mai rapide și mai eficiente decât trăsurile cu cai, marcând nașterea unui nou segment de piață auto. Primul exemplar a fost livrat către magazinul universal Du Bon Marché din Paris pe 5 decembrie 1896, la un preț de 4.500 de mărci, confirmând viziunea inovatoare a lui Carl Benz.

Cea mai veche autoutilitară funcțională este un Benz Combinations din 1899, păstrat în colecția Mercedes-Benz Classic. Vehiculul a fost restaurat și reconstruit pentru aniversarea „130 de ani de autoutilitare”. Fabricat sub licență în Anglia de Hewetson’s Ltd., cunoscut ca Ideal Van, acesta avea un motor de 3 cai putere și o sarcină utilă de circa 100 kg, ulterior modele similare ajungând la 3,5 CP și 250 kg capacitate.

Mercedes-Benz Sprinter sărbătorește 30 de ani

La aproximativ 100 de ani după inventarea autoutilitarei, lansarea modelului Sprinter în 1995 a definit o nouă clasă de vehicule comerciale ușoare, combinând confortul unui autoturism cu robustețea unei autoutilitare. Peste cinci milioane de modele au fost produse, fiind utilizate pentru livrări, transport de persoane, intervenții de urgență sau activități industriale. Popularitatea sa este confirmată în 2024 de 77% dintre clienții europeni care au ales să îl recumpere, consolidându-l ca partener de încredere pentru numeroase industrii.

Sprinterul viitorului – și mai versatil, eficient și inteligent

Noua arhitectură VAN marchează o eră a autoutilitarelor mai eficiente, inteligente și versatile, definind viitorul clasei Sprinter. Următoarea generație de autoutilitare va sta la baza tuturor autoutilitarelor Mercedes-Benz medii și mari, diferențiind clar modelele comerciale premium de cele private. Din 2026, vor fi lansate Van Electric Architecture (VAN.EA), începând cu modelul VLE, urmate de transportoarele comerciale electrice. Versiunea Van Combustion Architecture (VAN.CA) va susține modelele cu motoare cu ardere internă, completând portofoliul viitor pentru uz privat și comercial.

Autoutilitarele Mercedes-Benz comerciale sunt dezvoltate în strânsă colaborare cu clienții pentru a răspunde exact nevoilor fiecărei industrii. Viitorul Sprinter va oferi diverse sisteme de propulsie, lungimi, ampatamente și greutăți, fiind personalizabil pentru diferite configurații și soluții de caroserie și conversie specifice fiecărei industrii, de la servicii de curierat, expres și coletărie, până la vehicule frigorifice, vehicule de service și atelier mobil, ambulanțe și vehicule de intervenție, platforme pentru construcții și transport de persoane cu mobilitate redusă, până la autorulote. Scopul este eficiența maximă și consolidarea poziției de lider pe piața autoutilitarelor.

Actualizările over-the-air

Următoarea generație de autoutilitare Mercedes-Benz va fi mai digitală ca niciodată, funcționând pe sistemul propriu Mercedes-Benz Operating System (MB.OS) și integrând arhitectura „chip-to-cloud”. Aceasta permite control precis al tuturor actuatoarelor și senzorilor – de la sistemul de infotainment și funcțiile de confort până la încărcare. Serviciile digitale personalizate, precum VAN Uptime și Large Vehicle Navigation, sporesc eficiența întreținerii și utilizării autoutilitarelor pentru clienți.

Fiecare autoutilitară Mercedes-Benz va fi echipată cu MB.OS, un sistem bazat pe inteligență artificială și conectat la Mercedes-Benz Intelligent Cloud, care permite actualizări over-the-air pentru întreg software-ul și sistemele de asistență la condus. Clienții pot integra aplicații noi și funcții suplimentare, precum gestionarea flotelor sau navigație, păstrând interfața familiară Mercedes-Benz și beneficiind de funcții noi pe termen lung, similar unui smartphone.