Asa cum a promis, Ford Trucks isi continua politica de extindere pe pietele europene, o atentie deosebita fiind acordata dezvoltarii retelei de service, pentru a veni in sprijinul operatorilor de transport international. Livrarile de F-Max au inceput de cateva luni, iar volumele cresc armonizat cu reteaua internationala after-sales. Si in Romania Ford Trucks a inregistrat rezultate foarte bune in ultimul an, distribuitorul Cefin Trucks dublandu-si cifra de afaceri realizata din vanzari. Estimarile sunt optimiste si pentru perioada urmatoare, iar obiectivul pe cinci ani este ca investitiile in after-sales sa atinga 20 de milioane de euro.
Ford Trucks si-a consolidat semnificativ pozitia in statele est-europene si pana la finalul anului se va concentra asupra cresterii prezentei sale si in Occident, fiind in negocieri avansate cu mai multi potentiali distribuitori. In aceste conditii, pentru 2020 se estimeaza dublarea (cel putin) a volumelor de vanzari.
In Romania, pana la 30 iunie au fost livrate 260 de unitati, cota de piata a producatorului turc fiind putin peste 7%. Special pe segmentul vehiculelor de constructii Ford Trucks isi mentine pozitia de lider de piata, cu 30%, la fel si pe segmentul de vehicule municipale, respectiv autogunoiere, unde se apropie de 70%! In ceea ce priveste segmentul autotractoarelor, aici volumele sunt inca modeste, ca urmare a faptului ca modelul F-Max a fost disponibil pentru transportatorii romani abia de la finalul lui martie. Desigur, concurenta pe aceasta zona este si mult mai mare. „Obiectivul meu personal este ca pana la sfarsitul lui 2019 sa atingem in Romania o cota de piata de 3% pe gama autotractoarelor. Pentru a sustine insa vanzarile este foarte importanta consolidare retelei de dealeri si puncte de service“, a declarat Stefano Albarosa, CEO Cefin Trucks. Primul semestru al anului s-a incheiat cu 61 de F-Max vandute, din care au si fost livrate 47 de unitati. Cele mai multe camioane F-Max achizitionate sunt folosite la transport international, cu exceptia unui operator national, care utilizeaza o flota de 11 autocamioane F-Max la depozitul Pirelli din Slatina.
Pana la finele lui 2019 se doreste comercializarea in total a 150 de autotractoare, din care 130 F-Max si 20 model 18.48XHR. Per total se estimeaza atingerea unui volum de 500-600 de vehicule (autotractoare, camioane de constructii si alte vehicule speciale).
Pana in prezent au fost castigate si 11 licitatii, dintre care una de 10 unitati, iar restul, de maximum cinci. In perioada urmatoare sunt asteptate si altele, mai consistente ca numar de unitati.
„Daca in 2018 au fost livrate in total 357 de autovehicule, din care 116 catre CNAIR, anul acesta volumul vanzarilor a fost realizat din achizitii punctuale mai mici. Este imbucurator faptul ca avem deja peste 250 de clienti in Romania, cu o medie de trei unitati/client“, a subliniat Albarosa.
Cefin se dezvolta la nivel national
Dupa preluarea service-ului din Brasov, care pana in 2018 avea calitatea de service partener, Cefin Trucks a achizitionat anul acesta un alt service in Galati, iar urmatorul punct pe harta centrelor de reparatii acreditate, nou, Ford Trucks, va fi la Constanta. „Obiectivul pentru urmatorii ani este de a crea cea mai mare retea de service-uri de camioane din Romania. In 2020 vom avea sapte puncte proprii si vom adauga in permanenta cate 2-3 in fiecare an, pana vom ajunge la un total de 16. In acest moment functionam cu patru puncte de service proprii (Arad, Deva, Bucuresti, Brasov) si opt centre autorizate Ford Trucks, prin parteneri externi (Baia Mare, Timisoara, Oradea, Cluj-Napoca, Craiova, Constanta, Bacau si Suceava). Investitia in servicii post-vanzare se ridica in prezent la opt milioane de euro, iar in urmatorii cinci ani va ajunge la 20 de milioane de euro. Desigur, se va coopera in continuare si cu parteneri acreditati, insa strategia este de a avea o retea proprie similara celei din 2007, pentru ca valoarea unui distribuitor sta in serviciile post-vanzare pe care le ofera“, a explicat Stefano Albarosa.
