Cu doua luni inainte de CeMAT, Still a ales sa-si lanseze noua generatie de stivuitoare electrice RX 50 la Berlin. Cel mai bine vandut model cu trei roti din gama 1-1,6 t a fost deja remarcat de juriul iF Product Design Award, care l-a premiat pentru combinatia de forma si functionalitate inainte de lansarea sa oficiala. Forma compacta, puterea sporita si economia aduce beneficii pentru detinator, in timp ce operatorul lucreaza in siguranta, beneficiind de tot confortul disponibil si la „fratii“ sai mai mari, RX 20 si RX 60.
Seria „50” se identifica cu traditia si performanta Still in materie de stivuitoare electrice. RX 50 este cel mai vandut stivuitor electric cu trei roti si tractiune pe spate, in total pana acum fiind livrate, din 1977, peste 90.000 de unitati in toata lumea. Primul stivuitor electric cu trei roti, EGS 1000, a fost insa lansat de Still in 1949.
Producatorul din Hamburg doreste sa-si mentina pozitia de lider pe acest segment, reinnoind generatia de stivuitoare cu baterii pe 24 V. RX 50 este cel mai compact stivuitor din clasa sa, cu capacitati de incarcare intre 1 si 1,6 t. RX 50-10 Compact poate lucra pe culoare cu o latime maxima de 2.188 mm. Grilajul de protectie de deasupra capului, cu o inaltime de numai 1.980 mm, si sasiul de 990 mm ii permit sa intre pe usi cu o latime de 1 m si o inaltime de 2 m.
Capacitatea sa de a lucra pe culoare inguste permite folosirea spatiului economisit astfel pentru cresterea locului amenajat pentru depozitarea de bunuri. RX 50 poate fi folosit in orice depozit sau spatiu de productie unde este necesara stocarea marfurilor unele peste altele, transportul materialelor sau incarcarea/descarcarea in/din camioane sau containere. Gama de aplicatii include industria alimentara si a bauturilor, tipografii, 3PL, industria auto, etc. Noul RX 50 este echipat standard cu Blue-Q, care permite o economie de energie de pana la 12%, in functie de aplicatie si echiparea stivuitorului. Fiecare kWh economisit inseamna nu numai o reducere cu 575 g CO2, ci si o economie de pana la 1.000 de euro in cazul utilizarii in trei ture, timp de cinci ani.
Confort si productivitate
Operatorul se bucura de acelasi confort oferit si de „fratii” sai mai mari, RX 20 si RX 60. Manerul larg faciliteaza accesul la postul de conducere, functiile de control al sistemelor hidraulice fiind usor de operat. Monitorul si unitatea de control ii ofera operatorului acces direct la programele de conducere, lumini, stergatoare s.a. In functie de aplicatie sau de incarcatura, operatorul poate selecta unul dintre cele cinci programe de conducere disponibile. Comenzile precise si capacitatea de adaptare la greutatea incarcaturii si la conditiile de lucru garanteaza siguranta operarii, la care contribuie si vizibilitatea optima, oferita de ferestrele largi, usor curbate, atat in fata, cat si in sus. Compartimentul operatorului este configurat in aceeasi linie cu toate stivuitoarele electrice si diesel ale seriei RX. Astfel, operatorii pot lucra la fel de bine pe orice stivuitor, efortul de familiarizare cu echipamentul fiind redus la minimum.
Adaptat oricarei aplicatii
RX 50 dispune de patru versiuni de sisteme de control hidraulic: cu mai multe manete de control, cu comanda digitala, mini schimbator sau joy-stick, Still fiind singurul producator care ofera atat de multe optiuni de control. Optional este disponibila pozitionarea verticala a catargului, functie ce poate fi activata si atunci cand stivuitorul se inclina inainte. Aceasta capacitate contribuie la aranjarea rapida a paletilor pe verticala, in special la nivelurile cele mai ridicate ale rafturilor. Stivuitorul este dotat si cu un senzor de detectare optionala a incarcaturii (afisata pe display), cu precizie de +/- 2%.
In functie de locul de operare, grila de protectie de deasupra capului poate fi montata la inaltimi diferite, pentru a face fata operarii in sisteme drive-in, pentru a trece pe sub praguri joase sau pentru a accesa vagoanele de tren. Prelata cabinei protejeaza operatorul atunci cand lucreaza in aer liber.
Optional, bateria, care cantareste 50 kg, poate fi inlocuita la locul de lucru si fara a fi ridicata. Astfel, deplasarea pana la si de la statia centrala nu mai e necesara, iar timpul economisit poate fi folosit pentru cresterea productivitatii. Toate punctele de inspectie a starii tehnice sunt usor accesibile. Capacul bateriei poate fi deblocat si deschis cu o singura mana, cu ajutorul unui arc pe gaz. Motoarele electrice (pentru tractiune si sistemele hidraulice) sunt incapsulate si nu necesita mentenanta, asigurand operarea durabila in medii cu praf sau umiditate. Intervalele de mentenanta sunt la fiecare 1.000 de ore de operare sau 12 luni.
