Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Înăsprirea cerințelor legate de protecția mediului și creșterea costurilor de transport rutier de mărfuri ar trebui să acorde o importanță mai mare transportului feroviar, ca alternativă, amintește asociația germană a expeditorilor și logisticienilor DSLV. Dar în realitate lucrurile nu stau așa, ci performanța transportului feroviar de marfă a scăzut cu 9,4%, de la 140 la 127 de miliarde de tone-kilometri, potrivit Studiului de piață privind căile ferate realizat de Agenția Federală BNetzA pentru 2023. Deși cererea de servicii de transport ecologice este în creștere, ea nu este adesea însoțită de o ofertă care să îndeplinească cerințele legate de capacitate, fiabilitate, flexibilitate și preț pentru a transfera mai multe mărfuri pe tren. Și, având în vedere deficiențele de infrastructură, de reglementare și de organizare, precum și lipsa stimulentelor pentru operatorii logistici, sistemul feroviar în ansamblu își irosește tot mai mult potențialul de a transporta cantități mari de mărfuri în mod eficient pe distanțe mai lungi.

Deși transportul în camioane se confruntă cu o presiune mare ca urmare a includerii taxelor pe emisiile de CO2 în taxele de drum, trenul se pare că nu profită de situație, ci dimpotrivă: creșterea volumelor de mărfuri și trecerea către transporturi sensibile la factorul timp și la scară mai mică este absorbită mai ales de transportul rutier, în timp ce căile ferate federale au de mulți ani pierderi importante. De aceea, în opinia DSLV, obiectivul politic de creștere a ponderii transportului feroviar de marfă de la 19% în prezent la 25% până în 2030 devine din ce în ce mai puțin probabil. Transportul feroviar are totuși potențial de a aduce valoare adăugată pentru economia germană, dar pentru ca acesta să fie atins trebuie schimbate condițiile-cadru. De exemplu, este nevoie de o finanțare adecvată, pe mai mulți ani, pentru reabilitarea și extinderea infrastructurii feroviare, de stimulente pentru atragerea sectorului privat, de îmbunătățirea semnificativă a calității serviciilor de transport feroviar de marfă, inclusiv de optimizarea comunicării digitale între administratorii de infrastructură, întreprinderile feroviare și clienții acestora, precum și de extinderea ofertelor competitive. Clienții care apelează deja la transport feroviar au nevoie de previzibilitate și fiabilitate, iar pentru cei noi trebuie create stimulente suplimentare pentru a schimba modul de transport.

Sursă foto: Deutsche Bahn