Cefin Trucks a inchis prima jumatate a anului cu o cifra de afaceri provenita din activitatea comerciala de 25 de milioane de euro, iar afacerea este pe profit. 2019 se estimeaza ca se va inchide cu peste 50 de milioane de euro obtinute din vanzari (mai mult decat dublu comparativ cu 2018) si alte opt milioane din activitatea de service (+15%).
Din iunie, Cefin a lansat, in colaborare cu Ford Trucks, un produs de leasing operational pentru F-Max, perioada contractuala fiind de patru ani. Primele 11 unitati oferite in leasing operational sunt deja pe piata. Finantarea este asigurata prin Unicredit Leasing (care colaboreaza la nivel international cu grupul KOÇ) si sustinuta de Ford Trucks.
Dezvoltarea F-Max continua. Pretul ramane competitiv.
Ford Truks lucreaza in continuare la dezvoltarea F-Max si urmeaza sa anunte daca se va lansa un model complementar nou sau daca, pentru inceput, va fi oferita o varianta noua de cabina ori se vor adauga configuratii suplimentare. Cu siguranta, toate noile produse vor pastra elementele de identitate ale F-Max, a asigurat directorul de vanzari Selim Yazici. Deocamdata, in conditiile expansiunii in Europa, expertii Ford Trucks colecteaza cat mai multe informatii despre specificul fiecarei piete, cu scopul de a veni cu produsele cele mai potrivite pentru o plaja larga de aplicatii. „Extinderea gamei de produse nu poate fi aleatorie; avem in vedere mai multe optiuni, dar vrem sa fim siguri ca investim in directia corecta.“
Pretul pentru F-Max este omogen in toate tarile Uniunii Europene. Diferenta de la o tara la alta este data in special de costul de transport din Turcia catre destinatia respectiva, dar si de optionalele solicitate de fiecare client in parte. „Comparativ cu celelalte marci europene ne dorim sa fim competitivi: nu cei mai ieftini, dar la acelasi nivel cu modelele de baza, in conditiile oferirii unei calitati superioare. In Romania am venit din start cu un camion bine echipat (frigider de capacitate mare, volan imbracat in piele, trapa cu parasolar etc.), in ton cu preferintele soferilor, acestia din urma avand – in multe cazuri – un cuvant greu de spus in alegerea vehiculului.“
Sistemul ConectTruck, complementar celui deja existent de la Viasat, prin Viatrack, este foarte performant si ofera informatii detaliate despre pozitionarea vehiculelor – se pot monitoriza 700 de parametri diferiti in ultimele 60 de zile. Programul telematic reprezinta un argument suplimentar in fata utilizatorilor de flote.
Sistemul este oferit gratuit service-urilor partenere pentru primii doi ani, pentru a se obisnui cu utilizarea acestuia si a colecta cat mai multe informatii despre exploatarea vehiculelor. De asemenea, se pot verifica foarte usor situatii de exploatare necorespunzatoare a vehiculului si uzura prematura a anumitor componente. 60-70% din diagnoza se poate face online pentru toate tipurile de aplicatii, inclusiv transport international.
Sinergiile Ford Trucks-Ford Motor Company, win-win pentru dealeri
Posibila apropiere si colaborare dintre Ford Trucks si Ford Motor Company, anuntata in momentul in care producatorul turc a luat o optiune serioasa pentru piata europeana, deja s-a concretizat in mai multe tari. Nu este o regula, insa pe mai multe piete distribuitorii de autoturisme si vehicule comerciale usoare Ford si-au extins expertiza in service si pentru camioanele Ford. Aceasta este, de altfel, o practica obisnuita in majoritatea tarilor din Orientul Mijlociu, a aratat Selim Yazici.
