Muncitorii de la uzina din Serbia a producătorului auto Stellantis au blocat miercuri autostrada principală din capitala Belgrad pentru a protesta față de concedierile planificate în cadrul trecerii la producția de vehicule electrice.
Luna trecută, compania a oferit unora dintre cei 2.000 de lucrători de la uzina din Serbia posibilitatea de a alege între a se muta în străinătate timp de doi ani pentru a se recalifica în producția de mașini electrice sau a accepta concedierea – o măsură care a fost contestată de sindicate.
Oferta a fost făcută după ce, în aprilie, Serbia și Stellantis au convenit asupra unui acord de peste 190 de milioane de euro (199,79 milioane de dolari) pentru ca producătorul auto să producă vehicule electrice în orașul industrial Kragujevac. Serbia investește 48 de milioane de euro în fabrică.
Aproximativ 300 de muncitori, conduși de activiști sindicali, au blocat miercuri principala autostradă din Belgrad, spunând că se opun alegerii care le-a fost dată și că guvernul ar trebui să ofere pachete de compensații sau opțiuni de angajare pentru cei concediați.
„Dacă ei (guvernul) au 48 de milioane de euro pentru străini, trebuie sa aiba bani pentru a ne plati si pe noi până când vom găsi alte locuri de muncă”, a declarat Zoran Miljkovic, un activist sindical.
Un purtător de cuvânt al companiei din Serbia a refuzat să comenteze. Premierul demisionar Ana Brnabic a criticat marți muncitorii pentru că au protestat în loc să poarte discuții. „Nu înțeleg ce caută în stradă, în loc să vina sa vorbeasca cu guvernul”, a declarat ea reporterilor.
Stellantis, grupul auto care include alianța Peugeot-Citroën şi Fiat-Chrysler, a anunţat miercuri, 5 ianuarie, că va colabora cu retailerul online Amazon pentru a dezvolta automobile şi camioane conectate, care vor utiliza în special serverele cloud AWS ale grupului american precum şi sistemul său de comandă vocală Alexa.
În parteneriat cu Amazon, Stellantis va dezvolta software pentru sistemele de infotainment „Smart cockpit“, o platformă electronică care va fi integrată în vehiculele produse de Stellantis începând din 2024, au precizat cele două companii într-un comunicat de presă publicat cu ocazia Salonului CES de la Las Vegas, potrivit AFP.
Acest acord permite Amazon să dobândească o prezenţă mai mare în industria de transport şi, de asemenea, ar urma să ajute Stellantis să recupereze decalajul care îl separă de Tesla în dezvoltarea de sisteme sofisticate de infotainment pentru vehicule care sunt conectate la cloud.
Conform unui al doilea acord, Amazon va fi primul client pentru noua linie de utilitare electrice de livrări a Stellantis, ce urmează a fi lansată pe piaţă în 2023. Amazon are deja un acord pentru a achiziţiona 100.000 de utilitare electrice de la start-up-ul Rivian Automotive.
Grupul Stellantis are nu mai puţin de 14 mărci din portofoliul său, printre care Peugeot, Jeep, Ram, Fiat şi Opel.
Multe grupuri auto încheie în prezent asemenea alianţe. IVECO are o alianță tot cu Amazon, Ford a anunţat în 2021 un parteneriat cu Google, Renault colaborează tot cu Google, în timp ce Microsoft a încheiat parteneriate cu Volkswagen şi GM pentru proiecte de conducere autonomă.
02.10.2020
Ultimul număr: Decembrie 2024
Revista Tranzit
Rămâi la curent cu ultimele ediții ale revistei Tranzit