RX 50 poate fi integrat si intr-un sistem de control al transportului, fiind disponibile in stivuitor atat scannere, cat si terminale, inclusiv un terminal digital de 8,4". Un management bun al fluxului materialelor optimizeaza rutele de transport, evitand drumurile fara incarcatura. Informatiile se transmit totodata digital in timp real.
Optional este posibila integrarea stivuitorului in sistemul FleetManager, care ofera informatii despre accidentele anterioare si evaluarea datelor de operare.
Stocul de produse RX 50 s-a vandut in totalitate, astfel ca Still a inceput deja sa produca noua generatie de stivuitoare. Acestea vor incepe sa fie livrate in mai-iunie, insa abia prin iulie va fi atinsa capacitatea de productie normala. „Deci vom avea un termen de livrare mai prelungit pana la acel moment pentru RX 50. Timpul de livrare obisnuit este, in acest moment, de 6-8 saptamani pentru stivuitoarele standard”, a declarat Thomas Fischer, CEO Still.
Design premiat inainte de lansare
Noul RX 50 a primit premiul iF Product-Design Award chiar inaintea de lansarea sa. Membrii juriului au fost convinsi de beneficiile designului familiei de stivuitoare Still, mai ales ca si alte produse ale sale au primit anterior trofeul: transpaletul EXU-SF, picuitorul vertical EK-X si stivuitorul diesel RX 70. Designul intregii familii de produse, dezvoltat impreuna cu firma TEAMS DESIGN din Hamburg, este de neconfundat, in ciuda faptului ca fiecare stivuitor a fost proiectat pentru diferite game de aplicatii.
Dupa doi ani de criza, se constata o revenire a segmentului echipamentelor de manipulat, primele tari care au intrat pe o linie ascendenta fiind cele cu industrie de productie. Rusia, Europa de Est, dar si Orientul Mijlociu si Africa sunt, in acest context, zone strategice pentru Hyster, care, dupa ce si-a reorganizat productia in ultimii doi ani, priveste 2011 cu optimism. Tot anul acesta, constructorul american si-a planificat innoirea seriilor de produse, atat pe segmentul big-truck, cat si pe gama warehousing, toate noutatile urmand sa fie prezentate in mai la CeMAT.
Piata europeana de echipamente a scazut in 2009 si 2010 la jumatate, potrivit lui Iris Cepero, director de marketing Hyster pe Europa. „Hyster furnizeaza echipamente pentru foarte multe sectoare industriale, astfel ca de la primele semne ale crizei economice ne-am luat precautii si am ajustat productia. Am devenit mai flexibili, am inchis doua fabrici (in Scotia si Italia) si in paralel le-am dezvoltat pe celelalte, largind gama de modele. Am investit masiv in fabrica de la Nijmegen (Olanda), unde se construiesc big-truck-uri, am investit intr-un nou centru de testare in Italia, langa vechea fabrica, si am reunit productia de echipamente electrice si diesel pentru gama warehouse.“
In prezent, printre pietele cu potential pentru Hyster se numara cele din Europa de Est, Rusia si tarile vecine acesteia, dar si Orientul Mijlociu si Africa. De altfel, piata ruseasca a cunoscut o cadere aproape de zero pe perioada crizei, iar acum isi revine spectaculos. Polonia merge foarte bine, in conditiile in care a fost printre ultimele tari unde criza si-a spus cuvantul. In acelasi timp, la nivel global, Hyster a intrat recent in India, dar si in Turcia. Pietele cu cele mai importante volume inainte de 2008-2009 pentru Hyster nu au ramas in toate cazurile aceleasi, o prioritate la momentul de fata fiind castigarea cotei acolo unde se vede o revenire puternica din criza economica. „In general, tarile care si-au revenit mai repede sunt cele care au si o industrie dezvoltata si unde a reinceput o productie sustinuta. Iar aici exista si cerere de echipamente de manipulat.“
Serie noua de big-truck-uri
Noua legislatie cu privire la nivelul de poluare al echipamentelor a intrat in vigoare in ianuarie 2011, iar Hyster va prezenta la CeMAT o gama complet innoita de echipamente de manipulat containere si big truck-uri, cu capacitate de ridicare de peste 16 t, propulsate de noile motoare Cummins cu tehnologie ce asigura respectarea normelor Tier 4i/Stage IIIB. In plus, emisiile de carbon au fost diminuate, prin reducerea consumului de carburant cu aproximativ 15%. De altfel, operatorul poate selecta intre modurile ECO-eLO sau Hip, pentru economie de carburant sau maximum de putere. Acesta din urma este un mod de operare mai popular, in conditiile in care versiunea de functionare economica a fost introdusa mai intai la echipamentele electrice si abia apoi extinsa catre cele cu ardere interna. Alte optiuni de reducere a consumului de carburant vor fi introduse pe seriile mai mici de echipamente Hyster. Nu in ultimul rand, functiile echipamentelor au fost optimizate prin updatarea sistemului de control al vitezei motorului, incluzand optiunea de „hibernare”, senzorii de detectare a incarcaturii si sistemele de racire cu mare acuratete in masurarea temperaturii.