Colaborarea merge si in sens invers, astfel ca in Romania patru service-uri din reteaua Cefin Trucks s-au acreditat pentru a efectua revizii si reparatii pentru autoturismele si utilitarele Ford, fiind semnat in acest sens un acord cu Ford Romania. „Este doar un prim pas, iar pe termen mediu se doreste extinderea colaborarii si in sensul comercializarii produselor Ford. Cele doua business-uri sunt complementare, se adreseaza acelorasi segmente de clienti, astfel ca le vom putea imbina cu succes“, a explicat Stefano Albarosa.
Focus pe piata europeana
Piata de camioane din Turcia este deocamdata la un nivel destul de scazut, care se estimeaza ca se va pastra cel putin pana la sfarsitul acestui an. De anul viitor insa se asteapta o usoara revigorare, care isi va pune amprenta in mod pozitiv in productie. „Structura vanzarilor Ford Trucks pe piata nationala este similara celei din Romania, cota pe segmentul constructiilor fiind de peste 40%. Si tocmai aici cererea s-a redus foarte mult. Pe de alta parte, pana recent nu aveam produs pentru transportul international; acum, dupa lansarea F-Max, vom putea accesa cu succes si acest segment, iar reactiile primite din partea operatorilor care l-au testat sunt foarte bune. O parte dintre carausii turci si-au amanat deocamdata achizitiile, asteptand sa vada cum va evolua piata nationala din punct de vedere al cererii de transport, dupa care vor lua o decizie cu privire la innoirea flotelor“, a declarat Selim Yazici.
In opozitie cu neajunsurile pietei nationale, Ford Trucks este in plina expansiune in Europa. Astfel, producatorul turc a semnat recent acordul de colaborare cu Q Service Trucks, din Polonia, parte a grupului Intercars. Consolidarea prezentei pe piata poloneza este o miscare strategica pentru Ford Trucks, care a ales aici un furnizor de piese de schimb in locul unui dealer traditional de vehicule comerciale. „Ne-am dorit exclusivitate din partea distribuitorului nostru, iar Q Service Trucks era in cautarea extinderii portofoliului de produse si servicii. Contactul cu potentialii clienti este deja facut, prin prisma vanzarii de piese de schimb, deci accesul la piata este ca asigurat. Sediul central al Q Service Trucks in calitate de distribuitor Ford Trucks va fi inaugurat in octombrie, concomitent cu alte patru puncte service, iar pana la finele lui 2019 reteaua va include 10 ateliere in toata tara. Pana la sfarsitul lui 2020 vom avea 22 de service-uri in Polonia. Numai pe perioada verii 50 de camioane Ford Trucks fusesera deja livrate pentru teste si demonstratii.“
Constructorul turc a mai incheiat recent acordul de colaborare cu distribuitorul Autocurtas, din Lituania, care detine patru ateliere service. Urmeaza semnarea parteneriatelor cu distribuitori din Estonia si Letonia, in ultimul trimestru din 2019, acestea fiind ultimele tari din Europa de Est unde Ford Trucks nu era prezent inca.
Urmatoarea etapa in expansiunea Ford Trucks este Europa de Sud, si in special piata italiana. Aici lista de distribuitori interesati sa reprezinte Ford se restransese la doi, dintre care urma sa se aleaga in august a.c. In paralel, se poarta discutii cu potentiali parteneri din Olanda, Belgia, Franta, Spania si Portugalia, astfel ca pana la finalul acestui an producatorul turc va asigura distribuitori si centre after-sales pe principalele piete occidentale, venind astfel in sprijinul operatorilor internationali cu flote Ford Trucks.
La doar 20 de luni de la inceperea activitatii ca importator Ford Trucks in Romania, Cefin Trucks a atins in 2018 o cifra de afaceri de 40 de milioane de euro, devenind lider pe piata vehiculelor destinate constructiilor, precum si pe segmentul vehiculelor municipale. Pentru 2019, importatorul estimeaza o crestere de peste 20% a cifrei de afaceri, miza cea mai importanta fiind cresterea cotei de piata pe segmentul autotractoarelor utilizate in transport international, care in acest moment reprezinta peste 75% din vanzarile totale pe piata romaneasca. Asteptarile de pe acest segment sunt justificate de lansarea modelului F-MAX, desemnat Camionul Anului 2019, a carui strategie de penetrare in Romania se va concentra in principal pe transportatorii mici, emotionali, in defavoarea flotelor care de obicei sunt mai conservatoare in achizitii.
In 2018, Romania a devenit cea mai mare piata din punct de vedere al volumului de vanzari Ford Trucks, Cefin Trucks fiind premiat cu «Champions Award» pentru performantele din vanzari si reparatii. Astfel, strategia de maximizare a profitabilitatii clientilor prin cea mai competitiva oferta, atat la vanzare, cat si la servicii post vanzare, implementata inca de la inceput, s-a dovedit a fi corecta. „In primii doi ani, realizarile au depasit planurile initiale. Castigam constant si in mod accelerat cota de piata pe toate segmentele in care suntem prezenti, consolidandu-ne, in acelasi timp, imaginea si recunoasterea, lucru dovedit de rata ridicata a clientilor fideli, ce depasesc acum 220“, a spus Stefano Albarosa, fondator si CEO Cefin Trucks, in cadrul evenimentului organizat pentru prezentarea rezultatelor financiare din 2018.
Cefin si-a propus sa vanda peste 450 de unitati Ford Trucks in 2019
Luna mai 2017 a marcat o etapa importanta in evolutia companiei, prin lansarea oficiala si inaugurarea sediului Cefin Trucks, la finalul procesului de rebranding. In primul an de activitate, Cefin a vandut 157 de unitati Ford Trucks (1% pentru transport, 17% pentru constructii si 7% vehicule specializate), obtinand o cota de 2,36%. In al doilea an, compania si-a depasit obiectivul stabilit, surclasand deja, in semestrul al doilea, doi competitori traditionali. „Ne dorim sa mentinem tendinta de crestere, pentru ca avem furnizori care pot sa vanda peste 1.000 de unitati pe an“, a precizat Stefano Albarosa, subliniind ca in 2018 numarul unitatilor vandute s-a dublat, ajungand la 357 (1% pentru transport, 35% constructii, 13% vehicule specializate si 35% pe piata de municipale), iar cota de piata a ajuns la 5%. Cresterea a fost generata in primul rand de lansarea de anul trecut a F-MAX.
Parcursul ascendent continua si in 2019, cu peste 150 de unitati de livrat in trimestrul intai, datorita unui flux accelerat de comenzi incepand cu trimestrul al treilea din 2018. Acest start este un semnal clar ca obiectivul pentru 2019, de 450 de unitati si un plus de 28%, poate fi usor depasit. „Ne dorim sa ne extindem cota de piata pe segmentul de autotractoare, cu F-MAX in portofoliu. Pentru a doua oara in istoria Cefin, suntem hotarati sa devenim unul dintre cei mai mari jucatori de pe piata camioanelor grele“, puncteaza Stefano Albarosa, care si-a propus ca in 2019 sa depaseasca 3,5% cota de piata pe segmentul autotractoarelor. „Pe acest segment am fost penalizati pana acum din cauza lipsei unui produs potrivit, pana la aparitia F-MAX. Loc de crestere insa mai este, in conditiile in care 75% din toate vehiculele comerciale din Romania sunt autotractoare, iar din acest procent 75-80% sunt vehicule de transport international (aproape 7 din 10 vehicule vandute in Romania).“