„Noua tehnologie este, intr-adevar, mai scumpa, ceea ce se va traduce in cresterea pretului intregii game de produse, dar diferenta de pret nu este importanta daca ne raportam la intreaga durata de viata a echipamentelor, deoarece costurile de exploatare sunt mai mici in cazul noii generatii. Amortizarea se face in functie de aplicatie si de intensitatea cu care este utilizat echipamentul“, a mai explicat Iris Cepero.
Productia de serie esalonata pe game
Productia de serie va incepe treptat pe diferite categorii de produse. Cum noile standarde de poluare se aplica deja gamei de big-truck-uri, aici a fost deja demarata productia noilor modele. Pentru o perioada se va merge insa in paralel cu modelele vechi, pana cand productia va fi inlocuita cu totul. Pe segmentul echipamentelor de depozit, intrarea in productia de serie a noilor modele se va face pe tot parcursul anului, astfel ca noile stivuitoare electrice, spre exemplu, nu vor fi disponibile decat spre finalul lui 2011.
Hyster, ca producator, nu tine stocuri, dar unii dintre dealeri au avut vehicule comandate in avans, cu care au ramas pe perioada crizei. Spre deosebire de piata vehiculelor, unde s-a practicat frecvent vanzarea unitatilor ramase pe stoc de la o tara la alta, aici costurile de transport sunt destul de mari si nu prea este rentabil sa muti utilajul. „Configuratiile sunt diferite de la un tip de aplicatie la alta si, in plus, in fiecare tara sunt anumite tendinte. De exemplu, in Italia si Olanda se solicita mai ales echipamente electrice. Se constata insa o reorientare a clientilor spre echipamente electrice chiar si pe pietele unde se solicitau cu precadere utilaje cu ardere interna, in conditiile in care tehnologia a fost imbunatatita semnificativ, iar perceptia utilizatorilor despre motoarele electrice in termeni de performanta s-a schimbat. Cu toate acestea, trecerea de la diesel la electric se face intr-un ritm mult mai lent decat pare la prima vedere. Desigur, conteaza si unde se produce cresterea pietei, pentru ca la ora actuala, spre exemplu, Rusia, Europa de Est, Orientul Mijlociu si Africa, dedicate echipamentelor cu ardere interna, vor face sa creasca iar cota acestora din urma“, a precizat directorul de marketing Hyster.
Alte noutati pentru CeMAT
In innoirea gamelor de produse, Hyster s-a concentrat pe economia de energie atat pentru echipamentele de manipulat cu combustie interna, cat si pentru cele electrice.
La CeMAT, Hyster va expune noile modele de stivuitoare Fortens de 8 si 9 t, pe gaz petrolier lichefiat (GPL). Acestea sunt recomandate utilizarii in depozitele de bauturi, dar si pentru manipulat hartie, lemn, materiale de constructii s.a. Capacitatea ridicata de incarcare si designul compact asigura functionarea optima in conditii dure de utilizare si cu costuri reduse de exploatare, potrivit reprezentantilor companiei. In plus, conditiile de lucru ale operatorului sunt acum imbunatatite gratie introducerii unui nou sistem de suspensie pneumatica pentru scaun. Comenzile sunt amplasate inteligent, iar sistemul de evacuare la stivuitoarele diesel si GPL nu este deloc zgomotos.
Hyster va prezenta si imbunatatirile aduse noilor generatii de echipamente electrice cu contragreutate. Gama JXN(T) a fost prezentata prima data in 2009, dar acum este mai cuprinzatoare, incluzand modele intre 1,5 si 3,5 t. Versiuni noi vor fi lansate in mai. Si pentru echipamentele JXN(T) sunt disponibile modurile ECO-eLO si Hip, care asigura un consum de energie redus cu 16%, respectiv o productivitate mai mare cu 8%, in conditiile mentinerii unui consum rezonabil de energie.
Pentru gama warehouse, Hyster va lansa o noua gama de order picker-e cu nivel coborat de operare, cu functii de stocare pe raft si versiuni cu sistem de ridicare de tip foarfeca.
Echipamentele Hyster vor putea fi vizionate la standul G-02 in zona expozitionala exterioara.
02.10.2020
Ultimul număr: Decembrie 2024
Revista Tranzit
Rămâi la curent cu ultimele ediții ale revistei Tranzit