2019: cresteri la constructii si municipale si scaderi la transport international
Chiar daca segmentul autotractoarelor pentru transport international se va contracta, de la 83,69% in 2018 la 78%, in principal din cauza incertitudinilor normative la nivel international, Stefano Albarosa este optimist in ceea ce priveste evolutia pietei in 2019, scaderea pe acest segment urmand sa fie compensata de cresterile asteptate in an electoral pe segmentul vehiculelor pentru constructii sau al celor specializate. „In 2019 piata o sa fie foarte stabila. Ca urmare, daca 2018 s-a inchis cu 7.600 de masini livrate (de peste 16 t), anul acesta cifrele totale vor fi cuprinse intre 7.200 si 7.800 de unitati, ca urmare a schimbarilor asteptate in interiorul pietei.“ Previziunile arata ca numarul de vehicule pentru constructii vandute in 2019 va fi mai mare decat in 2018, pana la o cota de 10-11% din piata totala (de la 7,42% in 2018). „Cred ca in an electoral vom vedea mai multe proiecte de infrastructura, care necesita masini noi. Constructorii mari au inceput sa faca investitii importante in flote, in vreme ce parcul actual, achizitionat masiv inainte de criza, trebuie innoit cu modele mai fiabile. In plus, intr-o tara civilizata, vanzarile de vehicule pentru constructii ar trebui sa reprezinte minimum 25% din vanzarile globale si sa se alinieze la media europeana in care o masina din patru vandute este pentru constructii. Semnele insa sunt bune, chiar daca vizibilitatea in domeniu nu depaseste 1-2 ani“, a spus Albarosa, previzionand o crestere si pe segmentul vehiculelor specializate, cu accent pe cele municipale, de la 8,89%, in 2018, la 11%.
In aceasta situatie, importatorul Cefin Trucks va fi avantajat de pozitia de lider de piata pe cele doua segmente. „Pe sectorul vehiculelor pentru constructii am crescut de la 17% in 2017 la 30% in 2018. Rezultate bune am obtinut si in sectorul vehiculelor specializate, cu o cota marita substantial, de la 7% in 2017 la 12% in 2018, iar anul acesta ne-am propus sa depasim 15%. De asemenea, subsegmentul vehiculelor pentru colectarea gunoiului a crescut de la o cota de piata de 36% in 2017 la 40% in 2018“, a punctat Stefano Albarosa, amintind ca sunt multe licitatii in pregatire, in afara de cele de la CNAIR, organizate de pompieri, ISU sau MAI. „Anul trecut, in afara de licitatiile CNAIR, am castigat 17 licitatii mai mici. Cand se cere competitivitate putem castiga, insa problema noastra ramane nivelul de popularitate. Si, pentru ca ne dorim sa fim prezenti oriunde se poate obtine un contract, forta de vanzare s-a extins la 22 de persoane.“
Un total de 6,5 hectare de service si 140.000 de ore de manopera pe an
Majorarea cifrei de afaceri a importatorului este obtinuta in mod sanatos, organic, de la 30 de milioane de euro in 2017 la 40 de milioane de euro in 2018. „Ne propunem sa depasim 50 de milioane de euro in 2019. De asemenea, si profitul este in crestere, iar investitiile, care au pornit de la 4,5 milioane de euro in 2017, vor ajunge la 7 milioane de euro in 2019. De asemenea, numarul total de angajati va ajunge anul acesta la 221, de la 191 in 2017“, a mai spus Albarosa, subliniind ca strategia consta in a cupla oferta pentru camioane cu oferte de finantare, credit, service, intretinere si mentenanta si furnizare de piese.
Cefin Trucks ofera servicii de asistenta tehnica prin centrele proprii din Bucuresti, Brasov, Deva si Arad si prin reteaua de parteneri din Constanta, Craiova, Bacau, Suceava, Baia Mare, Oradea, Timisoara si Cluj-Napoca, si are in plan deschiderea a trei noi locatii after-sales in 2019. „Cele patru puncte proprii, AIC, insumeaza 6,5 ha de service si au circa 130 de angajati. De asemenea, facturam aproape 140.000 de ore de manopera pe an si avem o capacitate de reparatii de peste 50 de camioane pe zi in reteaua proprie. In prezent, din cifra de afaceri de peste sase milioane de euro a service-urilor multibrand, mentenanta Ford Trucks reprezinta circa 7%“, a precizat Stefano Albarosa, explicand ca exista un stoc de piese disponibil pentru toate locatiile si un stoc de schimb national, iar livrarea se poate face rapid, in 24 de ore la nivel national. In completare, Selim Yazici, directorul general Ford Trucks pentru Europa de Est si Balcani, afirma: „in strategia de vanzare a noului F-MAX ne va ajuta si dezvoltarea infrastructurii retelei de after-sales si distributie pentru tarile din Europa de Vest, respectiv cele noi din Spania si Portugalia, urmate de Olanda. Pe masura ce continuam sa extindem operatiunile europene, pentru a fi aproape de clienti si bine reprezentati, ne propunem sa majoram numarul de unitati de service de la 27 la 70 in 2019.“
Planurile internationale nu se rezuma doar la service, ci presupun si extinderea amprentei, a vanzarilor si volumelor de productie. „Ne asteptam ca in 2020 sa operam in 51 de tari (fata de 17 in 2015, 21 in 2016, 28 in 2017 si 36 de tari in 2018). Ne propunem ca anul acesta sa ajungem in 40-41 de tari, din care 16 in Europa de Est, iar circa 50% din vanzarile internationale sa vina din Europa“, a precizat Selim Yazici, subliniind ca, in Ucraina, una din cele mai mari si mai vechi piete, anul acesta se va deschide o noua unitate de productie. De asemenea, in Rusia a fost extinsa capacitatea de productie inca de anul trecut, pana la 455.000 de unitati, comparativ cu 415.000 in 2017. „Capacitatea actuala este de 330.000 de sasiuri, 110.000 de transportoare si 15.000 de camioane, fabricate intr-un singur schimb“, a mai spus acesta, amintind ca vanzarile in 2018 au fost de 6,9 miliarde de dolari, iar exporturile, de 5,6 miliarde dolari. De asemenea, Yazici a precizat ca, la nivel international, compania are 10.600 de angajati, din care 1.500 implicati in R&D. „Rezultatele sunt evidente: pe langa cele doua tipuri de motoare, fabricate de foarte mult timp, din 2021 vom produce si propria transmisie.“
Lider si pe segmentul de vehicule rulate
Cefin Trucks ofera si servicii de finantare interna si externa, inclusiv de trade in si buy-back. „Oferim si leasing operational, insa acum lucram strans cu Ford pentru a-l putea potenta. Trebuie sa dezvoltam serviciile si angajamentul de a rascumpara masina la sfarsit. Din experientele mai bune sau mai rele ale Cefin am invatat ca nicio dezvoltare nu trebuie facuta cata vreme costul creeaza un risc in viitor. Avem un obiectiv si pentru anul acesta, pentru un anumit numar de masini, dar speram ca in timp, impreuna cu Ford, sa ajungem la nivelul sau de pe piata de origine“, a aratat Albarosa.
Cefin Trucks este lider si pe segmentul vehiculelor rulate, insa activitatea de second-hand depaseste cu mult activitatea de rascumparare prin buy-back. Astfel, daca in cazul autotractoarelor, schimbul este de 1:1, respectiv se vinde o unitate veche si se cumpara alta noua, la vehiculele pentru constructii, jumatate din cumparatori o schimba pe cea veche cu una noua, jumatate optand la schimb tot pentru o masina rulata. Dar la vehiculele municipale nu exista aceasta problema, pentru ca ele parcurg distante mici si se pot folosi si 20 de ani, pana la uzare totala. „Cred ca unul dintre motivele pentru care am putut sa intram atat de rapid pe piata este capacitatea de a pretui vehiculele second-hand“, a mai spus Stefano Albarosa.
02.10.2020
Ultimul număr: Decembrie 2024
Revista Tranzit
Rămâi la curent cu ultimele ediții ale revistei Tranzit